Perusterveydenhuollon laatutyöparipilotti Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Pilotissa pyrittiin kokeilemaan työparityyppisessa toiminnassa perusterveydenhuollon pitkäaikaissairauksien hoidon laatuvajeiden tunnistamista, toimenpiteiden kehittämistä ja toteuttamista sekä tulosten mittaamista.

Toimintaympäristö

Toimintamalli on sinällään ajan saatossa tarpeen mukaan muokkautuva kokonaisuus, joten taloutta ja henkilöstöresurssia lukuunottamatta rajoittavia tekijöitä toteuttamiselle ei juurikaan ole, eikä ole odotettavissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli kohdistuu ammattilaisiin ja tätä kautta välillisesti erilaisiin asiakasjoukkoihin kulloisenkin tarpeen mukaisesti.

Ratkaisun perusidea

Laatutyöparitoiminnan perusidea mukailee Keski-Suomen hyvinvointialueella jo useampia vuosia sitten käyttöönotettua laatutyön mallia. Keski-Suomessa on vaikuttavuusylilääkärivetoinen laatutyön pysyvä rakenne, jossa kaikilta terveysasemilta on rekrytoitu lääkäri-hoitaja-työpari toimintaan. Heidän vastuullaan on terveysaseman laatumittareiden analysointi, vaikuttavimpien laatuvajeiden kartoitus, laatuvajeiden pohjalta toimintasuunnitelmien luominen ja kehitystyön toteuttaminen. Tämä kaikki toteutetaan tehden asioita myös yhdessä maakunnallisesti muiden työparien ja vaikuttavuusylilääkärin sekä vastuuhoitajan kanssa. Keski-Suomessa työpareille on allokoitu 10% työajasta viikoittain laatutyöhön.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella ehdotettiin Hyke-hankkeen puitteissa kehitettävän vastaava laatutyömalli. Organisaatiojohdon arvion perusteella näin mittavaa resurssia ei alueella olisi ollut tähän irrotettavissa, joten jouduimme tekemään kokeilua pienemmällä resurssilla ja määräaikaisesti hankkeen puitteissa. Kokonaisuutta kokeiltiin noin vuoden verran. Kokoonpanoon kuului vetovastuussa hankkeessa työskennellyt terveyskeskuslääkäri, osastonhoitajataustainen hankkeen projektiasiantuntija sekä neljä hankkeen sairaanhoitajaa, joilla oli pitkäkestoista kokemusta pitkäaikaissairauksien hoidosta. Alussa mukana oli myös yksi digisotekeskuksen sairaanhoitaja, mutta hänen osuutensa jäi kokeilusta pois, kun ohjausryhmä linjasi pitkäaikaissairauksien hoidon pois digisotekeskuksesta. Kokeilun aikana tapahtui myös yhden sairaanhoitajan vaihdos.

Suurta ajankäyttöresurssia ei hoitohenkilöstölle tässä hankkeen pilotissakaan pystytty irroittamaan. Työryhmä tapasi alkuun noin kahden viikon välein 1-2h ajan. Muutaman kuukauden jälkeen noin kuukausittain. Ryhmätapaamisten lisäksi hoitajilla oli muusta työstä niukasti irroitettavissa aikaa laatutyökokonaisuuteen.

Kokeilun alussa laatutyöhön perehtynyt vastuulääkäri koulutti hoitajia erilaisten laatumittaristojen käyttöön, mm. organisaation oma raportointijärjestelmä Logex/Qlik, Thl:n laaturekisterit sekä sotekuva.fi. Koulutustyössä oli mukana myös tietotuotannon järjestelmäasiantuntija. Hoitajat saivat tutustua oman kliinisen kokemuksensa pohjalta eri raporttiaineistoihin hakien mielestään oleellisimpia laatuvajeita joko oman terveysasemansa, alueensa tai koko maakunnan alueelta. Laatuvajeiden merkitystä pohdittiin työparityönä sekä ryhmässä.

Pyrittiin etsimään oleellisimpia laatuvajeita SMART-tavoiteasettelun hengessä:

  • Spesific - tarkka
  • Measurable – mitattava
  • Achievable – mahdollinen saavuttaa
  • Realistic – terveydenhuollon toteutettavissa
  • Time base - aikataulutettavissa

Alusta saakka kokeilua haastoi ajankäyttö. Jo laatujärjestelmiin tutustuminen vaatii kohtalaisesti aikaa, että päästään syvälliseen sisäistämiseen. Lisäksi alueen omassa laatujärjestelmässä oli selvästi havaittavissa olevia haasteita mm. potilasmäärien haussa eri alueilla. Toisaalta voidaan ajatella, että jo itse laatujärjestelmän ongelmien havaitseminen ja kehittämisehdotusten vienti eteenpäin voidaan nähdä perusterveydenhuollon laatutyönä.

Hoitajille saatiin kuitenkin muotoiltua kehitettäviä kohteita ja näissä mukana mm.

