Terapiat etulinjaan -toimintamallin kautta käyttöön otetuista menetelmistä ja palveluista on kerätty tietoa YTA-tasoisesti.
Terapianavigaattoria on täytetty Satakunnan hva:lla hankeaikana yhteensä 6010 kertaa, joista 3679 ilmoitti hakeutuvansa hyvinvointialueen palveluihin.
Tilastoitujen ensijäsennysten määrä Terapianavigaattoria hyödyntäen (Psykososiaalisen tuen yksikkö): 768 hoitoonohjauksessa käytetty terapianavigaattoria/tehtyä ensijäsennystä.
Kestävän kasvun ohjelman aikana Kognitiivisen lyhytterapian koulutuksen suorittaneita oli yhteensä 87 ammattilaista, joista perustason koulutuksen kävi 58 ja erikoissairaanhoidon koulutuksen 29 ammattilaista. RPM-koulutuksen kävi yhteensä 10 ammattilaista, joista kolme jatkoi KLT-koulutukseen. Ohjatun omahoidon koulutuksen on käynyt 134 ammattilaista. Terapianavigaattori ja ensijäsennyskoulutuksen käyneiden ammattilaisten määrä on 29 ja Tunnekeskeisen pari-intervention kuusi ammattilaista.
Kognitiivisen lyhytterapian koulutushoitoja perustason koulutuksessa tehtiin yhteensä 497 kappaletta. Kohdeoireina ahdistus ja masennus käsittävät yhteensä yli 70% toteutuneista interventioista. 55% hoidoista oli aloitettu alle kahdessa viikossa hoitopäätöksestä, 31% alle 4 viikossa ja 10% yli 4 viikossa. 31%:lla asiakkaista ei ollut edeltävää hoitoa ja 52%.lla oli edeltävää hoitoa perustasolla ja 12%:lla esh:ssa tai kuntoutuspsykoterapiassa. 53%:lla interventio toteutui viikoittaisilla tapaamisilla, 33% noin kahden vkon välein ja 10% harvemmin kuin kaksi viikkoa. 82%:lla hoito ei keskeytynyt, 10:lla % hoito keskeytyi asiakkaan aloitteesta, 1% työntekijästä johtuvasta syystä ja 1%:lla keskeytyi, koska interventio ei ollut riittävä. 77%:lla hoito kesti alle 3 kk ja 18%:lla se kesti kauemmin. Ammattilaisten mielestä 84% hoidoista oli tuloksellisia ja 12%:lla ei. Jatkohoidon tarve intervention päättyessä: 40% ei jatkohoidon tarvetta, 45% jatkohoidon tarve perustasolla, 11% jatkohoidon tarve esh:ssa tai kuntoutuspsykoterapiassa. Asiakkaiden palaute lyhytterapian sopivuus tilanteessa asteikolla 0-10 (ei lainkaan - täydellisesti) 63 % koki sen sopivaksi (vastaus 8-10). KLT:n suosittelu toisessa samankankaltaisessa tilanteessa olevalle asteikolla 0-10 (erittäin epätodennäköisesti - erittäin todennäköisesti) NPS 59. Ammattilaisten arvio omasta oppimisesta: 92,8% koki oppineensa jotakin uutta hoitojaksoista ja 3,8% ei kokenut. Masennusoireet vähenevät masennusta hoidettaessa keskimäärin 4,2 –pistettä PHQ-9-oirekyselyllä mitattuna, ja 28,5 % toipuu häiriötasoisesta masennusoireilusta. Ahdistusoireet vähenevät ahdistusta hoidettaessa keskimäärin 4,3 –pistettä GAD-7 oirekyselyllä mitattuna, 33,8 % toipuu häiriötasoisesta ahdistusoireilusta.
