Ryhmäetävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- että terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Tavoiteltu muutos

ryhmäetävastaanotto käyttötapaus 1 (ammattilainen + useampi asiakas), Käyttötapaus 2 (useampi sisäinen ammattilainen + useampi asiakas), Käyttötapaus 3 (mukana myös ulkopuolisia ammattilaisia + useampi asiakas). 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset ja alueemme asukkaat.  Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä asiakaspalautetta videovastaanoton jälkeen asiakkailta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös videovastaanottoja toteuttaneelta henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä.

Ratkaisun perusidea

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa ryhmäetävastaanottojen toteutusta. Etävastaanotoilla asioidaan ensisijaisesti vahvasti tunnistautuneena. Huoltajan tekemä puolesta asiointi on mahdollista terveyspalveluissa alle 12v lapsen ja  sosiaalipalveluissa alle 18v huollettavan asioissa. Mikäli asiakkaalle on tehty suomi.fi valtuutus voi valtuutettu asioida asiakkaan puolesta etävastaanotoilla. Harkituissa poikkeustapauksissa tunnistautumaton etävastaanotto on mahdollista.

Etävastaanottoja tehdään OmaEP digipalvelun kautta, joka mahdollistaa helpon etävastaanotto asioinnin asukkaalle ja ammattilaiselle. Asukas voi käyttää OmaEP digipalvelua myös mobiilisovelluksessa. 

Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta etävastaanottojen jälkeen toiminnan kehittämiseksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ryhmäetävastaanottojen suunnittelussa olennaista on että tunnistetaan palvelualueella palvelut, jotka soveltuvat etävastaanotoiksi.  Hyvinvointialueen sitoutuminen sovittuihin käytäntöihin on tärkeää, että asukkaat saavat tasavertaista palvelua asuinpaikasta riippumatta. 

Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii ammattilaisten osallistamisesta ja kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus). Jalkauttamiseen on ammattilaisilla saatavissa tukea ja hyvinvointialueella on selkeä prosessi miten ongelmatilanteessa toimitaan.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointialueen etävastaanottojen kehittämistyö vaatii aktiivista, moniammatillista yhteystyötä ja keskustelua palvelualueittain.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ryhmäetävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.