Raporttityökalu paljon palveluita käyttävien asiakkaiden palvelukäytön tarkasteluun. Keski-Pohjanmaan hva (RRP, P4, I4)
Raporttityökalu paljon palveluita käyttävien asiakkaiden palvelukäytön tarkasteluun. Keski-Pohjanmaan hva (RRP, P4, I4)
Rakennetaan raportointityökalu, jonka avulla voidaan väestötasolla tarkastella alueen paljon palveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden käyttöä erilaisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa vuosien 2024-2025 aikana.
Vastaavaa raportointia kehitettiin vuonna 2023 osana Soiten monipalveluprosessiin liittyvää kehittämishanketta. Silloin kehitetyn raportin pohjalta pystyttiin tarkastelemaan alueen asukkaiden palvelukäyttöä kolmesta näkökulmasta:
- Yleisnäkökulma: Miten paljon palveluita käyttävät asiakkaat sijoittuvat käyttämään eri palveluita tai eri sosiaalihuollon palvelutehtävien asiakkuuksiin?
- Asiakkaan näkökulma: Kuinka paljon väestössä on asiakkaita, joilla on ollut vuoden aikana käytössä paljon erilaisia terveys- ja/tai sosiaalipalveluita?
- Yksittäisen palvelun näkökulma: Mitä muita palveluita tietyn palvelun asiakkaat ovat tyypillisesti käyttäneet?
Tuolloin kehitettyä raporttia ei kuitenkaan voitu sellaisenaan päivittää, sillä useista Soiten organisaatiomuutoksista sekä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän vaihtamisesta johtuen nykyiset raportin taustatietoina käytettävät tiedot olivat olennaisesti muuttuneet rakenteeltaan ja sisällöltään verrattuna vuosien 2022-2023 tietoihin ja rakenteisiin.
Uutta raportointia varten on saatu kerättyä uuden tyyppisiä tietoja tietyistä terveydenhuollon järjestelmiin kirjatuista palveluista. Suurin muutos on kuitenkin ollut sosiaalihuollon palveluiden tiedoissa, joiden kirjaamisen rakenne on kehittynyt huomattavasti parissa vuodessa.
Raporttityökalu kehitetään hyvinvointialueen johdon käyttöön ja julkaistaan rajatulle joukolle käyttäjiä hyvinvointialueen sisäisessä verkossa. Käyttäjiä ovat toimialueiden, palvelualueiden ja toimintayksiköiden esihenkilöt. Raportin kautta esihenkilöillä on mahdollisuus saada uutta tietoa vastuullaan olevien palveluiden käyttäjien määrästä ja näiden asiakkaiden muusta palvelukäytöstä.
Yksittäisen palvelun näkökulmaa, eli vastausta kysymykseen "Mitä muita palveluita tietyn palvelun asiakkaat ovat tyypillisesti käyttäneet?" jaetaan myös koko henkilöstön käyttöön. Tämän näkökulman kautta henkilöstöllä on mahdollisuus tarkastella dataan perustuvaa tietoa tyypillisestä oman toiminnon asiakkaiden muiden palveluiden käytöstä, sikäli kun työntekijän oma toiminto on raportissa mukana omana muuttujanaan.
Esihenkilöitä otettiin laajasti mukaan raportin ensimmäisen version kehittämisen yhteydessä. Silloin muun muassa keskusteltiin raporttiin suunnatuista tietotarpeista sekä määriteltiin tarkasteltavia toimintoja ja palveluita sekä kartoitettiin tietopohjasta johtuvia mahdollisia tietojen katvealueita. Tällä kehityskierroksella käytettiin laajasti pohjana aikaisempien keskustelujen tuloksia. Kehityskierroksen alussa pidettiin muutamia keskustelutilaisuuksia, joissa kartoitettiin mahdollisia uusia tietotarpeita sekä erityisesti kirjaamistapojen tai tietojärjestelmien muutoksista seuranneita muutoksia sekä näistä johtuvia uusia mahdollisuuksia eri toimintojen tietojen tarkastelulle.
Näissä keskusteluissa tuli esille joitakin tietotarpeita hyvin pienipiirteisistäkin asiakasryhmistä. Useita näistä ei kuitenkaan tietosuojasyistä otettu omina muuttujinaan mukaan tausta-aineistoon, sillä palvelun käyttäjien määrä oli vuositasolla liian pieni.