Rakenteellisen sosiaalityön raportoinnin ja tietoperustan kehittäminen​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I3)

Rakenteellisen sosiaalityön raportoinnin ja tietoperustan kehittäminen​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I3)

Rakenteellisen sosiaalityön toimintamallin tavoitteena on kuvata rakenteellisen sosiaalityön organisoituminen ja tiedolla vaikuttamisen prosessi sekä edistää rakenteellisen sosiaalityön suunnitelmallista kehittämistä.​

Toimintaympäristö

Rakenteellinen sosiaalityö on osa sosiaalihuollon lakisääteistä tehtävää. Sosiaalihuoltolaki velvoittaa huolehtimaan sosiaalista hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia koskevan tiedon välittymisestä ja sosiaalihuollon asiantuntemuksen hyödyntämisestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi rakenteellisen sosiaalityön keinoin (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 7§).​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmää ovat rakenteellista sosiaalityötä johtavat, kehittävät ja toteuttavat ammattilaiset sekä hyvinvointialueen sisäiset sidosryhmät (HYTE, Osallisuuden edistäminen, Tiedolla johtaminen). Kehittämistyötä ja rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelman tavoitteenasettelua on vahvasti ohjannut hyvinvointialueen sosiaalihuollon henkilöstölle keväällä 2024 tehdyn rakenteellisen sosiaalityön kyselyn tulokset. Ammattilaisten lisäksi nuorten yhteiskehittäjien (kokemusasiantuntijat) ryhmä on osallistunut sosiaalisten raportointien käsittelyyn. ​

Ratkaisun perusidea

Länsi-uudenmaan hyvinvointialueella on laadittu rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelma, joka on hyväksytty hyvinvointialueen johtoryhmässä 1.4.2025. Toteutussuunnitelma on käytännön työväline rakenteellisen sosiaalityön toteuttamiseksi ja kehittämiseksi hyvinvointialueella. Toteutussuunnitelmalla pyritään varmistamaan rakenteellisen sosiaalityön kokonaisuuden hallinta, rakenteellisen sosiaalityön tiedon hyödyntäminen sosiaalihuollon kehittämisessä ja tietojohtamisessa sekä rakenteellisen sosiaalityön työkäytäntöjen edistäminen. Toteutussuunnitelmassa on kuvattu rakenteellisen sosiaalityön organisoituminen sekä eri toimijoiden roolit ja vastuut. Lisäksi on kuvattu kehittämistyön tavoitteet, keinot ja mittarit vuosille 2025-2026.​

Toimintamallin keskiössä on alueellinen tietotuotanto: sosiaalisen raportoinnin avulla muodostuneen tiedon hyödyntämisen ja tiedolla vaikuttamisen prosessi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alueellinen toteutussuunnitelma ohjaa rakenteellisen sosiaalityön ja sosiaalisen raportoinnin juurruttamista ja levittämistä osaksi sosiaalihuollon työtä. Juurtumista tuetaan sovituilla rakenteilla ja toimintatavoilla sekä vahvistamalla rakenteellisen sosiaalityön osaamista. Raporttien käsittely, analysointi ja tiedon hyödyntäminen vaatii erillistä kohdennettua resurssia tai useita henkilöitä, joilla on varattu työaikaa rakenteelliseen sosiaalityöhön. Tehtävä edellyttää lisäksi hyvinvointialueen organisaation ja sisäisten sidosryhmien toiminnan tuntemusta ja osaamista.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Rakenteellista sosiaalityötä ja tiedolla vaikuttamista voidaan tehdä monin eri tavoin osana tiimien ja työyksiköiden toimintaa. Toiminnan juurtuminen edellyttää johtamista, mahdollistamista ja asian pitämistä esillä. Kattavaa tietotuotantoa ei synny ilman laajan ammattilaisten joukon sitoutumista sosiaaliseen raportointiin. Tiedon koostaminen ja analysointi edellyttää, että ammattilaisilla on määritelty työaikaa tähän. Rakenteellisen sosiaalityön tietotuotannon hyödyntäminen osana hyvinvointialueen tiedolla johtamista edellyttää pitkäjänteistä ja suunnitelmallista kehittämistä. Tämä pidemmän aikavälin tavoitteen saavuttaminen edellyttää johdon ja keskeisten sidosryhmien sitoutumista.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosiaalisen raportoinnin työkalu on otettu laajasti käyttöön hyvinvointialueella ja raportointien määrä on lisääntynyt merkittävästi kehittämistyön aikana. Tietoisuus rakenteellisesta sosiaalityöstä on lisääntynyt organisaation joka tasolla. Rakenteellisen sosiaalityön tiedon hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta luottamushenkilöiden keskuudessa ja vaikuttamistoimielimissä.​