Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjakopilotti, Keski-Suomen hva (Hyvän työn ohjelma, pilotti 2)

Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjakopilotti, Keski-Suomen hva (Hyvän työn ohjelma, pilotti 2)

Keski-Suomen hyvinvointialueen lapsiperheiden varhaisen tuen ja opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa on kehitetty vuoden 2025 aikana sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjakoa sekä tehtävärakennetta.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialue on mukana pääministeri Orpon hallitusohjelmaan liittyvässä Hyvän työn ohjelmassa (2024–2027), joka sisältää lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöpulan helpottamiseksi. Vuonna 2025 ohjelmassa toteutettiin muun muassa sosiaalityöntekijän ja sosionomien työnjakopilotit, joiden tarkoituksena oli tukea ammattiryhmien työnjaon ja tehtävärakenteiden kehittämistä hyvinvointialueilla. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelujen ja opiskeluhuollon kuraattoripalvelun kehittämistavoitteiksi oli asetettu 1) työnjaon selkiyttäminen perustuen nykyiseen lainsäädäntöön, koulutuksen tuottamaan osaamiseen ja eri ammattitehtävien sisältöihin ja vaatimuksiin sekä 2) nykylainsäädännön kehittämistarpeiden esiin tuominen sosiaali- ja terveysministeriön lainsäädännön uudistustyön tueksi.

Lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa tavoitteena oli pilotoida työnjakoa, määritellä erityisen tuen tarpeesta johtuva työn organisoituminen sekä kartoittaa tukitöiden osuus. Opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa tavoitteina oli selkiyttää rakenteellisen ja yhteisöllisen työn osuutta ja roolia, yhteistyötä lapsiperheiden varhaisen tuen kanssa sekä suhdetta muuhun sosiaalihuoltoon.

Työnjakopilotin kautta tavoiteltiin tarkoituksenmukaisempaa sekä työn imu- ja pitovoimaa vahvistavaa tehtävänjakoa, asiakasturvallisuuden vahvistumista sekä työkuorman tasaisempaa jakautumista. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaalihuollon työnjakopilotin toteuttamisen tueksi koottiin laaja tietopohja, joka koostui 1) lapsiperheiden varhaisen tuen palvelujen ja opiskeluhuollon kuraattoripalvelujen työntekijöiden näkemyksistä, 2) palveluihin laadituista tehtäväkohtaisista tehtävänkuvista, 3) sosiaalityöntekijä- ja sosionomiopintojen perus- ja erikoistumiskoulutusten tuottamasta osaamisesta, 4) lainsäädännön velvoitteista ja valtakunnallisista soveltamisohjeista, 5) hyvinvointialueen omista palveluja koskevista ohjeista, 6) muiden (erityisesti kehittämiskumppani Eloisan) hyvinvointialueiden ohjeista, 7) palvelujohdon seurantapalavereista sekä 8) kummankin palvelun työrukkasten työstämästä materiaalista.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvän työn ohjelman valtionavustus suunnattiin kehittämisen koordinaatioon. Sillä ei voinut palkata lisäresurssia palvelujen toteuttamiseen. Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaalihuollon työnjakopilottien koordinoivana tahona toimi sosiaalialan osaamiskeskus noin 15 % työaikaresurssilla. Hankkeen toteutusaika oli 1.1.–15.12.2025. Keski-Suomen hyvinvointialueelta sosiaalihuollon työnjakopiloteissa mukana olivat lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut (palvelutarpeen arviointi ja perhesosiaalityö) ja opiskeluhuollon kuraattoripalvelut. 

Hankesuunnitelman mukaisesti yhteistyötä ja vertaiskehittämistä tehtiin Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan kanssa. Muita hyvinvointialueen ulkopuolisia yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu, jotka antoivat asiantuntijatyöpanosta koulutuksen tuottaman osaamisen kuvaamiseen.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keski-Suomessa sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjakopilotointi toteutettiin lapsiperheiden varhaisen tuen palvelussa sekä opiskeluhuollon kuraattoripalvelussa. Työntekijöiden osallisuus prosessiin nähtiin tärkeänä ja kummankin palvelun ammattilaisille haluttiin antaa mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiään kehittämisen tueksi kattavan alkukartoituksen kautta (ks. Tilli, Möller & Talvensola 2025). 

Työntekijöiden osallisuus korostui huhtikuussa 2025 työskentelyn aloittaneissa palvelukohtaisissa työrukkasryhmissä. Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelujen työrukkanen muodostettiin viidestätoista eri alueiden sosiaalityöntekijästä ja sosiaaliohjaajasta.  Kuraattoripalvelujen työrukkanen oli koottu alueellisesti ja opiskeluasteittain kattavasti kuraattoreista ja vastaavista kuraattoreista sekä palveluvastaavista, minkä lisäksi kokoonpanoon kuului palvelupäällikkö. Työrukkasten työskentelystä tiedotettiin palvelujen muulle henkilöstölle. Samoin työrukkasissa käsitelty materiaali oli henkilöstön käytössä. 

