Asiakasohjauksen ja tilannearvioinnin kehittäminen etäyhteyden avulla (RRP, P4, I1)
Asiakasohjauksen ja tilannearvioinnin kehittäminen etäyhteyden avulla (RRP, P4, I1)
Pilotissa luodaan etäyhteystoimintamalli erilaisissa ympäristöissä olevien asiakkaiden tilannearviointiin.
Asiakasohjausta sekä tilannearviointia kehitetään Pohjanmaan hyvinvointialueen ikääntyneiden sosiaalipalveluissa. Pohjanmaan hyvinvointialue on kaksikielinen hyvinvointialue, jossa myös matkat ovat osaltaan pitkiä. Toimintamallin tarkoituksena on muun muassa osaltaan nopeuttaa sosiaalipalveluiden tilanteenarviointia kotona asuvien ikäihmisten osalta. Hyvinvointialueet ovat vasta vuoden 2023 alussa organisoituneita entisiä kuntia ja sairaanhoitopiirejä, joten uusi organisaatio toimintaympäristöineen luo tietynlaiset haasteet jokaiselle toimijalle. Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti vuonna 2022 kuntayhtymänä, joten vuoden 2022-2023 välillä saatiin luotua paljon uutta uuden organisaation näkökulmasta. Poliittinen paine ja taloustilanne painavat kuitenkin jokaista hyvinvointialuetta ja se luo omanlaisensa haasteet toimintaympäristölle ja kehittämiselle.
Kohderyhmänä ovat sekä ammattilaiset että asiakkaat. Asiakasymmärrystä kerrytetään pilottien myötä ja asiakkaiden kokemuksia ja reaktioita etäyhteystoimintamalliin tarkkaillaan ja huomioidaan. Ollaan tunnistettu jo lähtökohtaisesti se, että toimintamalli ei tule toimimaan täysin uusilla gerontologisen sosiaalityön asiakkailla, joiden kohdalla fyysisen toimintaympäristön, yleensä kodin, tarkasteleminen on tärkeää kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Etänä se ei onnistu laadukkaasti.