Toimintaterapeutin ennaltaehkäisevän työn vahvistuminen esikouluryhmissä-pilotti
Toimintaterapeutin ennaltaehkäisevän työn vahvistuminen esikouluryhmissä-pilotti
Varhaisen tuen tarjoaminen ennaltaehkäisevästi kaikille esikoululaisille tasapuolisesti ja kohdennetusti. Monialaisen yhteistyön lisääminen koulun kanssa. Tarkoituksena on löytää ideoita uusiin toimintatapoihin esikouluryhmissä yhdessä esikoulun opettajien kanssa.
SOTE-uudistus, ennaltaehkäisevä, varhaisen puuttumisen ja matalan kynnyksen palvelut.
Kaikki alueen esikoulut, esikouluikäiset lapset ja luokan henkilöstö.
Esikoulun opettajilta on noussut toive toimintaterapeuttien osallistumisesta koko ryhmän toimintaan, koska usein ryhmässä on useita lapsia joilla on erilaisia tuentarpeita. Ryhmässä täytyy huomioida koko ryhmän dynamiikka ja opettajan käytettävissä olevat välineet sekä toimintatavat.
Lisäksi esikoulu vuoden aikana opettajien kanssa käydään vuoropuhelua tuen tarpeesta. Lapsi voidaan ohjata toimintaterapeutin arvioon, kokeilla toimintaterapeutin ohjausta luokkatilanteissa tai tilannetta voidaan jäädä seuraamaan. Pitkän tähtäimen tavoitteena uusien toimintatapojen osalta on sujuvoittaa tiedonkulkua, mahdollistaa matalan kynnyksen konsultointi, kohdentaa toimintaterapia-arviointeja tarkoituksenmukaisesti ja siten auttaa toimintaterapian resurssien jakamisen suunnittelussa.