Ammatinharjoittajamalli (omalääkäri), Länsi-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I1)

Ammatinharjoittajamalli (omalääkäri), Länsi-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I1)

Ammatinharjoittajamalli on yrittäjälääkäreihin perustuva omalääkärimalli julkisessa perusterveydenhuollossa. Ammatinharjoittajat toimivat väestövastuulla ja työparina on omahoitaja. Henkilökohtaisen hoidon jatkuvuus ja saatavuus on mallin keskiössä.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittämisessä käytettiin runsaasti aikaa siihen, miten yrittäjämuotoinen omalääkärimalli voidaan toteuttaa nykyisen lainsäädännön puitteissa. Ennen kaikkea kyse oli yrittäjän aseman tunnustamisesta Verohallinnon toimesta. Tätä varten haettiin Verohallinnosta ennakkoratkaisu, jossa todetaan yrittäjyyden toteutuvan toimintamallissa.

Perusterveydenhuollon vahvistaminen ja omalääkärimalli on noussut vahvasti poliittiseen keskusteluun. Tuki toimintamallille on vahva, mutta vähemmän on ymmärrystä siitä, miten omalääkärimalli toteutetaan. Haasteena ovat niukat taloudelliset resurssit ja henkilöstön saatavuus. Ammatinharjoittajamalli tuo osaltaan ratkaisuja tähän.

Yrittäjänä toimiminen on hyvin epätavanomaista lääkärien keskuudessa julkisessa perusterveydenhuollossa. Vaihtaminen ammatinharjoittajaksi on iso muutos ja herättää runsaasti kysymyksiä ja huolia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Perusterveydenhuollossa on kansallisesti useita vaikeita ongelmia. Vakinaisten lääkärien rekrytointi on vaikeutunut jatkuvasti. Vuonna –22 alle 50 % perusterveydenhuollon lääkäreistä oli vakinaisessa työsuhteessa. Hoidon jatkuvuus ja osin saatavuus ovat heikolla tasolla. Tämä tekee toiminnasta tehotonta, kun samaan aikaan vanheneva väestö tarvitsee lisää palveluita. Kun perusterveydenhuolto ei kykene palvelemaan ajoissa väestöä, ongelmat siirtyvät erikoissairaanhoitoon. Se on johtanut vuosittaisiin erikoissairaanhoidon kulujen kasvuun.​

Muissa maissa yrittäjäpohjaiset omalääkärimallit ovat olleet menestys verrattuna suomalaiseen virkamalliin. Suomessa omalääkärimallit, joissa oli korkea autonomia ja väestövastuu, toimivat hyvin. Ne loppuivat rahoituksen loppumiseen (KELA-kokeilu) ja liian vähäisiin resursseihin (virkamalli). Koska kokemukset näistä ovat olleet erinomaisia, viimeistään nyt oli aika kokeilla vastaavaa Suomessa.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on tunnistettu hyvin se, että asukkailla on vaikeuksia saada tarvitsemansa terveyspalvelut. ​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamalli keskittyy työparin työskentelyyn, joten mallia on kehitetty ensisijaisesti ammattilaisten tarpeisiin (omahoitaja ja omalääkäri). Tavoitteena on toimintamalli, jossa työnhallinta on hyvä ja ammattilaisilla on vahvat kannusteet väestön hyvään hoitoon. Toimintamallissa korostuu ammattilaisten korkea autonomia.​ Kun toimintamalli on potilaskeskeinen ja ammattilaisten työ on sujuvaa, tästä hyytyvät myös hyvinvointialue ja koko yhteiskunta.​

Tavoiteltu muutos

Henkilökohtaisen hoidon jatkuvuuden parannus. ​

Hoidon saatavuuden kohentaminen.​

Kokeneiden yleislääkärien houkuttelu töihin julkiseen perusterveydenhuoltoon.