Hoidon porrastuksen vakiinnuttamisen pilotin aikana toteutettiin yhteensä 80 ohjatun omahoidon interventiota. Kolme eniten käytettyä omahoito-ohjelmaa oli ahdistuksen, masennuksen ja keskittymisvaikeuksien omahoito-ohjelmat. 71%:lla intervention aloittaneista oiretaso ensijäsennyksen mukaan oli lievä/keskivaikea ja 29%lla vaikea. Suurin osa interventiosta toteutettiin 2. ja 3:lla käynnillä (69kpl ja 80% käynneistä ei keskeytynyt, vaan interventio toteutettu suunnitellusti loppuun. 23:lla asiakkaalla ei ollut intervention jälkeen jatkohoidon tarvetta. 28:lla jatkohoidon tarve jatkui perustasolla, johon sisältyy sekä psykososiaalisen tuen yksikkö kuin toiminnallisen kuntoutuksen palvelut. Neljällä oli jatkohoidon tarve erikoissairaanhoidossa ja kuusi jatkoi Kelan kuntoutuspsykoterapiaan. 10 jatkoi joko kolmannen sektorin palveluihin tai opiskelu- tai työterveyshuollon palveluihin. Yksi jatkoi terveyskeskuksessa ja yksi ilmoitti itse keskeytyksestä. Seitsemää asiakasta ei lopulta tavoitettu.
ADHD tutkimusprosessin kehittämisessä on Tarkkaavaisuus hakusessa ryhmiä toteutettu yhteistyössä Toiminnallisen kuntoutuksen ja etäkuntoutuksen kanssa. Määrällisesi toteutunut 5 ryhmää (lähi- ja etäryhminä). Puhelinsoitolla ohjattu ADHD tutkimusjonosta (soittaneet ensin syyskuussa avautuneeseen ADHD ohjaus-ja neuvonta puhelimeen) 19 hlöä edellä mainittuihin ryhmiin. Koettuja haasteita: Tiedonkulku eri ammattilaisten välillä, ei vielä selkeää kokonaiskuvaa laskennallisesti Tarkkavaisuus hakusessa -ryhmään ohjautuneiden jatkohoito/tutkimus tarpeesta. Aikataulullisesti haasteellista, päättyneiden ryhmien yksilökeskusteluja meneillään ja tulossa vielä joulukuun aikana. Yksi etäryhmä ei ole vielä päättynyt. Tehty työ jatkuu hankeen jälkeen ja ADHD tutkimusprosessiin liittyvä ohjaus- ja neuvonta ryhmämuotoisesti kehittyy edelleen yhteistyössä Toiminnallisen kuntoutuksen kanssa.
Asiakastietokoneen käyttömäärä pilotin aikana oli 30. Asiakkailta kerätyn palautteen mukaan asiakastietokoneen käyttömahdollisuus edesauttoi navigaattorin täyttämistä.
Käynti kerrallaan -mallin juurtumisesta toteutettiin koulutuksen käyneille ammattilaisille webropol-kysely muutama kuukausi koulutuksen jälkeen. Puolet (50 %) vastaajista kertoi käyttävänsä mallia työssään ja vajaat 70 prosenttia koki mallin tukevan varhaista puuttumista. Enemmistö vastaajista ei ollut samaa, eikä eri mieltä siitä, että malli olisi yhdenvertaistanut ja parantanut hoitoon pääsyä tai vahvistanut asiakkaiden omaa toimijuutta tai kykyjä ja vahvuuksia tilanteensa korjaamisessa . Valtaosa vastaajista koki Käynti kerrallaan -mallin tukevan ja täydentävän Terapiat etulinjaan -menetelmiä. Palautekyselyn avoimissa vastauksissa nousi esille, että Käynti kerrallaan -malli toimii osalla asiakkaista, mutta ei kaikilla. Toimiessaan mallin käyttäminen on ollut asiakkaita voimaannuttavaa ja ammattilaiset ovat pystyneet reagoimaan avun tarpeeseen nopeammin. Mallin perusajatusta pidetään hyvänä ja sitä on käytetty omassa työssä myös soveltaen.
Kahteen samansisältöiseen Ota puheeksi päihteet ja riippuvuudet -koulutukseen osallistui yhteensä 121 ammattilaista, joista enemmistö oli terveydenhoitajia, sosiaaliohjaajia, fysioterapeutteja ja kuraattoreja. Koulutuspalautteessa nousi esille erityisesti vaikean asian puheeksi oton tärkeys ja siihen koulutuksessa saadut työkalut.
Neurosonic-tuolien pilotoinnin aikana tuolien käyttömäärää oli 196 kertaa. Asiakaspalautetta saatiin yhteensä 40 kpl. Palautetta asiakkailta kysyttiin tuolin käytön hyödystä vointiin ja palautteen ka asteikolla 1-10, jossa 1= ei hyötyä ja 10=paljon hyötyä oli 8,4 ja suosittelisiko asiakas tuolien käyttöä muille ka 8,8 asteikolla 1= en lainkaan ja 10=todennäköisesti suosittelisin.