Palvelutarpeen arviointi ja päätöksenteko, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Yhtenäinen malli palvelutarpeen arvioinnille ja päätöksenteolle kotiin vietävissä palveluissa. Palvelupäätökset keskitetty Seniori-infoon, palvelutarpeen arviointia tehdään myös kotona asumisen tuessa.
Ikääntyneiden palveluissa kaikkea kehittämistä ohjaa ikääntyneiden määrän kasvu ja sen myötä asiakasmäärän lisääntyminen, sekä suurten ikäluokkien eläköityminen. Palvelutarpeen arviointia ajatellen merkittävä asia on asiakaskunnan moninaistuminen. Hyvinvointialueiden rahoituspohja ja jatkuvat sopeuttamistoimet vaikuttavat palveluiden myöntämiseen. Palveluntarvetta tulee arvioida tarkemmin ja päätöksenteon keskittäminen on perusteltua.
Ikääntyneiden palveluissa on tarve luoda ja vakiinnuttaa koko hyvinvointialueelle yhtenäinen, sujuva ja viiveetön palvelutarpeen arviointi- ja päätöksentekoprosessi, joka pohjautuu yhtenäisiin Sosiaali ja terveyspalvelujen myöntämisen perusteet, ehdot ja kriteerit –ohjeeseen (Ikääntyneiden palvelujen myöntämisen perusteet Asiakirjamallipohja (luvn.fi)). Yhtenäiset kriteerit otettiin käyttöön 1.1.2023. Sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palvelupäätösten valmistelu ja palveluista päättäminen keskitetään Seniori-infoon. Toimiva yhtenäinen prosessi nopeuttaa paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden tuensaantia ja auttaa kohdentamaan tuen oikein ja oikea-aikaisesti.
Kohderyhmänä on kotihoidon, sairaalapalveluiden sekä seniori-infon asiakasohjaukseen ja palvelutarpeen arviointiin osallistuvat työntekijät ja heidän esihenkilöt. Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuuntelemalla asiakkaita erilaisissa asiakaskontakteissa sekä heiltä saatujen palautteiden avulla. Työryhmissä ei varsinaisesti ole ollut mukana asiakkaiden edustajia.