Yli 65-vuotiaiden hyvinvointitarkastukset, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Yli 65-vuotiaiden hyvinvointitarkastukset, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Osana hyvinvoinnin tukemista tarjotaan hyvinvointitarkastus, joka tehdään itsenäisesti joko paperisena tai sähköisenä. Tarjotaan heräte ikääntymisen ennakointiin sekä hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Lisätään terveempiä ja toimintakykyisempiä vuosia.

Toimintaympäristö

Väestörakenne ja sosiaali- ja terveysalan resurssihaasteet: Painopistettä siirretään yksilön omaan hyvinvoinnista huolehtimiseen, ennaltaehkäisevään työhön ja perustason palveluihin. Hyvinvointitarkastus on kevyt toteuttaa ja vie vain vähän henkilöstöresursseja.

Oikeat ihmiset, oikeaan palveluun, oikeaan aikaan: Tavoitetaan ikääntyvät ajoissa, ennen kuin palvelun tarve syntyy. Tavoitetaan myös ne, jotka tarvitsevat herätteen huolehtiakseen hyvinvoinnistaan.

Tehdään hyvinvointialue tutummaksi ja turvallisemmaksi: Keinoja ja tukea ikääntymisen ennakointiin ja varautumiseen. Vahvistetaan yksilön toimijuutta oman hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Lisätään terveempiä, turvallisempia, toimintakykyisempiä ja aktiivisempia vuosia. 

 

 

 

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Jos meillä ei tarjota keinoja hyvinvoinnin ja turvan arviointiin sekä muutoksen tukemiseen, ikääntyneiden tilanteet voivat kärjistyä ja palveluntarve lisääntyä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikääntynyt: Tarjotaan 65–75-vuotiaille keinoja tunnistaa oman hyvinvoinnin haasteet ja tukea, jotta haasteet eivät kärjistyisi. Vahvistetaan osaamista terveellisistä elintavoista, ennakoinnista, omasta vaikutusmahdollisuudesta ja vastuunotosta hyvinvoinnista.

Organisaatiotaso: Tavoitetaan ikääntyvät ajoissa, ennen kuin palvelun tarve syntyy. Tavoitetaan myös ne, jotka tarvitsevat herätteen huolehtiakseen hyvinvoinnistaan. Painopistettä on siirretty ennaltaehkäisyyn ja perustason palveluihin.

Tiimi-, yksikkö- ja työntekijätaso: Asiakkaat ovat tutustuneet yleisiin hyvinvointiohjeisiin jo omatoimisesti. Häiriökysyntä vähenee ja asiakkaiden tilanteet eivät kärjisty, joten palvelutarve vähenee ja selkiytyy.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kyselylomakkeissa on tehty yhteistyötä Sydänliiton kanssa. Hyvinvointitarkastuksia jaetaan yhteistyössä alueen kuntien kirjastojen kanssa.

Tavoiteltu muutos

Vahvistetaan ikääntyneiden osaamista ja ymmärrystä omaan hyvinvointiin liittyvissä tekijöissä.

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan seuraamalla lomakkeiden menekkiä ja asiakaspalautteella.

Toteutussuunnitelma

Kohderyhmänä ovat 65-75 vuotiaat, jotka eivät ole säännöllisten palvelujen piirissä.

Hyvinvointitarkastus sisältää kolme kyselyä, jotka kannustavat ylläpitämään ja vahvistamaan omia liikunta, ravitsemus ja kodin turvallisuuteen liittyviä tottumuksia. Kyselyt ovat saatavissa paperiversiona eri  toimipisteiltä kuten kuntien palvelupisteet ja apteekit sekä sähköisenä versiona hyvinvointialueen nettisivulla. Kolme kyselyä ovat:

  • Iäkkäiden turvallisuuden tarkistuslista
  • Testaa liikuntatottumuksesi
  • Testaa ruokailutottumuksesi

Kyselyt ovat itsearvioinnin työkaluja, jotka eivät ohjaa automaattisesti jatkopalveluun. Saatekirje sisältää ohjeet, missä tilanteessa ja mihin ollaan tarvittaessa yhteydessä. Saatekirjeessä on yhteystiedot ikääntyneiden asiakasohjaukseen, mielenterveyspalveluihin, suun terveydenhuoltoon ja Kumppanuustalo Myötätuuleen.

Saatekirje ja kyselyt ovat suomeksi ja ruotsiksi.

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallia ei ole vielä testattu. Asiakkaita tullaan osallistamaan palautekyselyn avulla. Kohderyhmänä ova 65-75 vuotiaat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat. 

Ratkaisun perusidea

Kohderyhmänä ovat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yli 65-vuotiaat asukkaat.

Hyvinvointitarkastus sisältää kolme kyselyä, jotka ikääntynyt täyttää itsenäisesti paperisena tai sähköisenä. 

  • Iäkkäiden turvallisuuden tarkistuslista
  • Testaa liikuntatottumuksesi
  • Testaa ruokailuvaliosi

Kyselyt ovat itsearvioinnin työkalu ja eivät ohjaa automaattisesti jatkopalveluun. Saatekirjeestä löytyy yhteystiedot ikääntyneiden asiakasohjaukseen, digitaaliseen sosiaali- ja terveyskeskus HyVä-digiin, suun terveydenhuoltoon sekä mielenterveyspalveluihin.

Kyselyt ovat saatavilla kaikissa alueen kirjastoissa ja hyvinvointialueen verkkosivuilla.

 

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöön otto edellyttää koordinaattoria ja sen toteuttaminen vie 1-2 päivää kuukaudessa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella toimintamallia koordinoi kehittämisen jälkeen terveyden edistämisen koordinaattori.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii monialaista sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä hyvinvointialueen sisällä sekä kuntayhteistyötä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli on pilotoitu loppuvuodesta 2025. Palaute oli kahtiajakoista: osa vastaajista oli pettynyt, ettei hyvinvointitarkastus johtanut kontaktiin ammattilaisen kanssa, osa piti hyvinvointitarkastusta ketteränä ja hyvinvointia tukevana.