Ammattilaisen digituen ja -osaamisen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue ( RRP, P4, I4 )
Tavoite on kehittää sote-ammattilaisten digituen ja osaamisen kehittämisen malli Satakunnan hyvinvointialueelle.
Toimintamalli koostuu digivastaava-toiminnasta, perehdytyksestä ja koulutuksesta.
Satakunnan hyvinvointialue koostuu kaikkiaan 16 kunnasta ja sen yhteenlaskettu asukasluku on noin 210 000 (v. 2025). Hyvinvointialueen ammattilaisten kokonaismäärä on noin 10.000.
Satakunnan hyvinvointialue on mukana Kestävän kasvun ohjelmassa, jonka rahoituksella puretaan koronakriisin aiheuttamaa hoito- ja palveluvelkaa uudistamalla toimintamalleja ja ottamalla käyttöön digipalveluja. Tavoitteena on parantaa hoitotakuun toteutumista, vähentää eriarvoisuutta, edistää varhaista ongelmien tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä lisätä palveluiden laatua ja kustannusvaikuttavuutta. (Suomen kestävän kasvun ohjelma.)
Osana hanketta on kehitetty ammattilaisten digiosaamista asiakastyössä toimivien ja heidän esihenkilöidensä sekä osittain myös koko henkilöstön osalta. Satakunnan hyvinvointialueella painotetaan liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja sekä digitaalisten palvelujen integrointia tehokkaaksi kokonaisuudeksi organisaation toimintaan. Keskeisenä tavoitteena on, että asiakkaat saavat tarpeita vastaavaa palvelua oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, turvata myös henkilöstön saatavuus, riittävyys ja hyvinvointi sekä toiminnan ja rakenteiden sekä palveluiden yhteensovittaminen.(Satakunnan hyvinvointialueen strategia 2023-2025.)
Digipalvelut tuovat mahdollisuuksia esimerkiksi hoitoon pääsyn parantamiselle ja työn tehostamiselle. Se edellyttää kuitenkin suunnitelmallista kehittämistä, johdon ja henkilöstön sitoutumista sekä osaamista. Palvelujen tulee olla asiakaslähtöisiä, saavutettavia ja kustannusvaikuttavia. Automatisointi mahdollistaa resurssien kohdentamisen tehtäviin, jotka vaativat ammattilaisen panosta. Digipalvelut ovat korvanneet perinteisiä yhteydenottotapoja ja muuttaneet ammattilaisten työnkuvaa ja prosesseja. Muutos edellyttää uudenlaista osaamista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta.
Satakunnan hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on viime vuosina lisääntynyt. Uusia järjestelmiä on käyttöönotettu. Näistä esimerkkinä yhteinen digiasiointialusta. Vuonna 2024 Satakunnan hyvinvointialueen palveluja käyttäneistä 31.8% oli asioinut ammattilaisen kanssadigitaalisesti. Vaikka luku onkin maan keskiarvio hieman matalampi, on luku kuitenkin nouseva. (Sotkanet, viitattu 3.11.2025).
Sata-alueen ammattilaisten digikoulutukset ovat tähän asti keskittyneet erityisesti järjestelmien käyttöönottokoulutuksiin. Digipalveluiden käytön lisääntymisen myötä halutaan ammattilaisten digiosaamista vahvistaa kansallisesti tunnistettujen osaamistarpeiden mukaisesti ja siten, että ne osaltaan vahvistavat strategisten tavoitteiden toteutumista. Strategiset periaatteet ovat kuvattuna kohdassa Tavoiteltu muutos.
Kehittämistä on koordinoitu Kestävän kasvun Satakunta 2 hankekoordinaattorin toimesta. Kehittämiseen on osallistunut laajasti eri hyvinvointialueen toimijoita, kuten henkilöstökehittämisen ja ICT- ja digipalveluiden työntekijöitä sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen ammattilaisia. Valmistelussa on huomioitu toimialueilta tulleet tarpeet ja näkemykset, kuultu alueen asiantuntijoita, perehdytty eri hyvinvointialueiden käytänteisiin ja saatuihin kokokemuksiin. Osana kehittämistyötä tehtiin kysely Sata-alueen ammattilaisille digitaalisista palveluista. Kysely tullaan toistamaan kahdesti vuoden 2025 aikana.
