Palautteenkeruun toimintamalli Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa (RRP, P4 I4)
Palautteenkeruun toimintamalli Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa (RRP, P4 I4)
Tarkoituksena on tehdä näkyväksi palautteenkeruun periaatteet, raamit ja moninainen kokonaisuus Helsingin sote-palveluissa. Malli luo yhteiset toimintatavat, joiden osana on kansallisesti yhtenäinen ja yhteensopiva asiakaspalautteen keruu.
Palautteenkeruuta ollaan kehitetty vuosina 2023–2025 osana toimialan Kestävän kasvun hanketta. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä on syntynyt tarve yhtenevälle ja vertailukelpoiselle tiedolle. Tietoa tarvitaan eri toimijoiden saataville ja tiedolla johtamisen tueksi.
Asiakaspalautetieto tulee osaksi kansallista vähimmäistietosisältöä. Asiakaspalautetietoa tullaan jatkossa hyödyntämään kansallisessa ohjauksessa sekä alueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä. Lisäksi tieto tuodaan myös asukkaiden saataville.
Palautteenkeruun toimintamallissa huomioidaan monipuoliset ja eri välineillä toteutettavat palautteen keruutavat, jotta palautteen antaminen on mahdollista eri vastaajaryhmille eli kaikille helsinkiläisille.