Alaselkäkipuisten vaikuttavuusperustainen hoito- ja seurantamalli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I3)

Alaselkäkipuisten vaikuttavuusperustainen hoito- ja seurantamalli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I3)

Hoitomalli ohjaa asiakkaat oikea-aikaisesti oikean ammattilaisen vastaanotolle. Malli yhdenmukaistaa hoitopolun, vähentää tarpeetonta kuvantamista ja lähetteitä sekä tuottaa tietoa hoidon vaikuttavuudesta PROM-, PREM- ja prosessimittareiden avulla.​

Toimintaympäristö

Alaselkäkipu on yksi yleisimmistä syistä hakeutua terveysaseman vastaanotolle. Se kuormittaa merkittävästi perusterveydenhuoltoa, työikäisten toimintakykyä ja koko hyvinvointialueen kustannuksia. Kansallisesti korostetaan vaikuttavuusperusteista ohjausta, hoitoon pääsyn sujuvoittamista sekä tarpeettoman kuvantamisen ja erikoissairaanhoidon lähetteiden vähentämistä.​

Hyvinvointialueen strategioissa painottuvat yhdenvertaiset palvelut, digitaalisten palveluiden laajentaminen sekä tiedolla johtaminen — kaikki keskeisiä tekijöitä alaselkäkipuisten hoitomallin kehittämisessä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ennen pilotin alkua alaselkäkipuisten hoito oli hajanaista ja vaihteli toimipisteittäin. Ensikontakti ei ollut yhdenmukainen, riskiluokitusta ei hyödynnetty systemaattisesti, ja potilas saattoi ohjautua moneen eri palveluun ilman selkeää hoitopolkua. Kuvantamisen ja lähetteiden määrää ei seurattu järjestelmällisesti, eikä hoidon vaikuttavuudesta ollut koottua tietoa.​

Pilotin kehittämistyö kytkeytyi:​

  • hyvinvointialueen strategiseen tavoitteeseen yhdenvertaisista palveluista​
  • RRP-hankkeen investoinnin 3 kokonaisuuteen (vaikuttavuusperusteinen ohjaus ja kustannusvaikuttava tiedolla johtaminen)​
  • valtakunnallisiin TULE-hoitosuosituksiin.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: tarve saada oikea-aikainen ja tarkoituksenmukainen hoito ilman turhia viiveitä ja siirtymiä.​
Ammattilainen: tarve selkeälle ja yhtenäiselle hoitomallille, joka ohjaa päätöksentekoa.​
Organisaatio: tarve seurata hoidon vaikuttavuutta ja kustannuksia yhtenäisellä tietopohjalla.​
Yhteiskunta: tavoitteena vähentää työkyvyttömyyttä, kustannuksia ja tarpeetonta erikoissairaanhoitoa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkoon kuului fysioterapeutteja, esihenkilöitä, tiedolla johtamisen asiantuntijoita sekä digitaalisten palveluiden kehittäjiä. Yhteiskehittäminen toteutettiin ohjausryhmässä ja työpajoissa, joissa määriteltiin hoitopolku, riskiluokituksen käyttö, mittarit ja tiedonkeruun tarpeet.

Tavoiteltu muutos
  • Yhtenäinen ja vaikuttava hoitomalli alaselkäkipupotilaille​
  • Oikea-aikainen ohjautuminen suoraan fysioterapiaan​
  • Riskiluokituksen käyttöönotto hoidon kohdentamiseksi​
  • Prosessitiedon ja vaikuttavuustiedon systemaattinen seuranta​
  • PROM- ja PREM-kyselyjen hyödyntäminen hoidon vaikutusten arvioinnissa​
  • Kustannusvaikuttavuuden parantaminen vähentämällä tarpeetonta kuvantamista ja lähetteitä
Muutoksen mittaaminen

Riskistratifiointi: STarT Back Screening Tool​

PROM: Oswestry Disability Index, EQ-5D-5L​

PREM: NPS​

Prosessimittarit:​

  • Odotusajat​
  • Kontaktimäärät ammattiryhmittäin​
  • Ensikontaktin vastaanottaja​
  • Kuvantamiset ja lähetteet​
  • Kontaktit asiakasta kohden​
  • Riskiluokan saaneiden potilaiden hoitopolkutieto​

Tiedot kootaan Power BI-raporttiin vaikuttavuuden jatkuvaa seurantaa varten.​

Toteutussuunnitelma
  1. Nykytilan kartoitus ja hoitopolun rakentaminen​
  2. Riskiluokituksen käyttöönoton koulutukset​
  3. Sähköiset kyselyt (PROM/PREM) käyttöön​
  4. Power BI-raportin rakenteen kehittäminen​
  5. Hoitopolun pilotointi fysioterapiassa​
  6. Mallin arviointi ja jatkokehittäminen
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä ovat perusterveydenhuollon alaselkäkipuiset aikuisasiakkaat. Asiakasymmärrystä kasvatettiin sähköisten kyselyiden, taustatietojen, riskiluokituksen ja fysioterapeuttien havaintojen avulla.​

Asiakkaiden kiputilat, toimintakyky ja elämänlaatu osoittautuivat hyvin erilaisiksi → vahvisti riskiluokituksen tarvetta. Tulevaisuudessa asiakkailta saatu palaute digipolusta ja hoitoprosessin selkeydestä ohjaa mallin kehittämistä.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansalliset TULE-hoitosuositukset ja kansallinen vaikuttavuusmittaristo (PROM/PREM).