Muutoksen mittaaminen

Hoidon jatkuvuus lääkärillä: St Leonard's Index of Continuity of Care (SLICC) indeksi. Tavoitteena vähintään 50 %. Ylempi tavoite on yli 70 %.​

Hoidon saatavuus: Ensikontaktista hoitoon. Tavoitteena mediaani korkeintaan 7 vrk. ​

Hoidon saatavuus: Puheluiden takaisinsoiton viive on korkeintaan 3 tuntia.​

​Puhelutiedot saadaan TeleQ-ohjelman raportilta. Muiden mittarien tiedot poimitaan tietoaltaalta ja raportoidaan PowerBi-työkalulla. Ammattilaiset ja johto näkevät tulokset lähes reaaliajassa.

Toteutussuunnitelma

Työn pohjana on FCG:n laatima selvitys, joka sisältää kyselyn yleislääkäreille, kuvauksen virkalääkärien kustannustasosta ja toiminnasta sekä kuvauksen Norjan, Viron ja Iso-Britannian omalääkärimalleista.​

Ensimmäinen vaihe on toimintamallin kuvaus. On kuvattava mm. miten malli toimii, millainen palkkiomalli on ja miten väestövastuu toteutetaan. Palkkiomallille on tehtävä kustannusarvio.​

Kun malli on kuvattu voidaan kirjoittaa hankinnan kohteen kuvaus, johon täsmennetään yksityiskohdat tulevaa hankintaa silmällä pitäen.​

Tiedolla johtamisen asiantuntijan kanssa on rakennettava raportti, jolle nousevat kaikki kriittiset toimintamallin tiedot, kuten laatumittarit. IT-projektipäällikön kanssa selvitetään, miten väestövastuumalli viedään potilastietojärjestelmään.

Toimintamallille on haettava Verohallinnon ennakkoratkaisu, kun malli on kuvattu.​

Viimeisenä vaiheena on valmistella pilotointi.

Pilotin käynnistymisen jälkeen siirrytään seurantavaiheeseen, jossa arjen kokemuksien perusteella mallia kehitetään jatkuvasti paremmaksi. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yleislääkäreille tehtiin kyselytutkimus syksyllä 2023. Osallistujia oli 44. ​Kyselyssä havaittiin, että kiinnostus toimintamallia kohtaan on iso. Kysely kartoitti myös toiveita ja mahdollisia huolia.​

​Kyselyn lisäksi toimialan sisällä on vilkasta keskustelua aiheen ympärillä ja lukuisat perusterveydenhuollon asiantuntijat ovat kannustaneet tämän kaltaiseen kokeiluun. ​

Toimintamallia on pääasiassa kehittänyt yleislääketieteen erikoislääkäri, joka taustansa perusteella ymmärtää syvällisesti kohderyhmää.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Sovellamme 80-luvulla aloitetun Omalääkärimalli-hankkeen kokemuksia sekä 90-luvun KELA-lääkäri -mallin kokemuksia. Käytämme STM:n Hoidon jatkuvuusmalli: Omalääkäri 2.0 selvityksen löydöksiä mallin pohjana. Näiden lisäksi hyödynnämme etenkin Norjan omalääkärimalliin liittyviä materiaaleja.​

Ideointi

Tavoitteena on keksiä mahdollisimman vähän uusia ratkaisua, sillä 90-luvulla tehdyt mallit todettiin oikein resursoituina toimiviksi ja tehokkaiksi. Lisäksi verrokkimaiden toimivia ratkaisuja voidaan soveltaa suomalaiseen toimintaympäristöön. Työn pohjalla ovat lisäksi WHO:n määritelmä perusterveydenhuollon roolista, WONCA:n osaamisperusteet sekä Pohjoismaiset yleislääketieteen arvot. 

Toimintamallin rakentamisessa ja kehittämisessä ei käytetty varsinaisia ajatusriihiä tai työpajoja lainkaan. Projektipäällikkö koosti yllä kuvatuista materiaaleista esityksiä, joita arvioivat hyvinvointialueen asiantuntijat ja useat hyvinvointialueen ulkopuoliset asiantuntijat. 

