Asiakaskokemuksen mittaaminen, Satakunnan HVA (RRP, P4, I4)
Yhtenäisen ja kansallisesti yhteensopivan asiakaskokemuksen keruun mittaaminen ja asiakaskokemusjärjestelmän laajentuminen Satakunnan hyvinvointialueella. Toimintamalli liittyy asiakaspalautteen keruun kansalliseen yhtenäistämiseen.
Satakunnan hyvinvointialueelle siirtyneet kahdeksan eri organisaation sote-palvelut ovat luoneet tarpeen palvelujärjestelmän yhtenäistettävyydestä tulevina vuosina. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä on syntynyt myös tarve yhtenevälle sekä vertailukelpoiselle tiedolle. Tietoa tarvitaan eri toimijoiden käyttöön sekä sitä tullaan käyttämään muun muassa päätöksenteon ja johtamisen tukena.
Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä noin 210 000 asukkaalle. Alueeseen kuuluu 16 kuntaa, joista suurimmat ovat Pori, Rauma ja Huittinen. Hyvinvointialueen palvelut kattavat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen. Palveluja tarjotaan monikanavaisesti mm. fyysisissä toimipisteissä, digitaalisissa kanavissa, liikkuvina ratkaisuina ja kotiin vietävinä palveluina.
Asiakaspalautetietoa tullaan jatkossa hyödyntämään koko hyvinvointialueen palveluiden kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa sekä kansallisessa ohjauksessa. Lisäksi asiakaspalautetieto tuodaan myös asiakkaiden ja kansalaisten saataville.
Asiakaspalautteen keruuta kehitetään vuosina 2023–2025 osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta.
Satakunnan hyvinvointialueella on käytössä erilaisia ratkaisuja ja tapoja asiakaskokemuksen keräämiseen. Hyvinvointialueen strategiassa asiakaskokemuksen parantaminen on yksi keskeisistä menestystekijöistä, ja siksi palautetiedon laatu ja sen hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä, johtamisessa ja henkilöstön tukemisessa on erityisen tärkeää. Laadukkaan, vertailukelpoisen ja ajantasaisen tiedon kerääminen sekä toiminnan kehittäminen ja tiedolla johtaminen edellyttävät yhtenäistä palautteen keruun tapaa koko hyvinvointialueen tasolla. Toimintamallin tavoitteena on saada käyttöön yhtenäinen asiakaspalautejärjestelmä koko hyvinvointialueella sekä kuvata prosessi asiakaspalautteen keräämisen, käsittelyn ja hyödyntäminen osalta.
Kehitettävä toimintamalli tähtää siihen, että kerättyä asiakaspalautetta hankitaan ja käsitellään systemaattisesti ja tasavertaisesti. Kerätty ja analysoitu asiakaspalautetieto auttaa kehittämään henkilöstön osaamista, asiakkaille tarjottavia palveluita ja hoitoa sekä organisaation toimintaa. Palautteita ja niiden pohjalta nousseita kehittämistoiminenpiteitä käsitellään säännöllisesti toimi- ja vastuualuetasoisesti. Yksikkötasoisesti palautetta hyödynnetään viikoittain positiivisen ja rakentavan palauteen antamisessa henkilöstölle, henkilöstön motivoimisessa, henkilöstön hyvinvoinnin tukemisessa sekä toiminnan kehittämisessä yhdessä henkilöstön kanssa.
Kansallisesti sote-palvelujen käyttäjiltä kerättävä asiakaspalaute on ollut myös monelta osin epäyhtenäistä ja osin puutteellista. THL:n johtama työryhmä on yhdessä määrittänyt kansallisesti yhtenevät asiakaspalautetiedon väittämät, jotka ovat tavoitteena ottaa kaikilla hyvinvointialueilla käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä. Näiden mittarien avulla tuotetaan laadukasta, vertailukelpoista ja ajantasaista tietoa tärkeimpien sote-palveluiden asiakkaiden kokemuksesta. (THL:n työpaperi asiakaspalautetiedon kansalliseksi yhtenäistämiseksi). Tarkoituksena on, että palautetieto voidaan jatkossa raportoida myös kansallisesti yhtenäisesti vertailtavalla tavalla käyttäen kansallisesti sovittuja, yhteisiä mittareita.
