Sote-ammattilaisten hyte-osaamisen vahvistaminen monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I2)
Vahvistetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. Kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut huomioidaan palvelutarpeenarviossa, ohjauksessa, neuvonnassa ja palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on ”oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.
Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää vahvistamalla sote-ammattilaisten hyte-osaamista verkkokoulutuskokonaisuuden avulla ja tukea hyte-palvelutarjottimen (Miunhyvinvointi.fi) käyttöönottoa osana asiakas- ja palveluohjausta.
Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä. Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.
Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka tekevät työssään asiakas- ja palveluohjausta. Koulutuksen voivat käydä kaikki hyte-työstä kiinnostuneet hyvinvointialueen työntekijät.
Kohderyhmää on osallistettu koulutuksen laatimiseen. Ennen koulutusta kartoitettiin sote-ammattilaisten lähtötilanne monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa sekä tarpeita hyte-osaamisen vahvistamiseksi. Sote-ammattilaisia ja sidosryhmiä osallistettiin koulutuksen sisältöjen tuottamisessa mm. koulutusvideoiden laatimiseen. Lisäksi koulutuskokonaisuutta pilotoitiin sote-ammattilaisilla ennen julkaisua. Näin kohderyhmältä saatiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Lisäksi koulutuksesta löytyy palautelomake.