Tiedon laadun varmistamisen toimintamalli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)
Tiedon laadun varmistamisen toimintamalli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)
Tiedon laadun varmistamisen toimintamalli kuvaa hyvinvointialueen monitoimijaisen yhteistyön mallin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella tiedon laatu on tunnistettu yhdeksi keskeiseksi edellytykseksi sote-palveluiden vaikuttavuuden ja resurssien tarkoituksenmukaisen käytön näkökulmasta.
Hyvinvointialueen tavoitteellinen johtaminen edellyttää, että käytössä on luotettavaa, ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa hyvinvointialueen toiminnasta ja sen vaikutuksista. Myös valtakunnallinen ohjaus, kansalliset koodistot, kirjaamisvaatimukset ja hyvinvointialueiden rahoitusmalli velvoittavat yhtenäistämään tiedonhallintaa ja kirjaamisen käytäntöjä hyvinvointialueilla.
Pohteella on käynnissä myös merkittävä alueellisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoprojekti, joka osaltaan mahdollistaa laadukkaan tietopohjan rakentamisen ja tiedonhallinnan toimintamallien yhtenäistämisen hyvinvointialueen palveluissa vastaamaan kansallisia ja alueellisia tiedonhallinnan ja tiedolla johtamisen tarpeita.
Tiedon laadun varmistamisen toimintamallin ensisijainen kohderyhmä ovat Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen johto ja ammattilaiset, jotka:
- Tuottavat, kirjaavat ja hyödyntävät asiakas- ja potilastietoa
- Vastaavat toiminnan johtamisesta, ohjaamisesta ja päätöksenteosta tietoon perustuen
- Osallistuvat tiedolla johtamisen ja kirjaamisen käytäntöjen kehittämiseen hyvinvointialueella
Huomioitavaa on, että tämänkin toimintamallin kehittämisen kannalta keskeinen kohderyhmä ovat sote-palvelujen käyttäjäasiakkaat, joiden palvelut sujuvoituvat laadukkaampaan tietoon perustuvien palvelujen ja palvelujärjestelmän kehittämisen sekä johtamisen myötä.
Asiakasymmärrystä on kerätty monipuolisesti eri menetelmiä hyödyntäen, jotta toimintamallissa huomioitaisiin mahdollisimman hyvin niin organisaation tavoitteet kuin johdon, esihenkilöiden ja tiedon kirjaamisesta vastaavan henkilöstön näkökulmat osana parempien palveluiden kehittämistä.
Eri osapuolet ovat osallistuneet toimintamallin kehittämiseen mm. erilaisten työpajojen, haastatteluiden ja tiedonkeruiden kautta. Toimintamallia kehitetään edelleen ja kehittämistyö tapahtuu tiiviissä yhteistyössä eri kohderyhmien kanssa. Toimintamalleja pyritään kehittämään siten, että kehittämistyö tapahtuisi mahdollisimman lähellä toimintaympäristön arkea. Kehittämistyö kytkeytyy organisaation omiin johtamisrakenteisiin sen sijaan, että se tapahtuisi erillisissä kehittämisfoorumeissa.