MTP-haasteiden tunnistamisen ja tuen malli Seniori-infossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
MTP-haasteiden tunnistamisen ja tuen malli Seniori-infossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamalli soveltaa Terapiat etulinjaan -toimintamallin ikääntyneiden palveluihin. Sen avulla mielenterveys- ja päihdehaasteet tunnistetaan ikääntyneiden palveluissa systemaattisesti ja ohjaudutaan oikeantasoisen tuen pariin oikea-aikaisesti.
Toimintamallin kehittämisen taustalla on Terapiat etulinjaan –toimintamallin käyttöön otto mielenterveys- ja päihdepalveluita ohjaavaksi toimintamalliksi myös Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Terapiat etulinjaan –toimintamalli vahvistaa MTP-haasteiden tunnistamista ja tukea perustasolla tuomalla digitaalisen hoidon tarpeen arvioinnin (terapianavigaattori) sekä lieviin mt-häiriöihin kohdentuvan tuen (ohjattu omahoito) peruspalveluihin.
Ikääntyneiden MTP-haasteiden tunnistaminen ja oikeantasoiseen tukeen ohjaaminen ajoissa on tärkeää, koska ikääntyneiden MTP-haasteet ovat tyypillisesti alidiagnosoituja, alkoholin liikakäyttö on Länsi-Uudellamaalla huomattavasti korkeampaa kuin muualla maassa ja yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa Länsi-Uudenmaalla nopeammin kuin koko maassa.
Digitaalisiin palveluihin siirtyminen edellyttää ikääntyneiden palveluilta resurssia digitukeen ja sähköisissä palveluissa avustamiseen. Vaikka monet ikääntyneet toimivat varsin sujuvasti sähköisissä palveluissa, on ikääntyneissä edelleen runsaasti heitä, jotka eivät pysty sähköisiä palveluja käyttämään joko osaamisen tai välineiden puutteiden vuoksi. MTP-tuen siirtyminen digitaalisen hoidontarpeen arvion varaan edellyttää ikääntyneiden palveluilta keinoja mahdollistaa palveluihin pääsy tasavertaisesti myös niille asiakkaille, jotka eivät itsenäisesti pysty digitaalisia palveluita käyttämään.
Kohderyhmänä olivat ikääntyneiden palveluiden työntekijät, joiden työhön toimintamalli kohdentuu. Välillisenä kohderyhmänä ovat ikääntyneet mielenterveys- ja päihdeoireita omaavat asiakkaat, jotka toimintamallin myötä saavat oikea-aikaisemmin tukea MTP-haasteisiin.
MTP-toimintamalli luotiin Seniori-infon neuvontaan, alueelliseen asiakasohjaukseen ja gerontologiseen sosiaalityöhön.
Seniori-infon neuvonta tekee neuvontaa ja ensiarviointia puhelimitse ja Lunna-sovelluksessa, ohjaten asiakkaan tarvittaviin julkisiin, yksityisiin tai järjestöjen palveluihin.
Alueellinen asiakasohjaus tekee lakisääteisiä laaja-alaisia palvelutarpeen arviointeja, toimii omatyöntekijänä tai seuranta-asiakkuudessa tukipalveluiden asiakkaille.
Gerontologinen sosiaalityö kohdentuu erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden akuuttien tilanteiden selvittämiseen sekä pitkäjänteiseen kannattelutyöhön.
Kehittämistyötä tehtiin yksikköjen projektiryhmissä, joissa terapiat etulinjaan –toimintamallin toimintoja sovellettiin yksikön asiakasprosessiin. Kohderyhmäymmärrystä kerrytettiin lisäksi keskusteluilla tiimien kanssa sekä sähköisillä kyselyillä. Toimintamallia pilotoitiin ja pilotista kerättiin palautetta tiimikohtaisissa keskusteluissa sekä pilotin aikaisella tilastoinnilla.