Päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenteen kehittäminen, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Kehittämistyön tarkoituksena on uudistaa hyvinvointialueen päihde- ja mielenterveyspalveluiden palvelurakenne ja tukea sen käyttöönottoa, sisältäen mm. uusien yksiköiden käynnistämisen ja vanhojen yksiköiden toimintojen uudelleenjärjestelyn.
Toimintaympäristönä toimii Vantaan ja Keravan hyvinvointialue. Uudistus koskee päihde- ja mielenterveyspalveluiden tehtäväaluetta, mutta tiivis yhteys terveysasemiin ja sosiaalipalveluihin on olennainen, sillä päihde- ja mielenterveystyö kytkeytyy vahvasti osaksi muuta palvelukokonaisuutta.
Kehittämistä ohjaavat sekä alueelliset että kansalliset linjaukset. Keväällä 2024 alueella tehtiin päätös matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdeasemien käynnistämisestä valittujen terveysasemien yhteyteen, mikä on ohjannut palvelurakenteen uudistamista. Myös valtakunnallisesti painotetaan matalan kynnyksen palveluiden vahvistamista.
THL:n mukaan mielenterveyden häiriöt ovat yleisin työkyvyttömyyden syy, ja päihteiden aiheuttamat haitat ja kuolemat ovat lisääntyneet. Kasvava mielenterveys- ja päihdepalvelujen tarve edellyttää palveluiden arviointia ja uudistamista, jotta riittävät ja tarpeenmukaiset palvelut pystytään takaamaan jatkossakin.
Mitkä asiat vaikuttivat muutoksen taustalla?
- Palveluverkkosuunnitelma (VAKE) - Tulevaisuuden visiossa matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveyspalvelut toimivat kolmessa toimipisteessä terveysasemien yhteydessä.
- Uudistusohjelman päälinjauksia (VAKE) - Palveluprosessien uudistaminen saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Palveluvalikon tehostaminen ja kustannusvaikuttavien tuotantotapojen tunnistaminen ja valitseminen tuotantotapa-analyyseja hyödyntäen.
- Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö uudistui 1.1.2023 - Lainsäädännön uudistuksen tavoitteena on selkeytetään sosiaalihuollon ja terveydenhuollon rooleja mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyössä ja –hoidossa sekä vahvistetaan niiden yhteensovittamista ja toimivien palvelukokonaisuuksien muodostumista. Tavoitteena on myös yhdistää mielenterveyteen ja päihteisiin sekä riippuvuuksiin liittyvät palvelut aikaisempaa selkeämmin osaksi muuta sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Terveysasemapalveluiden johtoryhmä
- Vastaa uudistuksen strategisesta ohjauksesta
- Tekee päätökset uudistuksen tavoitteista, suuntaviivoista ja resursoinnista
- Seuraa uudistuksen kokonaisetenemistä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden kehitysryhmä
- Suunnittelee ja koordinoi uudistuksen käytännön toteutusta
- Aikatauluttaa kehittämistehtävät ja arvioi osallistujatarpeet eri kokonaisuuksiin
- Määrittelee uudistuksen seurannan tiedontarpeet ja kokoaa mittarit
- Tiedottaa uudistuksen etenemisestä ja tukee sisäistä viestintää
- Toimii linkkinä strategisen johdon ja käytännön toiminnan välillä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ammattilaiset
- Osallistuvat sovitusti kehittämistyöhön, esimerkiksi työpajoihin, kehittämiskokouksiin tai kyselyihin
- Tuovat esiin arjen työn näkökulmia, kehittämistarpeita ja ratkaisuideoita
- Sitoutuvat sovittuihin kehittämistoimenpiteisiin ja edistävät uuden toimintamallin käyttöönottoa omassa työssään
Lisäksi erilaisiin työpajoihin ja kehittämiskokouksiin on ollut kutsuttuna terveysasemien ja sosiaalipalveluiden henkilökuntaa. Palvelurakenteen uudistamisen suunnittelussa ja käyttöönotossa oleellinen yhteistyötaho on ollut myös hyvinvointialueen sisäisen tietohallinnon asiantuntijat sekä Oy Apotti Ab.
Palvelurakenneuudistuksen suunnittelu- ja käyttöönottovaiheessa ei aikataulusyistä ehditty kerryttämään ideaalilla tavalla asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi.
Laajempi asiakaskokemusten kerääminen toteutettiin syksyllä 2025 kaikissa päihde- ja mielenterveyspalveluiden yksiköissä haastatteluina ja kyselynä.
Mielenterveys- ja päihdeasemien matalan kynnyksen palvelua on pilotoitu erillisenä kehittämiskokonaisuutena Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella: Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelu terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1) | Innokylä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden uudistus oli laaja organisaatiotason muutos, joka vaati huolellista valmistelua, aikataulutusta ja yhteistyötä. Käyttöönoton kannalta keskeiset kokonaisuudet, kuten asiakastietojärjestelmä, tilaratkaisut, henkilöstöjärjestelyt ja ohjauskäytännöt, etenivät osin samanaikaisesti. Tämä edellytti jatkuvaa priorisointia ja joustavuutta.
Kehittämisvaiheessa varattiin säännölliset viikoittaiset työajat ja seurantakokoukset, mikä varmisti asioiden etenemisen ja vähensi päällekkäistä työtä. Laajemmat kehittämispäivät ja työpajat vahvistivat yhteistä ymmärrystä muutoksen tavoitteista ja antoivat suuntaa kehittämistyön etenemiselle.
Tiedottamisen merkitys korostui koko prosessin ajan. Säännölliset henkilöstötiedotteet, Teams-infot ja yhteistyökumppaneille suunnattu viestintä tukivat muutoksen läpivientiä ja uusien toimintatapojen juurtumista.