Toimintamallin juurtumista ja käyttöönottoa sekä koulutuksia koordinoidaan Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankeen avulla.
Asiakaspalautejärjestelmän käyttöönoton tueksi perustettu asiantuntijaryhmä koostuu hyvinvointialueen eri palvelujen edustajista, asiakaspalautejärjestelmän toimittajan edustajista sekä ict-palveluja tuottavan ja ylläpitävän alihankkijan edustajista. Käyttöönottoa täydentää ohjausryhmä, joka seuraa käyttöönoton tavoitteiden saavuttamista sekä budjetin toteutumista ja käsittelee mahdolliset muutokset.
Lisäksi käyttöönoton tueksi on henkilöstön edustajista muodostettu lähettiläsryhmä, joka tukee uusien toimintatapojen jalkauttamista ja asiakaskokemuksen edistämistä. Ryhmä auttaa kartoittamaan eri palveluiden tarpeita asiakaspalautteen keräämiselle, jotta asiakaspalautteiden antaminen asiakkaalle olisi mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Lisäksi tarkoituksena on yhtenäistää palautetiedon käsittelyä ja sen hyödyntämistä arjen kehittämisessä.
Käyttöönotossa ja järjestelmän jalkauttamisessa hyödynnetään myös hyvinvointialueella toimivan asiakasraadin palautetta, näkemyksiä ja ideoita asiakaspalautteiden keräämiseen liittyen. Projektissa hyödynnetään myös vuoden 2022 lopusta kokoontuneen asiakas- ja henkilöstökokemuksen mittaamisen työryhmän työstämiä ehdotuksia, ajatuksia ja ideoita liittyen asiakas- ja henkilöstökokemuksen mittaamiseen. Työryhmän toiminta päätettiin loppuvuodesta 2024 ja toiminta siirtyi lähettiläsryhmälle.
Tarkoituksena on ottaa käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalautejärjestelmä koko hyvinvointialueella ja yhtenäistää asiakaspalautteen keruu ja sen käsittely koko hyvinvointialuetasoisesti luoden yhtenäiset mittaristot ja tavat kerätä palautetta.
Tavoitteena on lisätä satakuntalaisten asukkaiden ja henkilöstön tietoisuutta asiakaskokemuksesta sekä hyödyntää palautteista saatua tietoa toiminnan kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa. Yhtenäisen asiakaspalautteen keruun myötä tavoitteena on edistää asiakasosallisuuttaa ja asiakaslähtöisyyttä. Asiakaspalautteista saatavat tulokset tulevat koko Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaiden, esihenkilöiden, johdon ja päättäjien hyödynnettäväksi. Palautteista saatu asiakaskokemustieto tuotetaan kansallisesti määritellyllä tavalla sekä hyvinvointialueen sisäistä, että kansallista vertailua varten.
Käytännön toteutuksena on, että asiakas saa asioinnin yhteydessä tai asioinnin jälkeen mahdollisuuden antaa palautetta palvelukokemuksestaan monikanavaisesti esim. tekstiviestinä tai paikan päällä QR-koodilla. Asiakkaan antama palaute tallentuu asiakaspalautejärjestelmään sen vastuuyksikön palautteeksi, jossa hän on asioinut. Tämän jälkeen yksikön esihenkilö pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan annettuja asiakaspalautteita ja käsittelemään palautteet yhtenäisen prosessin mukaisesti yhdessä henkilöstön kanssa.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista seurataan sekä strategisella että käytännön tasolla. Hyvinvointialueen yhtenä strategisen menestyksen indikaattoreista on "asiakaskokemuksen paraneminen" ja mittarina NPS-indeksi ja kansallisesti vertailtavat mittarit.
