Suun terveyden chat, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Suun terveyden chat-palvelussa ammattilaiset arvioivat hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä sekä ohjaavat ja neuvovat asiakkaita suun terveyteen liittyvissä asioissa. Palvelu on avoinna arkisin ja se on suunnattu kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
Chat-palveluiden kehittäminen on yksi hyvinvointialueen strategisista tavoitteista. Digitaalisten asiointikanavien mahdollistaminen on nykyaikaista ja asiakasystävällistä. Palveluiden monikanavaistuminen mahdollistaa digitaalisten palveluiden kokonaisuuksien kehityksen myös tulevaisuudessa.
Yhteydenottojen määrissä esiintyy Etelä-Pohjanmaalla vaihtelevuutta asuinkunnan mukaan. Suurilla väestökeskittymäalueilla on tunnistettu haasteita vastata saman päivän aikana saapuneisiin yhteydenottoihin. Hyvinvointialuelaajuisella palvelumallilla voidaan edistää asiakkaiden yhdenvertaista palvelun saatavuutta alueella.
Palvelun kohderyhmänä on suun terveyden palveluita käyttävät Etelä-Pohjanmaan asiakkaat. Alle 12-vuotiaan lapsen asioita voivat hoitaa heidän huoltajansa. Kaikenikäiset voivat asioida palvelussa omilla, henkilökohtaisen tunnistautumisen välineillä. Yli 18-vuotiaiden puolesta voivat asioida läheiset, joille asiakas on antanut Suomi.fi puolesta asioinnin valtuudet.
Huhtikuussa 2023 toteutettuun kyselyyn vastanneista 49,3 % toivoi chat-palvelun käyttöönottoa suun terveydenhuollon palvelussa. Yleisellä tasolla 93,2 % kyselyyn vastanneista oli halukkaita korvaamaan puhelun/käynnin digitaalisella asioinnilla sen helppouden, nopeuden ja edullisuuden vuoksi.