Potilasennustemalli, Päijät-Häme (RRP, P4, I4/3)
Potilasennustemalli, Päijät-Häme (RRP, P4, I4/3)
Edistynyttä analytiikkaan (koneoppiminen ja tekoäly) hyödyntävän potilasennustemallin avulla seurataan Päijät-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystyskeskuksen potilasvirtaan tulevaisuuden näkökulmasta.
Toimintamallin nimi
Edistynyttä analytiikkaan (koneoppiminen ja tekoäly) hyödyntävän potilasennustemallin avulla seurataan Päijät-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystyskeskuksen potilasvirtaan tulevaisuuden näkökulmasta.
Potilasennustemallihankkeessa kehitetään tietojohtamiseen perustuva toimintamalli, joka hyödyntää data-analytiikkaa ja koneoppimista potilasvirtojen ennustamiseen. Mallin avulla voidaan ennakoida päivystykseen saapuvien potilaiden määrää sekä heidän siirtymistään hoitoketjun eri vaiheisiin. Ennustetiedon avulla esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstöresurssit voidaan kohdentaa tehokkaammin, mikä vähentää kuormitusta ja parantaa palvelujen sujuvuutta.
Toimintamalli rakentaa organisaatiolle uudenlaisen kyvykkyyden hyödyntää dataa palvelukanavien ohjaamisessa ja päätöksenteossa, mikä mahdollistaa ennakoivan johtamisen ja hoitoprosessien jatkuvan kehittämisen.
Ratkaisun juurruttaminen osaksi arkea vaatii raportin käyttämiseen liittyvää koulutusta ja esittämistä Akuutti24 toimialan työntekijöiden kanssa. Tämän avulla saamme ennustemallin toimimaan osana organisaation normaalia päätöksentekoa ja tiedolla johtamista. Se tukee resurssien kohdentamista ennakoivasti, parantaa palvelujen sujuvuutta ja vähentää henkilöstön kuormitusta. Lisäksi ratkaisu on suunniteltu niin, että se on helposti monistettavissa muille hyvinvointialueille tai toimialoille.
Kehitetyn potilasennustemallin ja siihen liittyvän Power BI -raportoinnin käyttöönoton myötä päivystyksen tilannekuvan seuranta on muuttunut merkittävästi tiedolla johdetuksi ja ennakoivammaksi. Aiemmin päätöksenteko perustui pitkälti reaaliaikaisiin havaintoihin ja kokemukseen, mutta nyt ennustetieto tarjoaa mahdollisuuden varautua potilasvirtojen vaihteluihin etukäteen. Tämä on parantanut resurssien kohdentamista ja lisännyt johdon ja esihenkilöiden valmiuksia suunnitella toimintaa ennakoivasti.
Kehittämistyön seurauksena Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on syntynyt uusi kyvykkyys hyödyntää ennustemalleja palvelujen johtamisessa. Ennustemalli ja visualisoitu tilannekuva ovat tuoneet konkreettista tukea operatiiviseen päätöksentekoon ja lisänneet luottamusta datalähtöiseen johtamiseen. Yllättävänä muutoksena oli ennustemallin herättämä kiinnostus myös muilla toimialoilla.
Kansikuva