  • Hyte-kerroinkirjausten vajeet
  • NOAC-antikoagulaatiopotilaiden laboratorioseurantojen vajeet
  • Sepelvaltimotautipotilaiden tupakointikirjausten vajeet
  • T2DM-potilaiden virtsan albumiinimittausten vajeet
  • T2DM-potilaiden LDL-tavoitteiden saavuttamisen vajeet
  • Kotiverenpainetasojen sekä verenpaineluokan kirjaamisen vajeet, T2DM ja sepelvaltimotauti
  • T2DM-potilaiden jalkojen riskiluokituksen kirjaamisen vajeet

Kokeilun hoitajat saivat siis kartoitettua merkittäviä erityisesti kirjaamiseen ja mittauksiin liittyviä vajeita maakunnassamme. Näiden pohjalta päästiin suunnittelemaan toiminnan kehittämistä siten, että SMART-lähestymistapa on toteutettavissa.

Laatuvajeiden havaitsemisen jälkeen uusien toimintatapojen toteuttaminen on aina aikaavievempää. Kehittämiseen liittyy erilaisia sidosryhmiä ja Pohjois-Karjalankin alueella lähes 20 tervyesaseman aiempien toimintojen tuoma historia. Kehittämisessä kartoitettiin toimintatapoja terveysasemalla ja alettiin muotoilla yhtenäistäviä käytäntöjä.

Kokeilun pohjalta saatiin muotoiltua mm. seuraavia toimintatapoja ja -malleja:

  • Hyte-kertoimen huoneentaulu sekä runsaasti taulun jalkauttamista
  • Albumiinivirtsanäytteen purkin haun ja näytteenannon jouhevoittaminen - uusi työohje
  • Kotiverenpaineseurantojen vastaanottamisen, tulkitsemisen ja verenpaineen sekä verenpaineluokankirjaamisen uusi työohje
  • Diabeteksen jalkojentarkistuksen ja riskiluokituksen huoneentaulu

Mitattavien tulosten kerryttäminen vie pidempään kuin hankkeen aikataulu mahdollistaa. Seurantaa tullaan toteuttamaan myöhemmässä vaiheessa.

Ajanpuutteen tai laatujärjestelmän puutteiden vuoksi mm. sepelvaltimotautipotilaiden tupakointikirjausten ja NOAC-laboratoriokokeiden osalta ei voitu edetä hankkeen kokeilun puitteissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintatapaa ei pyritty juurruttamaan tässä yhteydessä, vaan kyseessä oli kokeilu. Keskimääräinen ajankäyttö viikkotasolla kokeilun parissa jäi hankkeen hoitajilla n. 30-60 minuuttiin. Kokemus tarpeesta oli noin 2-4h/vko, jos tavoiteltaisiin kahta merkittävää edistettävää laatuvajeen korjausta per henkilö. Lääkärityön ajankäyttö oli keskimäärin samaa luokkaa ja myös tässä tehtävässä kokemus tarpeesta oli selkeästi suurempi.

Käytännössä kokemuksemme pohjalta Keski-Suomessa valittu toimintamalli ja ajankäyttö vaikuttavat järkeviltä toiminnan tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Toimintaa tulisi kuitenkin tukea ehdottoman laadukkailla raportointijärjestelmillä, joiden tarjoama tieto tulisi olla laadukasta, ajantasaista ja helposti saavutettavaa. Eri muuttujien muutosta ajan kuluessa tulisi pystyä seuraamaan havainnollisin tavoin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Viittaan aiempiin osioihin. Jo kokeilua hahmotellessa tulisi pystyä mahdollisuuksien mukaan varmistumaan alueellisen laaturaporttijärjestelmän kyvyistä ja haasteista- vaikkakin spesifeissä kysymyksissä etukäteisarvion tekeminen voi olla haasteellista. Ongelmat tahtovat näyttäytä vasta sukellettaessa syvemmälle tietoaltaisiin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeen kokeneet hoitajat kokivat laadullisiin mittareihin tutustumisen ja näiden analysoinnin antoisana. He kokivat saavansa pitkäaikaissairauksien työssä yksittäisen asiakkaan asioihin verrattuna paljon laajemman kokonaiskuvan väestön terveyteen. He alkoivat mieltää niin yksittäisen potilaan hoitamisen kuin toimintatapojen tarkastelun yhteiskunnallisen merkityksen aiempaa paremmin.

Kokeilun perusteella voidaan todeta, että kliinisen työn ammattilaisilla olisi paljon annettavaa laatu- ja vaikuttavuustyöhön perusterveydenhuollossa. Allokoitu ajankäyttö tulisi kuitenkin olla riittävää, että työskentelyprosessit pysyisivät ajallisesti kohtuullisen mittaisina ja yksittäisen laatuvajeen ympärillä analyysi, kehitys, toteutus, juurruttaminen ja lopulta myös tulosten mittaaminen saataisiin toteutettua tehokkaasti. Kokeilun olisi pitänyt olla hieman pidempi, että mitattavia muutoksia oltaisiin saatu todennettua ja tätä kautta myös laskettua kustannusvaikuttavuutta toiminnalle. Toistaiseksi organisaatio ei pysty turvaamaan vastaavaa toimintaa palvelutuotannon kautta hyke-hankkeen päätyttyä.