Käytännön tasolla muutosta mitataan seuraamalla asiakaspalautteiden määriä, joiden avulla voidaan arvioida miten hyvin asiakkaat ovat löytäneet asiakaspalautteen antamisen tavat. Lisäksi on seurataan käyttöönottojen ja koulutusten määriä, jotta voidaan arvioida, kuinka laajasti järjestelmä on otettu käyttöön ja kuinka kattavasti järjestelmää hyödyntäviä käsittelijöitä on koulutettu sen käyttöön.
Asiakaskokemuksen mittaamisen kehittämisen valmistautumisvaihe
Asiakaskokemuksen mittaamisen kehittämisessä hyödynnetään valmistautumisvaihetta, jonka tavoitteena on kerätä riittävä ymmärrys asiakaspalautejärjestelmän käyttöönoton tueksi. Tässä vaiheessa:
- tunnistetaan eri organisaatiotasojen asiakaspalautetietoa hyödyntävät käyttäjät ja heidän tarpeensa
- kartoitetaan eri asiakasryhmät ja heidän palautteenantoonsa liittyvät tarpeet
- ideoidaan mahdollisuuksia palautteen keruuseen (nykyisen palvelutuotannon vahvuudet ja haasteet)
- kootaan tarvittavat resurssit ja yhteistyökumppanit kehittämistyöhön (työryhmän kokoaminen/kehitystyön tuki).
Käyttöönoton kokonaisuus
Asiakaspalautejärjestelmän käyttöönotto, laajentaminen ja jalkauttaminen toteutetaan vaiheittain ajanjaksolla 30.8.2024 – 31.12.2025. Toteutussuunnitelmassa määritellään käyttöönoton vaiheet, aikataulu ja keskeiset toimenpiteet. Eteneminen tapahtuu suunnittelusta ylläpitoon ja jatkuvaan kehittämiseen.
Vaiheistus
1. Suunnitteluvaihe (Q3/2024 – Q1/2025)
- Tavoitteiden ja vaatimusten määrittely
- Aikataulun laatiminen
- Vastuut ja roolituksien määrittely
2. Suunnitelmien ja vaatimusmäärittelyjen laatiminen (Q3/2024 – Q1/2025)
- Yksityiskohtaisen käyttöönotto- ja kehittämissuunnitelman valmistelu
- Järjestelmään kohdistuvien vaatimusten määrittely
3. Käyttöönotto, vaihe 1 (Q3/2024 – Q1/2025)
- Verkkosivupohjaisen palautekanavan avaaminen
- Erikoissairaanhoidon tekstiviestipalautteen käynnistäminen
- Seuraavan vaiheen suunnittelu
4. Palveluiden tuotantoon siirto (Q1/2025)
- Käyttöönotettujen palveluiden siirtäminen tuotantoympäristöön
5. Koulutukset, käyttöohjeet ja tiedotus (Q1–Q2/2025)
- Koulutukset asiakaspalautteiden käsittelijöille
- Asiakaskokemuksen ja asiakaspalautteiden käsittelyn sivuston julkaisu organisaation sisäisessä verkossa
- Sisäinen ja ulkoinen tiedotus järjestelmän käyttöönotosta ja asiakaskokemuksen mittaamisesta
- Tukipalveluiden tarjoaminen palautteiden käsittelijöille (sähköposti ja tukiklinikat)
6. Käyttöönotto, vaihe 2 (Q2/2025)
- Raportointipalveluiden määrittely ja toteutus
- Koulutukset ja ohjeistus raportoinnista
- Automaattisten raporttien käyttöönotto eri organisaatiotasoille
- Seuraavan käyttöönoton vaiheen suunnittelu
- Tekstiviestipalautteen keräämisen laajentaminen laboratorion ja kuvantamisen palveluihin
7. Integraatiot ja käyttöönotto, vaihe 3 (Q4/2025)
- Järjestelmän laajentaminen kattamaan tekstiviestipalaute myös muissa sote-palveluissa porrastetusti
- Tiedonkeruun liittäminen organisaation tietoaltaaseen
- Tekstiviestipalautteen keräämisen laajentaminen edelleen
8. Siirtyminen ylläpitoon ja jatkokehitys (2026)
- Järjestelmän siirtäminen ylläpitovaiheeseen
- Jatkuva kehittäminen ja mahdollinen laajentaminen
Toimintamallin sisäisenä kohderyhmänä tunnistetaan koko hyvinvointialueen henkilökunta ja erityisesti yksiköiden esihenkilöt. Ulkoisena kohderyhmänä toimii kaikki Satakunnan hyvinvointialueen asukkaat erityisesti fyysisiä, digitaalisia, liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja käyttävät asiakkaat.
