Omaishoitajien tukipalvelu, Etelä-Savon hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Omaishoitajien tukipalvelu, Etelä-Savon hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Omaishoitajien systemaattinen tuki yli 65-vuotiaille omaishoitajille on yksilöllistä, puhelimitse annettavaa keskustelutukea, ohjausta, neuvontaa ja apua. Palvelun tarkoituksena on tukea omaishoitajan hyvinvointia ja jaksamista omaishoitotehtävissä.
Etelä-Savo on järvistä seutua ja asutusta on myös pitkien etäisyyksien päässä. Omaishoitajat asuvat erilaisissa olosuhteissa, joissa he hoitavat omaishoidettavaa erilaisin tukiverkostoin. Omaishoitajien näkökulmasta palveluiden saatavuus vaihtelee, sillä heillä on erilaisia kykyjä ja valmiuksia hyödyntää erilaisia yhteydenottokanavia palveluihin, kuten digitaalisia palveluita, yhteydenottoja puhelimitse sekä paikan päällä asiointia.
Omaishoitoa tuetaan puhelimitse ja heitä ohjataan voimavaralähtöisesti sekä vahvistetaan heidän kykyjä hoitaa asioita itsenäisesti. Omaishoitajien tuen tarve on yksilöllinen, johon vaikuttaa esimerkiksi omaishoitajan jaksaminen. Omaishoitajan tuen tarve vaihtelee omaishoitosuhteen aikana. Tuen tarpeen eri asteita on erilaisia:
- Pärjää itsenäisesti
- Ohjauksen ja neuvonnan tarve
- Konkreettisen avun tarve
Omaishoitajia avustetaan yhdessä tekemisen teemalla.
Etelä-Savon hyvinvointialueella yli 65-vuotiaita sopimusomaishoitajia yli 800. Aikaisemmin toteutetussa Luona-omaishoidon mallin pilotissa vuonna 2021 on havaittu omaishoitajien tuen tarve. Luona-pilottia toteutettiin 9-12/2021 ajalla entisen Essoten (Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä) alueella omaishoitoperheille sekä perhekodin ammattilaisille, pilotissa oli mukana 24 omaishoitajaa ja 3 perhekotia. Tämän pilotin tavoite ja tarkoitus oli oppia ja tunnistaa, voidaanko systemaattisella ja säännöllisellä puhelinkontaktilla tukea riittävästi kotona pärjäämistä, sekä estää ja/tai siirtää asiakkaiden siirtymistä raskaampien sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujen piiriin. 4 kk:n pilottikokemuksen pohjalta todettiin, että pilotti oli vähentänyt osaa yhteydenotoista (mm. liittyen omaishoidon turvattomuuden ja yksinäisyyden tunteeseen) ja tukenut omaishoitoperheen hyvinvointia (mm. keskustelutuki ja lääkäri konsultaatiot).
Vastaavanlaista ennakoivan palvelun toimintamallia haluttiin lähteä kehittämään ja tukea haavoittuvassa asemassa olevia omaishoitajia, yksilöllisesti.
Etelä-Savon hyvinvointialueen arvot yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus, turvallisuus ja rohkeus ovat olleet toimintamallin kehittämisessä ohjenuorana, ja näin ollen toimintamalli täyttää hyvinvointialueen arvot.
Hyvinvointialueen yhtenä tavoitteena on sujuvat ja oikea-aikaiset palvelut lähellä. Etänä toimivan tukipalvelun avulla tämä on mahdollistunut asiakkaalle; hoitaja on soittanut tukipuhelun sovittuna ajankohtana, ja omaishoitaja on voinut väliajalla soittaa itse hoitajalle arkisin hyvin matalalla kynnyksellä.