Ratkaisun perusidea

Sosiaalihuollon työnjakopiloteissa kokeiltiin kolmea, yhteiskehittämisen tuloksena muodostettua toimintamallia:

  1. Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan vastuu ja tehtävät lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa
  2. Rakenteellisen työn ja kollegiaalisen tuen tiimirakenne Keski-Suomen alueelle opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa nykyrakenteessa
  3. Keskisen alueen lapsiperheiden varhaisen tuen palvelujen ja kuraattoripalvelujen (Jyväskylä, Muurame) yhteistyön tiivistäminen moniammatillisessa palvelutarpeen arvioinnissa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kunkin pilotin toteuttamisen tueksi laadittiin ohjeet, joiden käyttöönotto olivat palvelujen lähiesihenkilöiden ja johdon vastuulla. Kestoltaan vaihtelevien pilottien toteuttaminen alkoi vaiheittain syyskuusta ja niitä arvioitiin työrukkasissa marraskuussa ja johdon kanssa joulukuussa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämisprosessin alkuvaiheessa hyvinvointialuemuutoksesta oli kulunut noin kaksi vuotta. Palveluissa eli vielä vahvasti kuntapohjaisia käytäntöjä, minkä vuoksi esiin nousi tarve toimintakäytäntöjen ja -prosessien yhdenmukaistamisesta. Erot eivät selittyneet vain alueellisilla eroavaisuuksilla, koska myös saman alueen sisällä käytännöt saattoivat vaihdella. Työrukkasissa näitä eroja tehtiin näkyviksi, mikä myönteisessä mielessä sai aikaan muutostarpeita. Molemmissa palveluissa tuli esiin kahden ammattiryhmän käytännössä varsin samankaltaiset tehtävät, minkä vuoksi olemassa olevat palkkaerot saivat aikaan ristiriitaisuuksia, joiden ratkaisemiseen jäi jatkokehittämistarpeita. Varhaisen tuen palvelussa työn samankaltaisuus selittyi osittain sillä, että sosiaalityöntekijäpulan vuoksi sosiaaliohjaajille oli ikään kuin valunut sosiaalityöntekijän tehtäviä. Sosiaalityöntekijän saatavuudessa tosin tapahtui isokin myönteinen muutos vuoden aikana. Kuraattoripalvelussa koettiin isoksi epäkohdaksi se, ettei opiskeluhuoltolaki (1287/2013,7§) tarkemmin määrittele, miten vastaavan kuraattorin tulisi olla oppilaitosten käytettävissä. Vastaavien kuraattorien suhteellisen iso määrä Keski-Suomen hyvinvointialueella selittyi sillä, että rakenne oli siirtynyt kunnista hyvinvointialueelle. Sosiaalityöntekijäpätevyyden omaavan vastaavan kuraattorin tehtävänkuvaa oli vaikea lähteä muuttamaan nykyrakenteessa, minkä vuoksi hankkeessa tuli esiin tarve muuttaa rakennetta. Sen kiireellisyys tuotiin myös johdon tietoon, jotta pitkään jatkunut keskustelu ja kokemus palkkauksen epätasa-arvoisuudesta saataisiin ratkaistua. Edellä mainittu tuotti yllättävänkin paljon tunnepohjaisia ristiriitoja ammattiryhmien välille. 

Työrukkasten kokoonpanossa oli eroavaisuuksia siten, että kuraattoripalvelun työrukkasessa oli edustus myös lähiesihenkilöistä samoin kuin palvelupäällikkö osallistui kokoontumisiin. Tämä mahdollisti sen, että koordinaatiosta vastanneet sosiaalialan osaamiskeskuksen työntekijät saattoivat keskittyä fasilitointiin, kun prosessia johdettiin esihenkilöiden toimesta. Varhaisen tuen palvelun työrukkanen oli muodostettu tarkoituksellisesti siten, ettei siinä ollut mukana esihenkilöitä kuin erikseen sovitusti. Tällä oli haluttu antaa työntekijöille mahdollisuus tuottaa avoimesti näkemyksiä ja ehdotuksia kehittämistarpeista. Työrukkasessa oli kuitenkin mahdotonta saada aikaan yhtenevää tavoitetilaa pilotoinnille, koska alueelliset käytännöt ja roolitukset erosivat niin paljon toisistaan. Kun ilmassa oli erilaisia näkemyksiä ja useita mahdollisia vaihtoehtoja, linjausten ja päätösten tekemiseen tarvittiin esihenkilöitä. Molemmissa työrukkasissa tuotiin esiin koordinaatioon ja siihen sisältyvään fasilitointiin keskittyneiden roolien merkitys kokonaisprosessin hallinnan ja johtamisen näkökulmasta. Fasilitoijien rooli mahdollisti työrukkasten jäsenille asioiden työstämisen ja keskinäisen vuorovaikutuksen. 

Kehittämisprosessissa keskityttiin prosessien, toimintakäytäntöjen, tehtävänkuvien ja työnjaon tarkasteluun työntekijöiden näkökulmasta. Toki hankesuunnitelmaan kirjattuna tavoitteena oli pyrkiä kaikella kehittämisellä vahvistamaan asiakasturvallisuutta. Puutteena voidaan kuitenkin pitää sitä, ettei pilottien suunnittelussa eikä arvioinnissa ollut mukana asiakaskokemusnäkökulmaa eikä hankkeen aikana pystytty vielä arvioimaan muutosten vaikutuksia asiakkaan saamaan palveluun. Tämä olisi tärkeätä ottaa huomioon jatkokehittämisessä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  1. Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan vastuu ja tehtävät lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa: Jatkuu osittain. Vuoden 2026 aikana lasten ja nuorten palveluissa tehdään rakenteellisia uudistuksia, joka edellyttää tehtävänkuvien kirkastamisen jatkamista uudessa palvelurakenteessa.
  2. Rakenteellisen työn ja kollegiaalisen tuen tiimirakenne Keski-Suomen alueelle opiskeluhuollon kuraattoripalveluissa nykyrakenteessa: Ei jatku kokeilunmukaisena toimintana.
  3. Keskisen alueen lapsiperheiden varhaisen tuen palvelujen ja kuraattoripalvelujen (Jyväskylä, Muurame) yhteistyön tiivistäminen moniammatillisessa palvelutarpeen arvioinnissa: Kokeilu jatkuu ja tuloksia arvioidaan keväällä 2026.