Projektissa hyödynnetään THL:n kansallisia asiakaspalautetiedon sisällönmäärittelyjä asiakaspalautetiedon yhtenäisen tuottamisen määrittelytyössä.
Hyvinvointialueella otetaan käyttöön uusi asiakaspalautejärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaille monikanavaisen ja käyttäjäystävällisen tavan antaa palautetta palveluista. Käyttöönoton yhteydessä kehitetään palautteenantokanavia, tehostetaan tiedonkeruuta sekä rakennetaan raportointikokonaisuus asiakaspalautetiedon hyödyntämiseksi johdonmukaisesti organisaation eri tasoilla.
Monikanavainen palautteenkeruu
Käyttöönoton aikana kehitetään ja otetaan käyttöön seuraavat palautekanavat:
- Verkkosivulomake (sata.fi/anna-palautetta)
- Uudistettu lomake julkaistaan ja otetaan käyttöön koko hyvinvointialueen laajuisesti.
- Tavoitteena on selkeä ja helppokäyttöinen tapa antaa palautetta.
- Lomakkeen kustomointi eri palvelualueille sopivaksi ja toimintaa palvelevaksi.
- Tekstiviestikysely palvelutapahtuman jälkeen
- Palautekyselyn sisältöä ja rakennetta kehitetään asiakaslähtöiseksi.
- Käyttöönotto aloitetaan erikoissairaanhoidon, laboratorion ja kuvantamisen palveluista, ja laajennetaan vaiheittain muihin sosiaali- ja terveyspalveluihin projektin edetessä.
- QR-koodipalautteet
- Mahdollistetaan asiakaspalautteen antaminen QR-koodin avulla. QR-koodi mahdollista myös kustomoida siten, että palautteen antamisen yksikölle suoraviivaistuu (kohdennettu OR-koodi).
- Suullisen/kirjallisen palautteen kirjaaminen
- Mahdollistetaan suullisesti annetun asiakaspalautteen tai kirjallisesti saadun asiakaspalautteen kirjaaminen järjestelmään samanmuotoisena kuin muistakin kanavista saatu palaute.
- Muiden palautekanavien kartoitus
- Projektin aikana selvitetään ja arvioidaan lisäkanavia palautteen keräämiseksi eri asiakasryhmiltä, ottaen huomioon saavutettavuuden ja asiakaspolun erityispiirteet.
Raportointi ja asiakaspalautetiedolla johtaminen
Käyttöön otettavan asiakaspalautejärjestelmän rinnalle kehitetään raportointikokonaisuus. Raportointi tukee hyvinvointialueen tiedolla johtamista, asiakaskokemuksen systemaattista hyödyntämistä organisaation päätöksenteossa ja päivittäisjohtamisessa esimerkiksi henkilökunnan motivoimiseen ja osallisuuden lisäämiseen.
Raportointikokonaisuus:
- Tarjoaa kuukausittaiset automaattiraportit organisaation eri tasoille.
- Mahdollistaa asiakaskokemustiedon tarkastelun eri ajanjaksoilla: päivittäin, viikoittain, kuukausittain, kvartaaleittain ja vuosittain.
- Mahdollistaa tulosten seurannan, vertailun ja hyödyntämisen palvelu-, yksikkö- ja johtamistasolla.
- Yhdenmukaistaa asiakaspalautetiedon käsittely ja hyödyntäminen yhdenmukaistetaan koko hyvinvointialueella.