Ideointi

Työpajoissa syntyneitä ideoita olivat:​

  • Riskiluokitukseen perustuva hoitopolku​
  • Matalan riskin potilaiden ylihoidon välttäminen (1 ohjauskäynti/digipolku)​
  • Korkean riskin behavioristis-kognitiivinen kuntoutus​
  • Sähköinen tiedonkeruu ennen vastaanottoa​
  • Power BI-seurantamalli
Idean valinta

Valittiin malli, joka yhdistää riskiluokituksen, vaikuttavuusmittarit, digipalvelut ja tiedolla johtamisen. Se valittiin, koska se vastasi parhaiten tavoitteisiin: yhdenvertaiset palvelut, parempi kohdennus ja vaikuttavuuden todentaminen.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Toimintamalli määriteltiin hoitopoluksi ja polku visualisoitiin perehdytysmateriaaleihin ja esityksiin:
ensikontakti → riskiluokitus → matalan/keskitason/korkean riskin hoito → seuranta → vaikuttavuusmittarit​

Ratkaisun testaaminen

Ratkaisun testaaminen tapahtuu vuoden 2026 aikana.​ Testauksessa hyödynnetään asiakkailta kerättyä PROM/PREM tietoa. ​

Testauksena kannalta olennaisia kysymyksiä ovat ainakin seuraavat:​

  • Miten asiakkaiden kipu/toimintakyky paranee riskiluokituksen mukaisessa hoidossa versus ei-riskiluokituksen mukaisessa hoidossa?​
  • Koetaanko suora ohjautuminen fysioterapiaan selkeäksi?​
  • Minkälainen asiakastyytyväisyys on digihoitopolun käyttäjillä? Oliko se helppokäyttöinen? Auttoiko digipolku alaselän kivun hoidossa ja onko ohjeiden avulla helppo pärjätä myös kivun uusiutuessa?​
  • Koetaanko alaselkäkivun hoito johdonmukaisena?​

Palaute hyödynnetään mallin jatkokehityksessä.

Kokeilun tavoitteet
  • Varmistaa hoitopolun toimivuus arjessa​
  • Arvioida riskiluokituksen käyttökelpoisuus​
  • Testata sähköisen kyselyn integroituminen prosessiin​
  • Rakentaa Power BI-seuranta​
  • Kerätä palautetta ammattilaisilta ja asiakkailta
Kokeilussa opittua
  • Yhtenäinen kirjaaminen on välttämätöntä tiedolla johtamiselle​
  • Riskiluokitus toimii hyvin hoidon suunnittelun tukena​
  • Digipolku on mahdollisesti toimiva vaihtoehto fyysisen vastaanoton sijaan​
  • Ammattilaisten osallistaminen kehittämiseen lisää sitoutumista
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on vaikuttavuusperustainen hoitoprosessi alaselkäkipuisille. Se perustuu riskiluokitukseen, yhdenmukaiseen hoitoon ohjautumiseen, digitaaliseen omahoitoon ja vaikuttavuuden mittaamiseen. Malli tuottaa prosessi- ja vaikuttavuustietoa Power BI:n avulla ja soveltuu laajennettavaksi muihin potilasryhmiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Johdon ja esihenkilöiden tuki​
  • Ammattilaisten koulutus riskiluokitukseen ja mittareihin​
  • Rakenteinen kirjaaminen potilastietojärjestelmään​
  • Power BI-raportoinnin ylläpito​
  • Selkeä viestintä ja visuaalinen hoitopolku​
  • Digipalvelujen tuki ja helppo saatavuus​

Mallin vakiinnuttaminen edellyttää jatkuvaa seurantaa ja palautteen keruuta sekä prosessin säännöllistä arviointia.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  1. Aloita pienestä pilotista ja laajenna asteittain​
  2. Varmista rakenteinen tiedonkeruu alusta alkaen​
  3. Kouluta henkilöstö huolellisesti riskiluokitukseen​
  4. Visualisoi hoitopolku — se helpottaa käyttöä​
  5. Malli on hyvin sovellettavissa muihin TULE-ryhmiin ja perusterveyden palveluihin​
  6. Vältä liian monimutkaista prosessia: hoitopolun on oltava selkeä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Hoitoon ohjautuminen yhdenmukaistui ja nopeutui​
  • Riskiluokitus paransi hoidon kohdentumista​
  • Ensikontaktin toteutuminen fysioterapiassa lisääntyi​
  • Kuvantamisen ja lähetteiden seuranta mahdollistui ensimmäistä kertaa​
  • Asiakaskokemus pysyi hyvänä ja digitalisaatio lisäsi omahoidon sujuvuutta