Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueen neuvolan ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset raskauden ehkäisyn palvelut.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueella raskauden ehkäisyn palvelut tuotetaan neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, jotka ovat osa perhekeskuksen palveluja. Asiakasrajapinnassa työskentelevien ammattilaisten lisäksi palvelujen tuottamiseen osallistuu neuvolan keskitetty asiakasohjaus. Neuvolan asiakkaan yhteydenotto ammattilaiseen raskauden ehkäisyn asioissa onnistuu puhelimitse tai neuvola chat välityksellä. Opiskeluhuollon terveydenhoitajaan opiskelija saa yhteyden asioimalla terveydenhoitajan vastaanotolla tai ottamalla yhteyttä terveydenhoitajaan puhelimitse tai sähköpostitse.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella digitaalisten palvelujen laajentaminen alueella vastaa tarpeeseen uudistaa palveluita tarpeenmukaisesti ja vaikuttavasti kaikille kymenlaaksolaisille hillitsemällä kustannuksia, luomalla taloudellista tasopainoa ja parantamalla henkilöstön hyvinvointia. Suomen kestävän kasvu ohjelma tukee Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisia sekä tuottavuusohjelman mukaisia tavoitteita. Palvelut halutaan tarjota asukkaille oikea-aikaisesti, turvallisesti ja palvelutarve huomioiden. 

Digitaalisten palvelujen kehittämisellä vastataan koronaviruspandemian aiheuttamaan hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa digitalisaation kehittämisellä lisätään perhekeskuspalvelujen saatavuutta mahdollistamalla tehokas ja oikea-aikainen hoitoon pääsyllä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Raskauden ehkäisyn palvelut ovat sisältänyt useita vaiheita, jotka ovat olleet mahdollisia digitalisoida. Digitalisointi vapauttaa ammattilaisten aikaa muihin työtehtäviin, esimerkiksi asiakastyöhön, ja vaikuttaa palvelujen saatavuuteen ja saavutettavuuteen. Asiakas voi valita itselleen parhaiten sopivan palvelun laajasta palvelutarjoomasta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistä on tehty yhteistyössä palvelujen ammattilaisten, esihenkilöiden, palvelujohdon, tietohallinnon ja neuvolan keskitetyn asiakasohjauksen kanssa.

Tavoiteltu muutos

Raskauden ehkäisyn digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan ja tuetaan asiakkaiden itsenäistä asioiden hoitamista ajasta ja paikasta riippumatta. Raskauden ehkäisyn toimintamallissa on digitalisoitu kohdat, joissa asiakkaan on mahdollista asioida itsenäisesti verkossa tai etävastaanotolla. Asiakkaille viestitään ja markkinoidaan digitaalisista palveluista, ohjataan asiakkaat asiakkaat asioimaan raskauden ehkäisyn aloituksen hoitopolulla, varaamaan raskauden ehkäisyn ajat verkosta, täyttämään tarvittaville käynneille esitietolomake ja hyödyntämään etävastaanottoja. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta seurataan raportoimalla säännöllisesti digitaalisesti varattuja aikoja määriä, toteutuneita käyntejä etä- ja lähivastaanotoilla ja täytettyjen esitietolomakkeiden määriä. 

Hoitopolulta saadaan tietoa aloitettujen hoitopolkujen määristä. Asiakkaan on mahdollista antaa palautetta hoitopolun eri osioiden jälkeen vastaamalla kyllä / ei "Oliko tämä sisältö sinulle hyödyllinen?". 

Lisäksi tietoa saadaan Oma Kymenlaakso -palvelun kautta tehtyjen videovälitteisten etävastaanottojen määristä. Asiakkaan on mahdollista antaa 5-tähden asteikolla arvio etävastaanoton asioinnista ja jättää halutessa avointa palautetta.

Asiakkaiden- ja ammattilaisten palautteen perusteella toimintamallia jatkokehitetään moniammatillisena yhteistyönä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat ovat eri yhteyksissä toivoneet lisää digitaalisen ajanvarauksen mahdollisuuksia ja etävastaanottoja lähivastaanottojen rinnalle.

Ratkaisun perusidea

Neuvolan ja opiskeluterveydenhuollon raskauden ehkäisyn aloituksen asiakkaat ohjataan  asioimaan digitaalisella hoitopolulla. Hoitopolku on avoin Oma Kymenlaakso -palvelussa. Polun aloittaminen ei vaadi kontaktia ammattilaiseen. Jos asiakas ottaa yhteyttä neuvolaan tai opiskeluterveydenhuoltoon, polku avataan hänelle valmiiksi. Tällöin asiakas saa itselleen herätteen avatusta hoitopolusta.

