Ravitsemusterapiaa etävastaanottona Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Ravitsemusterapiaa etävastaanottona Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella tarjotaan ravitsemusterapiapalvelua etävastaanottona sekä perus- että erityistason asiakkaille koko maakunnan alueella. 

Toimintaympäristö

Ravitsemusterapiaa on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella saatavilla pääosin erityistason palveluna, josta ammattilaiset ovat jalkautuneet maakunnan sote-keskuksiin. Kaikkiin sote-keskuksiin jalkautuminen ei ole ollut mahdollista rajallisten resurssien ja pitkien etäisyyksien vuoksi. Palvelua on kuitenkin tärkeää saada tarjottua tasavertaisesti hyvinvointialueen asukkaille asuinpaikasta riippumatta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etävastaanottopalvelun myötä pystytään tarjoamaan ravitsemusterapiapalvelua kaikkiin hyvinvointialueen sote-keskuksiin. Etäpalvelu vastaa alueen palvelu- ja digistrategian tavoitteisiin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Palvelua on kehitetty  ravitsemusterapiayksikön ja hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen yhteistyönä. 

Tavoiteltu muutos

Tasavertaisesti ravitsemusterapiapalvelua koko hyvinvointialueen asukkaille. 

Muutoksen mittaaminen

Potilastietojestelmästä käyntien tilastoinnin kautta seurataan  etäravitsemusterapiana toteutuvien palvelujen määrää kuukausi- ja vuositasolla.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ravitsemusterapia kriteerien mukaiset potilasryhmät. Perustason asiakkailla on mahdollisuus valita ravitsemusterapia joko etä- tai lähivastaanottona. Etäterapiaan pääsee huomattavasti nopeammin kuin käynnille, jota voi joutua odottamaan pitkään. 

Kokeilun tavoitteet

Resurssien niukkuus ja se, että ravitsemusterapian laaja-alaista vaikuttavuutta ei ymmärretä, pakottaa etsimään ratkaisuja, joiden avulla palvelu tuodaan saataville, mutta samalla turvataan "niukan" ravitsemusterapiaresurssin jaksaminen muutospaineissa.

Kokeilussa opittua

Asiakasta pitää kuunnella ja osallistaa niin, että aikoja annettaessa/varattaessa huomioidaan hänen valmiutensa näihin digitaalisiin palveluihin. 

Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on kehittää palvelun saavutettavuutta ja tasavertaista palveluun pääsyä asuinpaikasta riippumatta. Ravitsemusterapeutti resurssi alueellamme on niukka, jonka jakaminen alueemme sotekeskuksiin ei ole ollut mahdollista. Etävastaanottojen myötä palvelua on voitu tarjota aikaisempaa useampiin sotekeskuksiin. Palvelun jatkokehittämisenä on syksyllä 2025 päädytty tarjoamaan ravitsemusterapia palveluja koko hyvinvointialueen alueelle etävastaanottoina ja lähi -vastaanottoina. Sekä perus- että erityistason ajanvarauskirjat on siirretty ravitsemusterapiayksikön alle, mutta kaikki perustason sote-keskukset voivat varata aikoja näiltä kirjoilta. Ravitsemusterapia kriteerit perus- ja erityistasolle ohjaavat sitä, hoidetaanko asiakas perus- vai erityistasolla.  Asiakkaat hyvinvointialueelta voivat tulla halutessaan lähivastaanotolle Seinäjoelle ravitsemusterapiayksikköön. Tällä toimintamallilla pystytään hyödyntämään niukkaa työntekijäresurssia tehokkaammin, mutta samalla turvataan henkilöstön jaksaminen.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ravitsemusterapiapalveluun on selkeät kriteerit olemassa, joita käytetään myös etävastaanotolle ohjautumisen kriteereinä. Palveluun ohjautumisessa tärkeässä roolissa ovat sotekeskusten sairaanhoitajat, lääkärin ja muut ammattilaiset, jotka arvioivat kriteerien perusteella ravitsemusterapiaan ohjautumista. 

Palvelu on osa ravitsemusterapiayksikön toimintaa ja kuntoutuspalveluiden digitaalisen kehittämisen suunnitelmaa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ravitsemusterapiapalvelut ovat soveltuneet hyvin etävastaanotoiksi. Etävastaanotoilla voidaan laajentaa palvelun saatavuutta isommalle alueella ja vähennetään ammattilaisten siirtymiin kulunutta aikaa. Etävastaanottojen myötä ammattilaisten työnkuva ja tekemisen tapa ovat monipuolistuneet. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ravitsemusterapiakäynnit ovat soveltuneet etävastaanotoiksi hyvin ja etävastaanottojen myötä palvelua on voitu laajentaa kaikkiin sotekeskuksiin. Ravitsemusterapia palveluissa etävastaanottomäärien nousu näkyy selkeästi vuonna 2023 etävastaanottoja oli 6 2024 etävastaanottoja oli 52 ja vuonna 2025 etävastaanottoja on tehty 11/2025 mennessä 113  kertaa. Asiakaspalaute on ollut ollut hyvää.