Pirha Paikkahallinnan laajentaminen hyvinvointialuetasoiseksi, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, l1)

Keväällä 2025 käyttöönotettiin modernisoitu AVPH Palveluohjain-paikkahallintajärjestelmä ikäihmisten, mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden sekä vammaisten asumispalveluissa. Uudistus parantaa tiedolla johtamista ja paikkojen hallintaa eri palveluissa.

Toimintaympäristö

Paikkahallintajärjestelmällä on keskeinen rooli Pirkanmaan asumispalvelujen kohdentamisessa niin oman kuin ostopalveluyksiköiden osalta. Tällä hetkellä asumispalvelujen paikkojen hallinta Pirkanmaalla on hajanaista ja työlästä. Jokaisella 23 kunnalla on ollut käytössään omat järjestelmänsä ja erilliset tiedostonsa, joiden avulla on seurattu, missä paikkoja on ja missä ei. Käytännössä tämä on tarkoittanut jatkuvaa puhelin- ja sähköpostirumbaa, epäselvyyttä paikkojen täyttöasteista ja viiveitä oikean asumisratkaisun löytämisessä asiakkaalle.

Poliittiset ja taloudelliset reunaehdot korostavat kustannus- ja vaikuttavuushyötyjen todentamista, kun taas lainsäädäntö edellyttää läpinäkyvää, tietoturvallista ja saavutettavaa ratkaisua. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa hyvinvointialuetta koskevan lainsäädännön (611/2021) sekä terveydenhuoltolain (1326/2010) mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä alueellaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Paikkahallinnan laajennus koskettaa Pirkanmaan hyvinvointialueella palvelutuotannon ammattilaisia sekä johtoa. Laajennus sisältää ikäihmisten palveluiden asumispaikat lyhyt-ja pitkäaikaispaikkojen osalta (LAPPI & PAKKI), vammaispalveluiden asumispaikat (VALMA) sekä mielenterveys- ja päihdepalvelu asumispaikat (TOIVO). Kohderyhmänä ovat asiakastyötä toteuttavat ammattilaiset asiakasohjauksessa sekä yksiköiden vastuukäyttäjät. Paikkahallinnan raportointia on kehitetty tiedolla johtamisen näkökulmasta, jonka avulla johto voi seurata palveluiden käyttöastetta ja alueellisia eroja. Asiakasymmärrystä kerrytetään palautteen avuilla ja huomioidaan jatkokehittämisideat.  

Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettiin vuoden 2024 lopulla Pirha Paikkahallintapalvelun (ent. AVPH Palveluohjain) modernisointi, jossa vanha järjestelmä päivitettiin vastaamaan nykytarpeita. Järjestelmällä hallinnoidaan hyvinvointialuetasoisesti sekä omia että ulkoisten palveluntuottajien palvelupaikkoja asumispalveluyksiköissä. Järjestelmän sisällä on osajärjestelmiä, joita ovat PAKKI (ikäihmisten pitkäaikaispaikat), LAPPI (ikäihmisten lyhytaikaispaikat), PÄIVI (päiväkeskukset), VALMA (vammaispalvelut) ja TOIVO (mielenterveys- ja päihdepalvelupaikat).

Paikkahallintapalvelu on tekninen ratkaisu, jonka avulla hallitaan ja koordinoidaan asumispalvelujen paikkoja alueella. Sen avulla asiakasohjauksen työntekijät voivat tunnistaa asiakkaan palvelutarpeeseen sopivan paikan, varata sen ja välittää tarvittavat tiedot palveluntuottajalle, mikä parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua.

Pirkanmaan hyvinvointialueen Inhouse yhtiö toimittaa palvelun alihankkijalta hyvinvointialueelle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Paikkahallinnan vakiinnuttaminen edellyttää selkeitä tehtäviä ja riittäviä resursseja. Keskeistä on henkilöstön koulutus ja perehdytys, yhtenäisten toimintatapojen käyttöönotto sekä raportoinnin ja seurannan hyödyntäminen johdon työvälineenä. Resurssitarpeet liittyvät erityisesti henkilöstön ajankäyttöön perehdytyksessä, muutosjohtamiseen sekä tekniseen ylläpitoon.

Prosessin ensimmäinen vaihe on valmistelu ja suunnittelu. Valmistelun aikana teetetään perehdytysmateriaalit henkilöstön käyttöön ja valitaan linjoilta ja yksiköistä omat vastuu- ja pääkäyttäjät. Toisessa vaiheessa on itse käyttöönotto, johon kuuluu henkilöstön perehdyttäminen ja sovitaan käyttöönottopäivämäärä. Tämän jälkeen aloitetaan toiminnan juurruttaminen, johon kuuluu tiivis käytön tuki, seuranta, palaute ja jatkuva kehittäminen.

Liitteet
Kuva
Paikkahallinta vastuujakotaulukko
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto vaatii varsinkin alkuvaiheessa johdon sitoutumista, henkilöstön perehdyttämistä sekä riittävää resursointia. Kokemuksemme perusteella erityinen huomio kannattaa kiinnittää yhteistyöhön järjestelmän toimittajan, inhouse-yhtiön ja alihankkijan kanssa. Tämä yhteistyö on usein tiivistä ja monivaiheista, mikä voi tuoda haasteita aikatauluihin ja kehitysprosesseihin. Siksi on tärkeää varautua viivästyksiin, joustaa aikatauluissa ja pitää viestintä avoimena.

Malli on sovellettavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin, kunhan paikalliset erityispiirteet huomioidaan. Sudenkuoppana on, että jos kaikkia toimijoita ei saada sitoutettua, järjestelmästä ei synny kattavaa ja sen hyödyt jäävät vajaiksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Paikkahallinnan käyttö on juuri aloitettu, eikä käyttökokemuksia vielä kauheasti ole. Pääosin käyttöönotto on kuitenkin sujunut hyvin ja palvelu on otettu käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueen oman tuotannon paikoissa sekä osin ostopalvelupaikoissa. Lisää ostopalvelupaikkojen käyttöönottoja on tulossa vuoden 2025-2026 vaihteessa.