Asiakaslähtöisen yhdyspintatyön toteutumisen seuranta Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä (RRP2, P4, I1)
Rajapintoja ylittävän asiakaslähtöisen yhteistyön toteutumisen kokemusta seurataan säännöllisesti kerättävällä henkilöstökyselyllä.
Pirkanmaalla lasten- ja nuorisopsykiatrisissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut merkittäviä hoitoon pääsyn ongelmia. Tilanne on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja on osittain myös kansallinen ongelma. Taustalla on erityisesti nuorten mielenterveysoireiden lisääntyminen ja palvelutarpeen kasvu. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden organisaatioiden resursseissa ja organisoitumistavoissa on ollut merkittäviä eroja.
Osana Next Generation EU:n rahoittamaa RRP2 - Suomen kestävän kasvun kehityksen hanketta (P4, I1) Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettiin laaja lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden selvitystyö ja kehittämisohjelma. Kehittämisohjelman päätavoitteena on tarjota oikea-aikaiset ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut sujuvassa lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä.
Pirkanmaan RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan kokonaisuudessaan koko alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuuden parantamista, hoidontarpeen arvioinnin ja hoitoon pääsyn nopeuttamista sekä kustannusten nousun hillintää.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kysynnän kasvaessa mikään vastuualue tai taho ei pysty yksin pysty vastaamaan kasvaneeseen palvelutarpeeseen. Tilanteen helpottamiseksi tarvitaan rajapintoja ylittävää asiakaslähtöistä yhteistyötä.
Toimintamallia oli kehittämässä monialainen työryhmä osana Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisohjelmaa 2024–2026 (RRP2, P4, I1). Tarpeen asiakaslähtöisen yhdyspintatyön toteutumisen seurannalle nostivat esiin selvitystyön projektihenkilöstö. Mittarina käytettävän kyselyn ja toimintamallin suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat toimeenpanon projektihenkilöstö yhdessä kehittämiskokonaisuus 4:n toimenpiteiden vastuuhenkilöiden kanssa. Toimeenpanon projektihenkilöstö tuki ja ohjasi toimintamallin jalkauttamisessa ja ylläpidossa.
Toimintamallilla pyritään tuomaan näkyväksi henkilöstön kokemus asiakaslähtöisen yhdyspintatyön toteutumisesta ja havaitsemaan kokemuksessa näkyvät muutokset.
Kysely toteutetaan kuuden kuukauden välein soveltuvassa toimintaympäristössä. Kysely on sähköinen ja siihen toimitetaan linkki sähköpostitse vastuualuejohtajien välittämänä.