Tarina-auttamisen verkkoauttamisen palvelun kokonaisuus Lapin hva, RRP, P4, I4

Tarina-auttamisen (Zoturi Oy) kokonaisuuden pilotointi Lapin hyvinvointialueella. Videotarinat matalla kynnyksellä anonyymisti kansalaisille sekä hyödynnettäväksi asiakastyöhön. Anonyymin Apua huoliin -chatin pilotointi osana kokonaisuutta. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyessä 1.1.2023 on tarve palveluiden ja toimintatapojen kehittämiselle ja yhtenäistämiselle, huomioiden digitalisaation mahdollisuudet sekä henkilöstön osaamisen tarpeet. Lapin hyvinvointialue on jaettu neljään palvelualueeseen, (pohjoinen, itäinen, kaakkoinen, lounainen) joissa pitää kehittää ja sopia yhdenmukaisista, asiakaslähtöisistä palveluista.  Lapin hyvinvointialueella kehitetään matalan kynnyksen palveluita ja helposti saavutettavia sähköisiä digipalveluita. Tarina-auttamisen (Zoturi Oy) verkkopalvelu on käytössä koko Lapin hyvinvointialueella. Lapin hyvinvointialueella on havaittu tarvetta vahvistaa ja kehittää matalalla kynnyksellä saavutettavia digipalveluita. Osa kansalaisista hyötyy avusta, jota voivat  käyttää itsenäisesti digipalvelun muodossa. Videoiden tavoitteena on tukea avun piirin ohjautumista ja asiakkaan kykyä ottaa apua vastaan. Tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen verkkopalvelua ensisijassa tueksi nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheiden vanhemmille, palvelua voivat kuitenkin hyödyntää kaikki hyvinvointialueen asukkaat. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Matalan kynnyksen verkkopalvelua on suunnattu tueksi nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheiden vanhemmille, palvelua voivat kuitenkin hyödyntää kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Verkkopalvelu soveltuu myös ammattilaisten hyödynnettäväksi asiakastyössä erityisesti perustason lapsiperheiden sote-palveluissa, sekä mielenterveys-/päihde- ja riippuvuuspalveluissa, joissa asiakasryhmänä nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. 

Ratkaisun perusidea

Zoturin tarjoaman verkkoauttamispalvelun käyttöönoton keinoin tarjotaan tarina-auttamisen avulla psykososiaalista tukea lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille (normaali.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen) ja heidän perheilleen (enjaksa.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen). Verkkopalvelussa on yli 600 asiatarkastettua videoita monista eri teemoista, jotka tarjoavat apua nuorten, nuorten aikuisten ja lapsiperheiden huoliin. 

Tarina-auttamisen videot ovat matalan kynnyksen tukimuoto, kohderyhmänä nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Videotarinat tulevat vastaan digiarjessa, jolloin avunhakijan ei tarvitse erikseen hakeutua avun äärelle. Videot tarjoavat tietoa, tukea, konkreettisia keinoja arkeen sekä vertaistukea erilaisten huolta tuottavien teemojen äärellä.  Videoiden tavoitteena on tukea avun piirin ohjautumista ja kykyä ottaa apua vastaan. 

Videot soveltuvat myös ammattilaisten hyödynnettäväksi osana asiakastyötä. Ammattilainen voi kertoa palvelusta ja ohjata asiakasta videoiden äärellä, hyödyntää videoita asiakastapaamisella tai asiakastapaamisten välillä. Ammattilainen voi myös vahvistaa oma osaamistaan videoiden avulla perehtyessään videoiden avulla asiakasta askarruttaviin kysymyksiin. 

 

Liitteet
Kuva
Kuva, joka avataan tekstissä
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pilotin aikana verkkopalvelusta on infottu ja palveluita on opastettu palvelun käyttöön. Perhekeskuskoordinaattorit ovat olleet merkittävä tuki pilotin sekä pilotin jälkeisen vakiintumistyön osalta markkinoinnissa ja palvelun juurruttamisessa. Yhteistyössä Zoturin kanssa on laadittu mm. huoneentaulu ammattilaisten työn tueksi. Verkkopalvelu on osa lapsiperheiden matalan kynnyksen sähköisiä palveluita. Zoturi on tehnyt yhteistyötä palveluiden kanssa ja tuottanut videoita palveluiden tarpeiden mukaan. Vakiintumisvaiheessa tarina-auttamisen kokonaisuudelle on perustettu tiimi, jossa on lapsiperheiden  palveluiden edustus, viestinnän, digipalveluiden edustus ja Zoturin edustus. Tiimissä määritellään verkkopalvelun osalta keskeinen toiminta mm. tiedottaminen, markkinointi, viestintä ja materiaalit. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiedottaminen, viestintä ja markkinointi ovat keskeisessä roolissa palvelun pilotointivaiheessa ja jatkuen myös vakiinnuttamisvaiheeseen. Yhteistyö ja omistajuuden määrittely varhaisessa vaiheessa matalan kynnyksen palveluiden kanssa on ensisijaista. Teimme yhteistyötä myös alueen nuorisovaltuuston kanssa kehittämistyön aikana. Palvelukokonaisuus vaatii koordinaatiota ja aktiivista yhteistyötä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana on tehty verkkopalvelun kuukausittainen kävijämäärän seurantaa. 
Välitavoitteena pilotissa oli 5000 kävijää 4/2024 ja lopputavoite  15 000 kävijää palvelussa pilotin päättyessä 12/2024.  

Pilotti on alkanut 6/2023 ja päättynyt 12/2024. 

Välitavoite 4/2024 5000 kävijää  
Toteuma:
kävijämäärä 16 203 nuorten normaali.fi -sivustolla
kävijämäärä 18 003 lapsiperheiden vanhempien enjaksa.fi  -sivustolla
yht. verkkopalvelussa 34 206 

Lopputavoite 12/2024 15 000 kävijää
Toteuma:
kävijämäärä 26 307 nuorten normaali.fi -sivustolla
kävijämäärä 34 814 lapsiperheiden vanhempien enjaksa.fi -sivustolla
Pilotin päättyessä kävijämäärä verkkopalvelussa yhteensä 61 121.