Päihde- ja laillisuuskasvatusmalli perusopetuksen 5.-9. luokkalaisille

Päihde- ja laillisuuskasvatusmalli kehitettiin Turussa yhteistyössä lasten, nuorten ja ammattilaisten kanssa. Malli on rakennettu perusopetuksen koulujen käyttöön ja sisältää kullekin vuosiluokalle oman yhteensä kolmen oppitunnin sisällön. 

Toimintamallin nimi
Päihde- ja laillisuuskasvatusmalli perusopetuksen 5.-9. luokkalaisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päihde- ja laillisuuskasvatusmalli kehitettiin Turussa yhteistyössä lasten, nuorten ja ammattilaisten kanssa. Malli on rakennettu perusopetuksen koulujen käyttöön ja sisältää kullekin vuosiluokalle oman yhteensä kolmen oppitunnin sisällön. 

Toteutuspaikka
Turun kaupungin perusopetus, 5.-9. luokat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Turku
Toimintamallin rahoittaja
Terveyden edistämisen määräraha

Luotu

8.10.2025

Viimeksi muokattu

8.10.2025
Ratkaisun perusidea

Turussa haluttiin luoda yhtenäinen Päihde- ja laillisuuskasvatusmalli perusopetuksen 5.-9. luokkalaisille. Opettajat toteuttavat kullakin vuosiluokalla ikätasoiset oppitunnit, joita on yhteensä kolme per vuosiluokka. Kahdella ensimmäisellä tunnilla keskitytään päihdekasvatukseen ja kolmas tunti on laillisuuskasvatusta. Toimintamalli on helppokäyttöinen, eikä vaadi mittavaa etukäteisvalmistelua opettajalta. Tuntidiat pitävät sisällään opettajille olennaisimmat ohjeistukset ja lisäksi malliin kuuluu opettajille koottu opas tuntien toteuttamiseen. Lisäksi malliin sisällytettiin erillinen materiaali kouluissa toteutettavien kasvatuskeskustelujen tueksi. Pyyntö yhtenäisestä materiaalista tuli kouluilta. 

Toimintaympäristö

Kuntien kiristyvässä taloustilanteessa ehkäisevän päihdetyön resursseja leikataan. päihdekasvatuksen ja varhaisen puuttumisen toimintaedellytykset ovat heikentyneet. Kuntien tai koulujen resurssit eivät mahdollista laajamittaisten päihdekasvatustuntien ostamista järjestöiltä. Päihdekasvatuksen tulisi kuitenkin olla jatkuvaa ja läpileikkaavaa toimintaa kouluissa. Kustannustehokas tapa päihdekasvatuksen toteuttamiseksi ja tehostamiseksi onkin ollut lisätä opettajien sekä muiden lasten ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tiedollisia ja taidollisia valmiuksia päihdekasvatuksen toteuttamiseen. Päihdekasvatus kuuluu kaikille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Päihde- ja laillisuuskasvatusmalliin sisältyvät materiaalit ovat kokonaisuudessaan valmiita ja niitä voi vapaasti käyttää kaikissa perusopetuksen kouluissa. Koulut voivat itsenäisesti päättää, minkä oppiaineiden tunneilla päihde- ja laillisuuskasvatus toteutetaan. Oppitunnit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia ja näin ollen ne voidaan pitää lähekkäin toisiaan tai jakaa esimerkiksi koko lukukauden ajalle. Oppituntien sisällöt ovat rakennettu siten, että minkä tahansa oppiaineen opettaja pystyy tunnit pitämään. Työskentely vaatii opettajalta ainoastaan tahtotilaa ja kiinnostusta kyseistä aihealuetta kohtaan. Materiaalit ovat otettavissa käyttöön heti, eivätkä näin ollen juurikaan vaadi muuta resurssia kuin yhteensä kolme 45 minuutin oppituntia. Kokonaisuuden kannalta on suositeltavaa, että sama opettaja ottaa vastuulleen toteuttaa kokonaisuuden oppilaiden kanssa. Näin mahdollistetaan keskustelut aihealueen ympärillä myös oppituntien ulkopuolella. 

Kansikuva
Päihde- ja laillisuuskasvatus tunneilla lapset ja nuoret pääsevät itse osallistumaan.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä