Sote-kirjaamisen kehittäminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)

Sote-kirjaamisen kehittäminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on perustettu hyvinvointialuetasoinen sote-kirjaamisen kehittämisryhmä, jossa on edustajat kaikilta hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialoilta sekä ydinhenkilöt tietohallinnosta.

Toimintaympäristö

Asiakastietolain (703/2023, 17 §) mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön sekä palvelun toteuttamiseen osallistuvan avustavan henkilön on kirjattava asiakasasiakirjoihin palvelun ja hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot.

Laadukas kirjaaminen on olennainen osa turvallista ja sujuvaa asiakas- ja potilastyötä. Sen tulee olla rakenteista ja yhdenmukaista, jotta tiedot ovat helposti hyödynnettävissä ja vertailtavissa. Yhtenäiset kirjaamiskäytännöt vähentävät virheitä, helpottavat ammattilaisten työtä ja vahvistavat asiakas- ja potilasturvallisuutta.

Laadukas potilas- ja asiakastieto mahdollistaa myös, että järjestelmät tukevat ammattilaisten työskentelyä ja päätöksentekoa asiakkaan/potilaan palvelun eri vaiheissa. Laadukkaalla kirjaamisen tuottamalla tiedolla on merkittävä rooli myös hyvinvointialueen sote-palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta päätettäessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmään kuuluvat kaikki Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja organisaation johto. 

Ratkaisun perusidea

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on perustettu sote-kirjaamisen kehittämisen ryhmä, jossa on mukana edustajia kaikilta hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialoilta sekä ydinhenkilöt tietohallinnosta. Ryhmän keskeisenä tavoitteena on edistää kansallisten kirjaamisohjeiden käyttöä toimialoilla. Kokouksissa käsitellään myös toimialakohtaiset tilannekatsaukset kirjaamisen kehittämisestä. Tiedon jakamisen kautta mahdollistuu vertaisoppiminen ja yhteiskehittäminen. Hyvinvointialueen sisäiset sote-kirjaamisen kehittämisryhmän kokoukset on aikataulutettu pidettäväksi aina THL:n sote-kirjaamisen kansallisen verkoston tilaisuuksien jälkeen. Näin on pyritty varmistamaan kansallisesta verkostosta saatujen tietojen välittyminen hyvinvointialueen sisäiseen verkostoon. Tietoa on jaettu myös ryhmän omassa Teamsissä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sote-kirjaamisen verkoston toiminta edellyttää selkeitä rakenteita sekä omistajatahoa, joka vastaa verkoston koordinaatiosta. Verkostolle tulee määrittää selkeät tavoitteet, ja jäsenten tehtävät on hyvä kuvata selkeästi ja tuoda avoimesti kaikkien osapuolten tietoon. Toiminnan onnistuminen edellyttää lisäksi, että verkostossa on mukana keskeiset kirjaamisen kehittämisen sekä potilas- ja asiakastietojärjestelmien asiantuntijat.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sote-kirjaamisen kehittämisverkoston ylläpitäminen edellyttää selkeästi määriteltyjä vastuita, systemaattista koordinaatiota ja riittäviä resursseja. Lisäksi verkoston toiminnalle tulee asettaa tavoitteet, jotka ohjaavat sen kehittämistä ja mahdollistavat toiminnan arvioinnin. Näiden periaatteiden huomioiminen tukee verkoston jatkuvuutta ja vahvistaa sen vaikuttavuutta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kirjaamiskäytäntöjen kehittämisen tavoitteena on ollut vahvistaa hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kirjaamisosaamista sekä parantaa kirjatun tiedon laatua ja luotettavuutta. Hankkeen aikana on käynnistetty sote-kirjaamisen kehittämisryhmän toiminta ja ryhmän toiminnalle on luotu rakenteet. Verkoston toiminnan jatkuvuus edellyttää selkeitä rakenteita sekä omistajatahoa, joka vastaa sen koordinaatiosta.