Ratkaisun perusidea

Kyseessä on sosiaali- ja terveysministeriön Hoidon jatkuvuusmalliin perustuva työparimalli perusterveydenhuoltoon. Toimintamallissa erityistä on se, että lääkäri toimii yrittäjänä, jolloin hänellä on sopimukseen perustuva väestö hoidettavana sekä hyvin laaja autonomia työn teolle. Palkkiomallissa on laatuun perustuvia taloudellisia kannustimia ohjaamassa työtä.​

Malli eroaa virkalääkärinä toteutettavasta työstä etenkin siinä, että ammatinharjoittajamallissa lääkärillä on iso mahdollisuus vaikuttaa työmääräänsä. Tämä tapahtuu vastuuväestön kokoa muuttamalla. Lääkärin palkkioiden määrä on vahvasti kytköksissä vastuuväestön kokoon, joten sen vuoksi lääkärille voidaan antaa tässä laaja vapaus.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallille on vahva ylimmän johdon tuki.​

Projektille on turvattu rahoitus, jonka turvin toteuttaa pilotointi ja laajempi käyttöönotto.​ Hyvinvointialue on lisäksi turvannut rahoituksen RRP-hankkeen päättymisen jälkeen.

Toimintamallin edistämistä varten projektipäällikölle on resursoitu riittävä työaika ja hyvinvointialueella on laaja asiantuntijoiden tuki tarvittaessa.​

Ensimmäinen pilotti saatiin käyntiin joulukuussa 2024. Sen hyvien kokemusten perusteella mallia uskallettiin laajentaa vuoden 2025 aikana yhteensä yhdeksään työpariin. Laajentamisen myötä toimintamallista alkoi kertymään riittävästi tietoa ja kokemuksia, jotta voidaan todeta, että malli tuottaa todennäköisesti halutut tulokset. Aktiivinen vuoropuhelu muiden hyvinvointialueiden kanssa on johtanut siihen, että Keski-Suomen hva:lla aloitti myös kaksi lääkäriä vastaavassa toimintamallissa. Tämä tukee entisestään mallin vakiinnuttamista osaksi perusterveydenhuollon toimintaa. Kansallinen tahtotila omalääkärimallien edistämiseksi on vauhdittanut mallin laajentamista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on täysin sovellettavissa koko julkisessa perusterveydenhuollossa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä potilastietojärjestelmän ominaisuuksiin ja raportointiin.​

Suosittelemme pitäytymään tässä kuvatussa toimintamallissa. Jos malliin tehdään isoja muutoksia, tulee hakea Verohallinnolta uusi ennakkoratkaisu. Prosessin kesto on 3-6 kuukautta kaikkinensa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ensimmäisessä pilotissa kyettiin osoittamaan, että hoidon jatkuvuus ja saatavuus ovat erittäin hyvällä tasolla. Lisäksi asukkaiden ja henkilöstön tyytyväisyys on korkea ja työskentely on sujuvaa. ​

Mallin laajentuessa tulokset ovat pysyneet muiden työparien osalta vastaavina. Hoitoon pääsy toteutuu "Ensikontaktista hoitoon" alle viikossa ja hoidon jatkuvuus on korkealla tasolla. SLICC tulos on keskimäärin 80 %. ​

Toimintamallissa on toteutettu kaksi hankintakierrosta ja yritykset ovat tarjonneet aktiivisesti lääkäreitä. Mahdollisena riskinä on havaittu, että suurin osa lääkäreistä ei ole itsenäisiä ammatinharjoittajia vaan tulee lääkäripalveluyrityksen kautta. Tämä voi olla ohimenevä vaihe, mutta toiminnan jatkokehittämisessä panostamme siihen, että viestimme lääkäreille tarkemmin yrittäjän velvollisuuksista. Mallissa ns hallintotyön osuus on pieni, joten viestimällä aktiivisesti tästä, kynnys tulla omalla toiminimellä tai yrityksellä todennäköisesti laskee.