Pirkanmaan hyvinvointialueen tapahtumakalenteri, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I2)

Pirkanmaan hyvinvointialueen tapahtumakalenteri, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I2)

Pirhan tapahtumakalenterin ideana on koota yhteen paikkaan Pirkanmaalla järjestettävät tapahtumista. Hyvinvointialue voi alustalle luoda omia tapahtumia ja samalla sivusto imuroi tietoa Pirkanmaan kuntien sekä järjestöjen tapahtumista

Toimintaympäristö

Tavoitteena luoda yhteinen alusta, minne nousee Pirkanmaan hyvinvointialueen omien tapahtumien lisäksi Pirkanmaan kuntien sekä Pirkanmaan kolmannen sektorin toimijat.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan tapahtumia ja tilaisuuksia on mainostettu eri kanavissa eikä sote-ammattilaisilla ole ollut tietoa, millaisia palveluita lähialue tarjoaa. Myös hyvinvointialueen tapahtumista viestintä on ollut vaihtelevaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirhan tapahtumakalenteri on toteutettu eri käyttäjäryhmille. Asukas voi etsiä eri tapahtumia ja tilaisuuksia eri teemojen mukaisesti tai tarkentaa hakua asiasanan tai eri suodattimien avulla.

Ratkaisun perusidea

Pirhan tapahtumakalenteri on Pirkanmaan hyvinvointialueen sivustoille integroitu erillinen sivusto, mistä voidaan etsiä Pirkanmaan hyvinvointialueen omien tapahtumien lisäksi Pirkanmaan kuntien sekä Pirkanmaan kolmannen sektorin toimijat. Pirkanmaan hyvinvointialueen minisivustoille (Hyvinvointia elintavoilla-, Digiperhe- ja Lähitorit-sivustot) on luotu widgetit, joihin integroitu seuraavaksi alkavia tapahtumia eri käyttäjäryhmille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pirhan tapahtumakalenteri vaati sisäistä määrittelytyötä, millä suodattimilla asukas voi etsiä tilaisuuksia ja tapahtumia. Tapahtumakalenterin käyttöönotto vaatii koulutusta niin Pirkanmaan hyvinvointialueen tapahtumia järjestäville tahoille sekä sivuston pääkäyttäjille. Tapahtumakalenterin hallintamallia on luotu ohjeet käyttöoikeuksien hallintaan sekä tapahtumien luomiseen. Pirkanmaan järjestöille sekä kunnille on järjestetty yhteistyössä Lähellä.fi -koulutuksia, jotta tapahtumat nousevat tapahtumakalenteriin. Asukasviestintä tullaan toteuttamaan tuotantokäyttöönoton jälkeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Käyttöönotto vaatii määrittelytyötä sekä useampien eri palvelulinjojen edustajien ajatuksia, millä tavoin tapahtumakalenteria tulee käyttää. Tapahtumakalenteri hyödyttää eri kohderyhmiä sekä helpottaa ammattilaisia, että jatkossa tapahtumat ja tilaisuudet löytyvät samasta paikasta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pirhan tapahtumakalenteri saatiin tuotantokäyttöön 11/2025. Tapahtumakalenterin käyttöönotto vaatii toimintamallin muutosta, koska muutos koskee eri palvelulinjoja. Koulutusta tapahtumakalenterin käyttöön on järjestetty ja luotu ohjeet tapahtumien luomiseen. Ammattilaisia on myös opetettu hyödyntämään tapahtumakalenteri osana työssään. Myös järjestöille ja kuntotoimijoille on järjestetty koulutuksia, jotta palveluita nousee tapahtumakalenteriin.