Koko kehittämistyön ajan henkilöstöpalvelujen ja ICT- ja digipalveluiden kanssa tehtävä yhteistyö on ollut erittäin tiivistä. Tapaamiset ovat olleet säännöllisiä erityisesti hankekoordinaattorin ja osaamisen kehittämisen koordinaattorin/koulutussuunnittelijan kesken. Kehittämistyön tuloksena valmistuivat ammattilaisten digiosaamista lisäävät ja vahvistavat kurssit. Kurssien tavoitteet ja tavoitteita vastaavat sisällöt ovat edellyttäneet viikoittaista yhteistyötä, työn jakamista ja seuraavien edistettävien asioiden edistämisen sopimista ja suunnittelua sekä työn etenemisen seurantaa. Tukea työhön on saatu järjestämällä tapaamisia säännöllisesti Sata-alueen henkilöstön kehittämispäällikön ja digiasiointialustan projektipäällikön kanssa. Lisäksi yhteistyötä on toteutettu muun muassa tutkimus- ja kehitysjohtajan, ict- ja digijohtajan ja it-kehittämispäällikön kanssa. Toimialueita on osallistutettu valmisteluun mahdollistamalla valmistelussa olevan koulutuskokonaisuuden sisällön testausta eri tavoin. Saatuja palautteita on hyödynnetty ja huomioitu sisällön kehityksessä. Alueen oppilaitosten ja korkeakoulujen sekä DigiSimu- hankkeen kanssa tehtävä yhteistyö on ollut merkityksellistä. Yhteistyössä on laadittu muun muassa osa kurssien koulutusmateriaaleista, mitkä hyödyttävät alueellisesti digiosaamisen kehittämistä.
Muutoksella tavoitellaan Satakunnan hyvinvointialueen ammattilaisten digiosaamisen ja -tuen kehittymistä vastaamaan paremmin sote-ammattilaisille kansallisesti määritettyjä osaamistarpeita ja tuetaan alueen strategisiin periaatteisiin pääsemistä:
- Palvelut ovat yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja lähellä monin eri tavoin
- Vahvistetaan ennaltaehkäiseviä palveluja sekä monipuolisia lähipalveluja
- Tuotetaan hyvinvointia, palveluita ja turvallisuutta kaikille asukkaille ja järjestetään palvelut tehokkaasti ja turvallisesti
- Järjestetään laadukkaat ja vaikuttavat palvelut, joissa asiakas on keskiössä
- Tuetaan omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin parantamista sekä oman hoidon osallisuutta
- Järjestetään ja kehitetään palveluja tasapuolisesti erilaiset asiakasryhmät huomioiden yhteistyössä eri kuntien, yritysten ja järjestöjen kanssa
- Tuotetaan palveluita ammatillisesti, turvallisesti ja laadukkaasti
- Johtamisella tuetaan ja edesautetaan henkilöstön työhyvinvointia ja osaamisen kehittämistä sekä turvataan ammattitaitoisen työvoiman saantia
- Henkilöstö osallistuu ja kehittää vaikuttavaa toimintaa
- Uudistetaan johtamis- ja toimintamalleja ja luodaan yhteen sovitetun palvelujärjestelmän
- Palvelut ovat taloudellisia sekä laadukkaita ja huolehditaan, että kustannuskehitys vastaa rahoitusta
-
Tieto, tutkimus ja käytännön kokeilut ohjaavat kohti vaikuttavia toimintamalleja.
(Satakunnan hyvinvointialueen strategia 2023-2025)
Koulutusalustalle toteutettiin kyselyt, joilla koulutuskokonaisuuden hyötyjä voidaan arvioida. Kumpaankin kurssiin toteutettiin erilliset palautekyselyt. Lisäksi seurataan kurssin suoritemääriä.
Pidemmällä aikavälillä vaikutuksia voidaan arvioida myös ottamalla huomioon asiakas - ja henkilöstöpalautteet erityisesti liittyen asiakkaiden kokemuksiin digipalveluista. Ammattilaisten kokemuksia voidaan lisäksi arvioida esimerkiksi kyselyllä Sata-alueen ammattilaisille digitaalisista palveluista sekä mahdollisesti muiden henkilöstökyselyjen kautta.
