Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamalli kuvaa keskeisiä potilastietoja kokoavan tietonäkymäsovelluksen hyödyntämistä keskitetyssä terveysasemachatissa. Tarkoitus on tukea ammattilaista hoidon tarpeen arvioinnissa ja lisätä potilasturvallisuutta.
2.5.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueella aloitti toimintansa OmaPirha digiklinikka, joka toimii keskitetysti koko Pirkanmaan asukkaiden terveydenhuollon digitaalisena pchatalveluna. Kesän aikana OmaPirha digiklinikalla otettiin käyttöön portaittain Pirha tietonäkymä, jonka koostaa asiakkaan tiedot tiivisti yhdelle näkymälle. Sen on tarkoitus helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä antamalla kattava näkymä potilaan keskeisistä tiedoista eri potilastietojärjestelmistä. Ratkaisun toteutuksessa on ollut mukana Pirhan Inhouse-yhtiö.
Tietonäkymä tukee erityisesti keskitetyissä palveluissa toimivia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka toimivat koko Pirkanmaan alueen asukkaiden kanssa.
Pirha tietonäkymä kokoaa potilaan keskeiset tiedot yhdelle näkymälle, mikä helpottaa ammattilaisten työtä ja hoidon tarpeen arviointia.
Pirha Tietonäkymän sisältö, käyttöönottoa ja käyttöönoton tukea on suunniteltu jatkuvassa yhteistyössä sovelluskehityksen ja keskitetyn OmaPirha digiklinikan kanssa. OmaPirha digiklinikan kanssa sovittiin toiminnallisesta tuotannon testaamisesta ja tähän rooliin nimettiin digiklinikalta kaksi työntekijää, jotka suorittivat testaamista oman työn ohessa ja raportoivat säännöllisesti tuloksista ja antoivat palautetta sovelluksen käyttämisestä.
Tietonäkymän hyödyntäminen parantaa myös potilaan turvallisuutta ja hoidon jatkuvuutta, kun ammattilainen näkee ajantasaiset keskeiset potilastiedot.