Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueen neuvolan ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset raskauden ehkäisyn palvelut.
Kymenlaakson hyvinvointialueella raskauden ehkäisyn palvelut tuotetaan neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, jotka ovat osa perhekeskuksen palveluja. Asiakasrajapinnassa työskentelevien ammattilaisten lisäksi palvelujen tuottamiseen osallistuu neuvolan keskitetty asiakasohjaus. Neuvolan asiakkaan yhteydenotto ammattilaiseen raskauden ehkäisyn asioissa onnistuu puhelimitse tai neuvola chat välityksellä. Opiskeluhuollon terveydenhoitajaan opiskelija saa yhteyden asioimalla terveydenhoitajan vastaanotolla tai ottamalla yhteyttä terveydenhoitajaan puhelimitse tai sähköpostitse.
Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella digitaalisten palvelujen laajentaminen alueella vastaa tarpeeseen uudistaa palveluita tarpeenmukaisesti ja vaikuttavasti kaikille kymenlaaksolaisille hillitsemällä kustannuksia, luomalla taloudellista tasopainoa ja parantamalla henkilöstön hyvinvointia. Suomen kestävän kasvu ohjelma tukee Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisia sekä tuottavuusohjelman mukaisia tavoitteita. Palvelut halutaan tarjota asukkaille oikea-aikaisesti, turvallisesti ja palvelutarve huomioiden.
Digitaalisten palvelujen kehittämisellä vastataan koronaviruspandemian aiheuttamaan hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa digitalisaation kehittämisellä lisätään perhekeskuspalvelujen saatavuutta mahdollistamalla tehokas ja oikea-aikainen hoitoon pääsyllä.
Kehittämistä on tehty yhteistyössä palvelujen ammattilaisten, esihenkilöiden, palvelujohdon, tietohallinnon ja neuvolan keskitetyn asiakasohjauksen kanssa.
Raskauden ehkäisyn digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan ja tuetaan asiakkaiden itsenäistä asioiden hoitamista ajasta ja paikasta riippumatta. Raskauden ehkäisyn toimintamallissa on digitalisoitu kohdat, joissa asiakkaan on mahdollista asioida itsenäisesti verkossa tai etävastaanotolla. Asiakkaille viestitään ja markkinoidaan digitaalisista palveluista, ohjataan asiakkaat asiakkaat asioimaan raskauden ehkäisyn aloituksen hoitopolulla, varaamaan raskauden ehkäisyn ajat verkosta, täyttämään tarvittaville käynneille esitietolomake ja hyödyntämään etävastaanottoja.
Muutosta seurataan raportoimalla säännöllisesti digitaalisesti varattuja aikoja määriä, toteutuneita käyntejä etä- ja lähivastaanotoilla ja täytettyjen esitietolomakkeiden määriä.
Hoitopolulta saadaan tietoa aloitettujen hoitopolkujen määristä. Asiakkaan on mahdollista antaa palautetta hoitopolun eri osioiden jälkeen vastaamalla kyllä / ei "Oliko tämä sisältö sinulle hyödyllinen?".
Lisäksi tietoa saadaan Oma Kymenlaakso -palvelun kautta tehtyjen videovälitteisten etävastaanottojen määristä. Asiakkaan on mahdollista antaa 5-tähden asteikolla arvio etävastaanoton asioinnista ja jättää halutessa avointa palautetta.
Asiakkaiden- ja ammattilaisten palautteen perusteella toimintamallia jatkokehitetään moniammatillisena yhteistyönä.
Asiakkaat ovat eri yhteyksissä toivoneet lisää digitaalisen ajanvarauksen mahdollisuuksia ja etävastaanottoja lähivastaanottojen rinnalle.