Koulutuskokonaisuuden kehittäminen ja käyttöönotto on hyväksytty Sata-alueella. Koulutussisältöjen suorittaminen edellyttää ammattilaisilta aikaa koulutuksen läpikäyntiin. Tämä mahdollistuu, kun sisältöjen läpikäyntiä voi jaksottaa eri ajankohdille ja voi suorittaa tarvittaessa vain osan kurssikokonaisuudesta riippuen ammattilaisen tai toimialueen osaamistarpeista. Yhdessä esihenkilön kanssa voidaan määritetään, mitä osioita ammattilaisen on tärkeä suorittaa. Digiosaaja koulutuskokonaisuus jaetaan kahteen eri kurssiin: Digiosaaja 1.0 ja Digiosaaja 2.0. Tämä mahdollistaa osaamisen kehittymiselle muun muassa jatkuvuutta, parempaa koulutuksessa käsiteltävien asioiden reflektointia ja mahdollisuutta kohdentaa sisältöjä tarpeita vastaaviksi. Koulutuskokonaisuuksille on määritelty selkeät tavoitteet, joiden pohjalta on muodostettu varsinainen sisältö. Tämä auttaa myös toiminnan arvioinnissa. Lisäksi kurssit on liitetty digitaaliselle perehdytysalustalle osaksi vakituisten ja pitkäaikaisten sijaisten perehdytyskokonaisuutta. Päällekkäisyyksiä tulee välttää niin sisällön suunnittelussa kuin suhteessa muihin alueella käytössä oleviin perehdytys sisältöihin.
Koulutuskokonaisuudesta ja sen päivittämisestä vastaa osaamisen kehittämisen palvelut. Sisällön tarkastamisen osalta erityisesti ict- ja digipalveluilla on merkittävä rooli. Sisältö läpikäydään ja tarvittaessa päivitetään vuosittain. Jokaiselle kurssien sisällön osille on tavoitteena nimetä vastaavat ammattilaiset, jotka läpikäyvät sisällön päivityksen yhteydessä. Päivittämistä koordinoi henkilöstöpalvelut.
Digiosaamisen kehittämisen kohderyhmä on koko Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstö (Digiosaaja 1.0). Lisäksi osaamisen kehittämistä halutaan kohdentaa lisäkurssina (Digiosaaja 2.0) sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä heidän esihenkilöille huomioiden kohderyhmälle kansallisesti määritellyt osaamisen kehittämisen tarpeet. Toimintamallin mukaisen digivastaava-toiminnan on suunniteltu kohdentuvan matalan kynnyksen digitukena toimialueilla työskenteleville ammattilaisille, vaikka sitä ei ole toistaiseksi otettu käyttöön.
Ammattilaisten digiosaamista vahvistavat verkkokurssit:
Digiosaaja 1.0
Tavoitteet:
Kurssin suoritettua ammattilainen
-
tuntee organisaation digivision
-
ymmärtää digiosaamisen merkityksen palvelujen tuottamisen ja oman työn näkökulmasta
-
tietää digipalveluista saatavia hyötyjä
-
tuntee ja osaa käyttää keskeisimpiä M365 sovelluksia
-
ymmärtää, mitä tekoälyllä ja automatisoinnilla tarkoitetaan ja minkälaisia hyötyjä niiden käytöstä voidaan saada
-
ymmärtää omassa tehtävässään tietosuojan ja tietoturvan merkityksen.
Sisältö:
-
Digiosaamisen perusteet: Sata-alueen digivisio, tietosuoja ja tietoturva, Sata-alueen Intranet, ESS- ja IMS-järjestelmien käyttö, OneDrive perusteet.
-
M365 viestintäsovellukset: Outlookin ja Teams:n peruskäyttö.
-
Ohjelmistorobotiikka ja tekoäly.
Digiosaaja 2.0
Tavoitteet:
Kurssin suoritettua ammattilainen
- Harjaantuu tunnistamaan ja ymmärtämään eettisiä periaatteita digitalisuuden ja digityön näkökulmasta
-
Tietää asiakkaille tarjottavia digituen kanavia ja ymmärtää, miksi digitukea tarjotaan
-
Ymmärtää, mitä häiriökysynnällä tarkoitetaan, mitkä tekijät lisääväät häiriökysyntää ja kehittyy toimimaan tehtävässään häiriökysyntää vähentävästi
-
Tuntee Sata-alueen asukkaille ja asiakkaille tarjottavia digipalveluja ja ymmärtää niiden käyttötarkoituksia
-
Kykenee toimimaan digipalveluissa asiakaslähtöisesti ja hyviä vuorovaikutuksen keinoja hyödyntäen.
Sisältö:
Osio 1: Asiakkaiden digituki, Häiriökysyntä ja Digityön etiikka
Osio 2: Sata-alueen digipalvelut, Digitaalinen viestintä ja asiakasohjaus.