Sairaanhoitaja-chat Lapin HVA (RRP, P4, I1,I3)
Sairaanhoitaja-chat Lapin HVA (RRP, P4, I1,I3)
Lapin hyvinvointialueella kehitettiin Sairaanhoitaja-chat-toimintamallia ja pilotti aloitettiin Rovaniemellä joulukuussa 2024. Chat laajeni syksyn 2025 aikana Laphan alueella. Lisätietoja: Sairaanhoitaja-chat - Lapin hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialueella ei ole aiemmin ollut käytössä avoterveydenhuollon yhteydenottokanavana chattia. Kehittämistyö käynnistyi ja sitä tehtiin tiiviisti digitaalisten palveluiden sekä terveysaseman esihenkilöiden ja chattia tekevien ammattilaisten kanssa.
Tarkoituksena on ollut mahdollistaa asiakkaalle tietoturvallinen sekä sujuva ja nopea yhteydenoton saanti terveydenhuoltoon. Tällä haluttiin lisätä palveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta.
Tavoitteena on ollut lisätä ja tukea perusterveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta digitaalisten palveluiden avulla lisäämällä reaaliaikainen chat-asiointi mahdolliseksi puhelin- ja digiyhteydenottojen rinnalle, hoidon jatkuvuus huomioiden.
Uuden asiointikanavan käyttöönoton yhteydessä haluttiin seurata myös muiden yhteydenottokanavien muutoksia. Pilotin aikana Lapin hyvinvointialueella siirryttiin yhtenäisen digitaalisen asiointialustan käyttöön, johon siirrettiin chatin lisäksi digitaalinen ei-reaaliaikainen yhteydenotto.
Chatin osalta pilotin aikana seurattiin kuukausittain seuraavia muuttujia sekä niissä tapahtuvia muutoksia:
- yhteydenottojen lukumäärä: chat, digitaalinen ei-reaaliaikainen yhteydenotto, puhelut
- keskustelun ja jonotuksen kesto chatissa
- asiakaspalautteet chatissa
- yhteydenottojen ratkaisuja (eli mihin lopputulemaan hoidon tarpeen arviointi chatissa päättyi ja millainen yhteydenoton kiireellisyys oli) chatissa.
Chat edellyttää asiakkaalta vahvaa tunnistautumista ja alle 10-vuotiaan lapsen puolesta-asiointi oli alkuun mahdollista. Chatin siirtyessä asiointialusta DigiLaphaan kesäkuussa 2025 puolesta-asiointimahdollisuus laajeni alle 12-vuotiaille ja aikuisen puolesta-asiointiin. Chatin käyttö edellyttää asiakkaalta tunnistautumisen lisäksi tietokoneen tai mobiililaitteen käyttöä.
Toimintamallin ohjeistusten luonnissa osallistettiin kehittäjäasiakkaita ja ohjeita muokattiin heidän ehdotustensa pohjalta asiakasystävällisemmäksi.
Ennen kuin pilotti käynnistyi, oltiin yhteydessä useampiin hyvinvointialueeseen, keillä oli jo käytössä chat-palvelu. Toisilta alueilta kerättiin hyviä käytäntöjä.