Toimintamallin aikana seurattiin asiakaspuhelujen määrää, keston keskiarvoa ja asiakasmäärää. Näiden lisäksi seurattiin omaishoitajan arviota omasta jaksamista asteikolla 1-5, sekä asiakaskyselyissä NPS-arvoa. Jaksamisen arvio ei ollut tarkka mittari, koska siihen vaikuttavat monet tekijät, taso vaihtelee nopeasti ja mittari on hyvin yksilöllinen. Silti se oli hyödyllinen hoitajalle kontaktien välillä: mittarin avulla voitiin havaita muutoksia jaksamisessa ja tarjota tukea tarpeen mukaan. Pidemmällä aikavälillä seurattiin, tapahtuuko nousua jaksamisen tasossa.
Toimintamallia on testattu vuonna 2021 Luona-Omaishoidon mallina entisen Essoten (Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä) alueella. Tällöin tavoitteena oli oppia ja tunnistaa 1) voidaanko systemaattisella puhelinkontaktilla tukea riittävästi kotona pärjäämistä 2) voidaanko puhelinkontaktilla siirtää asiakkaiden siirtymistä raskaampien sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujen piiriin. Omaishoitajilta saatu palaute oli positiivista eli he kokivat puhelut hyödylliseksi ja olivat kiinnostuneet jatkamaan vastaavanlaisessa palvelussa.
Omaishoitajien tukipalvelu-toimintamallia lähdettiin syventämään tämän aikaisemman pilotin pohjalta ja aikaisemmin kerättyjä tietoja hyödynnettiin tässä toimintamallissa. Asiakasymmärrystä ja asiakkaiden osallisuutta jatkettiin, mutta omaishoitajien ääntä haluttiin saada vielä enemmän kuuluviin.
Asiakasymmärrystä on kasvatettu Omaishoitajien tukipalvelu -toimintamallin aikana puhelinkontaktien myötä sekä sosiaalisen kanssakäymisen perusteella. Esiin on noussut seuraavat osa-alueet:
- Omaishoitajan jaksaminen ja vointi
- Omaishoidettavan muuttuva tila
- Omaishoitajan vapaapäivät
- Arjen jakaminen
- Normaali sosiaalinen kontakti tai keskusteluapu
- Yhteydenotot eri tahoille (ohjaus, neuvonta tai apu)
Asiakkaat vastaavat asiakaskyselyyn palvelujakson aikana. Palveluohjaajilta saadun palautteen perusteella on muodostunut ymmärrys, että on paljon omaishoitajia, joilla on tarvetta saada tukea omaan omaishoitajuuteen. Omaishoitajat kokevat etänä puhelimitse annettavan tuen merkitykselliseksi ja se vastaa heidän tarpeisiinsa arjen tukena.
Ennen palvelun aloittamista palvelua suunniteltiin eri yhteistyötahojen kanssa. Tämän jälkeen kartoitettiin yli 65- vuotiaat omaishoitajat ja heille lähetettiin kirje, jossa kerrottiin tukipalvelusta ja mahdollisuudesta osallistua palveluun mukaan. Asiakkaille, jotka halusivat palveluun mukaan, tehtiin kartoituspuhelu, jossa kartoitettiin nykytilaa läpi. Tämän jälkeen heille aloitettiin soittamaan säännöllisiä tukipuheluita. Myöhemmin palveluun oli mahdollista päästä mukaan palveluohjauksen kautta.
Vuoden 2024 alussa asiakkaille toteutettiin asiakaskysely, jossa kerättiin palvelun kehittämisen kohteita. Palvelua on lisäksi muokattu myös omaishoitajien suullisen palautteen perusteella, jota on kerätty mm. omaishoitoryhmästä sekä messuilta. Asiakaskyselyissä sekä suullisessa palautteessa nousi esille tarve saada matalalla kynnyksellä yhteys terveydenhuoltoon omaishoitajan toimesta. Tämän myötä kokeiluun otettiin tukipuhelin, johon omaishoitaja voi itse soittaa arkisin.
Toinen asiakaskysely toteutettiin asiakkaille vuoden 2025 alussa, jossa kerättiin omaishoitajien mielestä palvelun tärkeimmät pääkohdat sekä selvitettiin palvelun tarvetta ja pysyvyyttä. Kyselyn avulla kehitettiin palvelua.