”OPTI” – Avosairaanhoidon operatiivisen toiminnan ja laadun jatkuvan parantamisen malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
”OPTI” – Avosairaanhoidon operatiivisen toiminnan ja laadun jatkuvan parantamisen malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Operatiivisen toiminnan seuranta ja laadun jatkuva parantaminen perustuvat yhteiseen toimintamalliin. Operatiivisen toiminnan seurannalle ja laadun jatkuvalle parantamiselle on määritelty eri johtamisen tasot huomioiva mittaristo.
Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyessä 1.1.2023 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen avosairaanhoidon palvelujen terveysasemien toimintamallit eivät olleet yhteneväiset, joka vaikutti myös eriäviin kokous- ja raportointikäytänteisiin johtamisessa. Palvelutuotannon tunnuslukujen seuranta ja raportointi toteutui vaihtelevasti – osalla alueista yhtenäistävää kehittämistyötä oli käynnistetty jo ennen hyvinvointialueen toiminnan käynnistymistä.
Siirtymävaiheessa päätettiin operatiivisen toiminnan säännöllisesti ensivaiheessa seurattavat ja raportoitavat tunnusluvut sekä niiden tuottamisen tapa. Siirtymävaiheessa järjestelmät tukivat vasta ohuesti tietotuotantoa. Terveysasemien tavoitteiden ja mittareiden kehittäminen nousi esiin terveysasemien toiminnallisen nykytilan selvittämisen (2023) yhteydessä.
Vuosien 2023 ja 2024 aikana johtamisen käytänteitä yhtenäistettiin. Muutoksen tueksi rakennettiin mm. avosairaanhoidon palvelulinjan esihenkilötyön kehikko, jonka terveysasemien lähiesihenkilöt ottivat käyttöön vuoden 2024 alussa. Kehikon tarkoitus on mahdollistaa hyvä johtaminen arjen työssä, jolloin palvelulinjan toiminnoissa pystytään tarjoamaan alueen asukkaille laadukkaita ja oikea-aikaisia palveluja.
OPTI – Operatiivisen toiminnan seurannan ja laadun jatkuvan parantamisen toimintamalli on jatkumoa johtamisen kehittämiselle ja se linkittyy esihenkilötyön kehikkoon. OPTI konkretisoi mittarit osaksi johtamista.
Toimintamallin kohderyhmää ovat kaikki operatiivisesta johtamisesta vastaavat henkilöt. Toimintamalli toteutuu kerroksittaisen johtamisen periaatteiden mukaisesti, jossa kerrokset jakaantuvat kolmeen tasoon: palvelulinja, alue ja yksikkö.
- Palvelulinja, avosairaanhoidon palvelut. Yksi viidestä yhteisten sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen linjasta. Palvelulinjan toiminnasta vastaa palvelulinjajohtaja.
- Alue, avosairaanhoidon palvelujen oman palvelutuotannon terveysasematoiminta jakautuu neljälle maantieteelliselle alueelle. Alueen toiminnasta vastaa johtava ylilääkäri.
- Yksikkö, terveysasema. Avosairaanhoidon palveluissa on 17 oman tuotannon terveysasemaa. Yksikön toiminnasta vastaa johtotiimi: ylilääkäri/apulaisylilääkäri, osastonhoitaja ja palveluvastaava.
Kaikki tasot ovat osallistuneet OPTI-toimintamallin kehittämiseen. OPTI-kokonaisuutta on työstetty avosairaanhoidon palvelujen johtoryhmän työpajoissa, joissa määriteltiin mm. mittarit, tavoitteet ja seurantasyklit. Käyttöönoton jälkeen yksiköiltä (3. taso) kerättiin kyselyllä jatkokehitystoiveita ja käyttökokemuksia.
Ennen toimintamallin käyttöönottoa 1. tasolle määriteltiin hallintamalli, jossa sovittiin muun muassa mallin omistajuudesta ja kehittämisvastuista. Käyttöönottovaiheessa toimintamallin periaatteet, vastuut ja roolit käytiin läpi avosairaanhoidon palvelujen johtoryhmän kanssa (tasot 1 ja 2), jolloin yhteinen ymmärrys ja sitoutuminen toimintamalliin luotiin. Yksiköille (taso 3.) tehtiin käyttöönoton tueksi mittareiden video-ohjeet ja toimintamallin mukaiset mittarikortit, joita noudatetaan vuosikellon mukaisesti. Lisäksi yksiköille tarjottiin käytännön koulutusta toimintamallin mittareiden käyttöön.