Asiakas saa hoitopolulta tietoa ehkäisystä ja seksuaaliterveydestä. Lisäksi asiakas ohjataan varaamaan aika lähi- tai etävastaanotolle ja täyttämään esitietokysely ennen vastaanottoa. Hoitopolku tukee asiakkaan valmistautumista vastaanotolle ja terveydenhoitajalla on käytettävissä asiakkaan täyttämät esitiedot jo ennen vastaanoton alkua.

Seurantakäynnit 2-3kk ja 1-2v. toteutetaan etä- tai lähivastaanottona asiakkaan palvelutarve huomioiden. Jos asiakkaalla on tarve vaihtaa tai poistaa ehkäisykapseli tai kierukka, terveydenhoitaja kartoittaa tilanteen puhelimitse etävastaanotolla ja varaa tarvittavan ajan lääkärille. 

Lisäksi ajanvarauksen yhteydessä 1-2v. seurantakäynnin asiakkaat, ehkäisyn vaihtajat sekä kierukka / kapseli asiakkaat ohjataan täyttämään digitaalinen raskauden ehkäisyn esitietolomake. 

Jokainen raskauden ehkäisyn terveydenhoitajan palvelu on kuvattu, ja niistä on luotu oma palvelutuote asiakkaille varattavaksi digitaaliseen asiointipalveluun. Neuvoloihin on tehty verenpaineen ja painon itsemittauspisteet, joilla tuetaan asiakkaiden itsehoitoa ja digitaalisen asioinnin mahdollisuutta. Opiskeluterveydenhuollossa digitaaliset palvelut ja etävastaanotot mahdollistavat opiskelijoiden asioinnin myös harjoittelujaksojen, koeviikkojen ja etäopiskelupäivien aikana. 

Liitteessä esimerkkinä kuva palvelusta: Raskauden ehkäisyn 1-2v. seuranta neuvolassa: ehkäisypillerit, laastari, rengas.

Liitteet
Kuva
Kuvia ja tekstiä raskauden ehkäisyn palvelusta
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämisprosessin aikana, palvelun käyttöönotossa ja sen juurruttamisessa keskeistä on ollut sidosryhmien säännölliset tapaamiset ja osallistaminen kehittämiseen. Yhteinen ymmärrys tavoitteesta, kehittämisen lopputuloksesta, on ollut tärkeä pitää yllä keskusteluissa. Tämä on vaatinut prosessin ja toimintaohjeiden selkeää kuvaamista kaikille ymmärrettävään muotoon.

Palvelun saavutettavuuden näkökulmasta asioiden sanoittamiseen riittävän yksinkertaisesti ja haastavia termejä välttäen on hyvä panostaa. Tämä tulee huomioida sekä asiakkaille kohdennetussa viestinnässä että ammattilaisten ohjeissa. Tekniset ratkaisut määrittävät toimintamallin luomista, jonka vuoksi keskustelu ICT-yksikön kanssa on tärkeä käynnistää heti kehittämisen alkuvaiheissa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Raskauden ehkäisyn palvelut soveltuvat hyvin tuotettavaksi digitaalisesti. Toimintamallin suunnittelu, hoitopolku ja polun materiaali sekä lomakkeet ja kyselyt  vaativat moniammatillista kehittämistiimiä, johon osallistuvat kaikki keskeisten sidosryhmien edustajat. Tällä varmistetaan potilasturvallisuus, palvelun laatu ja kiinnitetään huomiota asiakaskokemuksen muodostumiseen.

Asiakkaiden palautetta kannattaa hyödyntää viimeistään siinä vaiheessa, kun toimintamallin vaiheet on kuvattu ja asiakkaan polku hahmottunut. Tässä vaiheessa on vielä mahdollisuus muokata toimintoja asiakkaan toiveiden mukaisesti. Suositeltavaa on myös kerätä palautetta digiympäristössä annettavasta asiakkaan ohjeistuksista. Ymmärrettävä ohjeistus vaikuttaa suoraan palveluiden käyttöön ja vähentää turhia yhteydenottoja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Saadun palauteen perusteella sekä asiakkaat että terveydenhoitajat ovat olleet tyytyväisiä kehitettyyn toimintamalliin. Erityisesti etävastaanotot ovat saaneet kiitosta neuvolan asiakkailta. 

Neuvolan etävastaanottojen osuus raskauden ehkäisyn kontaktimääristä  on asettunut 20-30 % tasolle. Opiskeluterveydenhuollossa määrät ovat olleet pieniä <10%. Raskauden ehkäisyn esitietolomake on vakiintunut käyttöön. Lomakkeen rakenne mukailee käytössä olevia potilastietojärjestelmän fraasia, joka sujuvoittaa kirjaamista.