Yhteydenottokartoitus vastaanottopalveluissa, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Yhteydenottokartoitus vastaanottopalveluissa, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Yhteydenottokartoituksen tarkoitus oli ensisijaisesti kehittää asiakasohjausta ja tunnistaa väärin
ohjautuvia yhteydenottoja.
Kartoituksen tarkoitus oli ensisijaisesti kehittää ulkoista viestintää ja tunnistaa väärin
ohjautuvia puheluita. Tavoitteena tämän avulla oli päästä kehittämään keinoja puhelumäärien vähentämiseksi. Kartoitusten aikana tärkeänä kehityskohteena nousi esiin myös sisäisen kysynnän vähentäminen. Ulkoisen viestinnän ja puhelumäärien vähentämisen kehittämiseen vaikuttavat useat tekijät. Poliittisesti ja lainsäädännöllisesti sote-uudistukset, tietosuojavaatimukset ja palvelulupaukset ohjaavat toimintaa. Taloudelliset paineet ja resurssien rajallisuus korostavat tarvetta vähentää väärin ohjautuvia yhteydenottoja ja tehostaa prosesseja. Yhteiskunnallisesti väestön ikääntyminen ja kasvava palvelutarve lisäävät oikean ohjautumisen merkitystä, kun taas kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten digitalisaation hyväksyntä ja potilaiden odotukset nopeasta palvelusta, muokkaavat viestinnän keinoja. Lisäksi ympäristötekijät ja kestävän kehityksen vaatimukset tukevat digiratkaisujen käyttöä fyysisten kontaktien vähentämiseksi.
Yhteydenottokartoituksella tarkoitetaan Pirkanmaan hyvinvointialueella vuonna 2023 aloitettua selvitystä perusterveydenhuollon avopalveluihin tulevista yhteydenotoista. Vuonna 2023 tätä selvitystä tehtiin pienimuotoisena ja kutsuttiin Puhelininventaarioksi Puhelininventaario Pirkanmaan hyvinvointialueella - Miksi asiakas soittaa sote-asemille tai terveysneuvontaan? | Innokylä (innokyla.fi) Hyvinvointialueen muodostamisen myötä terveydenhuollon yhteydenottokanaviin tehtiin muutoksia. Kartoituksella on haluttu tuottaa tietoa näiden muutosten vaikutuksista.
Ennen yhteydenottokartoitusta sote-asemille tulevista yhteydenotoista oli niukasti tietoa saatavilla. Puhelu- ja chat-määrät pystyttiin selvittämään ja vastaanotoille päätyneiden potilaiden osalta saatavilla oli kirjatut diagnoosikoodit. Kuitenkaan sitä tietoa, miksi sote-asemalle oli otettu yhteyttä, ei pystytty saamaan mistään rekisteristä. Oli vaikea selvittää, ohjautuivatko asiakkaat ottamaan yhteyttä oikeaa kanavaa pitkin tai kuuluiko yhteydenotto ylipäätään perusterveydenhuoltoon. Hoidon tarpeen arvion (HTA) laadun arvioiminen tapahtui lähinnä satunnaisesti erillisten yhteydenottojen yhteydessä ja yksittäisten työntekijöiden toimesta eikä ollut systemaattista. Kokonaiskuvan saaminen oman sote-aseman hoidon tarpeen arvion laadusta ei ollut mahdollista.
Hoidon tarpeen arvio on yksi merkittävimmistä potilaan hoidon vaiheista. Sen tulee tapahtua laadukkaasti. Toisaalta sen tulee olla mahdollisimman suoraviivaista, jotta käytettävissä oleva resurssi tulee hyödynnettyä tehokkaasti. Hoidon tarpeen arvio tulee kirjata potilastietojärjestelmään systemaattisesti. Potilaan ohjaaminen ammattilaiselta toiselle ilman kunnollista hoidon tarpeen arviota synnyttää helposti sisäistä kysyntää, jossa ammattilaiset lopulta omalla toiminnallaan luovat itselleen ylimääräistä työtä. Yhtenäisesti ja yhdenmukaisesti tehty Hoidon tarpeen arvio parantaa potilasturvallisuutta ja tekee arviosta potilaalle tasa-arvoisen riippumatta mitä yhteydenottokanavaa pitkin hän ottaa yhteyttä.
Ensimmäinen yhteydenottokartoitus vuonna 2023 lähti yksinkertaisesta kysymyksestä ”Miksi potilas soittaa sote-asemalle?” Ensimmäinen kartoitus oli pienimuotoinen ja ajatuksena oli, että se toimisi lähinnä kertaluontoisena selvityksenä. Tämän jälkeen kuitenkin huomattiin tarve toistaa kartoitus systemaattisemmin ja laajemmin. Kartoitus on toteutettu tämän jälkeen keväällä ja syksyllä 2024 sekä keväällä ja syksyllä 2025. Kartoituskertojen myötä sen tavoitteet tarkentuivat ja toteutusta kehitettiin joka kerta. Viimeisimmille yhteydenottokartoituksille asetettuina tavoitteina on ollut selvittää sitä, miten potilaat ottavat yhteyttä ja ohjautuvat hoidon tarpeen arvion jälkeen, kuinka konsultaatiot toteutuvat, miten Hoitukea (sähköinen ohjekirjasto, HTA-työväline) käytetään ja onko yksiköissä sisäistä kysyntää. Sote-asemien, keskitetyn Digiklinikan ja Päivystysapu-palvelun yhtäaikainen yhteydenottokartoitus on tehnyt mahdolliseksi tarkastella myös koko perusterveydenhuollon päällekkäistä kysyntää.
Yhteydenottoja ja hoidon tarpeen arvion tekemistä arvioitiin myös havainnoimalla. Lähiesihenkilöt (osastonhoitaja/vastaava hoitaja, vastaava lääkäri/ylilääkäri) toimivat havainnoijina. Havainnoijat täyttivät oman digitaalisen lomakkeen jokaisen havainnoimansa yhteydenoton jälkeen. Havainnointi toteutui joko samanaikaisesti yhteydenottokartoituksen aikana tai erillisenä ajankohtana, kuitenkin vähintään puolen päivän ajan.
Ensimmäisten yhteydenottokartoitusten havainnointi toteutettiin esihenkilön omassa yksikössä omaa henkilöstöä havainnoiden. Tähän kuitenkin huomattiin liittyvän henkilöstön jännittämistä ja se koettiin siksi hankalana. Omaa yksikköä havainnoidessa jäi myös tärkeä vertaiskehittymisen mahdollisuus hyödyntämättä. Tämän vuoksi myöhemmin siirryttiin vertaishavainnointiin, jossa esihenkilöt havainnoivat toista yksikköä. Vertaishavainnoinnin jälkeen yksiköt sopivat yhteisen palaverin, jossa käytiin läpi myös yleisiä havaintoja ja pyrittiin oppimaan toisilta ja saamaan vinkkejä oman yksikön kehittymisen tueksi.
Kartoitusta toteuttivat sote-asemilla ja Päivystysavussa sekä Digiklinikalla toimivat sairaanhoitajat sekä sairaanhoitajien että lääkärien lähiesihenkilöt.