MTP-haasteiden tunnistamisen ja tuen malli Seniori-infossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

MTP-haasteiden tunnistamisen ja tuen malli Seniori-infossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Toimintamalli soveltaa Terapiat etulinjaan -toimintamallin ikääntyneiden palveluihin. Sen avulla mielenterveys- ja päihdehaasteet tunnistetaan ikääntyneiden palveluissa systemaattisesti ja ohjaudutaan oikeantasoisen tuen pariin oikea-aikaisesti. ​

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittämisen taustalla on Terapiat etulinjaan –toimintamallin käyttöön otto mielenterveys- ja päihdepalveluita ohjaavaksi toimintamalliksi myös Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Terapiat etulinjaan –toimintamalli vahvistaa MTP-haasteiden tunnistamista ja tukea perustasolla tuomalla digitaalisen hoidon tarpeen arvioinnin (terapianavigaattori) sekä lieviin mt-häiriöihin kohdentuvan tuen (ohjattu omahoito) peruspalveluihin.

Ikääntyneiden MTP-haasteiden tunnistaminen ja oikeantasoiseen tukeen ohjaaminen ajoissa on tärkeää, koska ikääntyneiden MTP-haasteet ovat tyypillisesti alidiagnosoituja, alkoholin liikakäyttö on Länsi-Uudellamaalla huomattavasti korkeampaa kuin muualla maassa ja yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa Länsi-Uudenmaalla nopeammin kuin koko maassa.

Digitaalisiin palveluihin siirtyminen edellyttää ikääntyneiden palveluilta resurssia digitukeen ja sähköisissä palveluissa avustamiseen. Vaikka monet ikääntyneet toimivat varsin sujuvasti sähköisissä palveluissa, on ikääntyneissä edelleen runsaasti heitä, jotka eivät pysty sähköisiä palveluja käyttämään joko osaamisen tai välineiden puutteiden vuoksi. MTP-tuen siirtyminen digitaalisen hoidontarpeen arvion varaan edellyttää ikääntyneiden palveluilta keinoja mahdollistaa palveluihin pääsy tasavertaisesti myös niille asiakkaille, jotka eivät itsenäisesti pysty digitaalisia palveluita käyttämään. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä olivat ikääntyneiden palveluiden työntekijät, joiden työhön toimintamalli kohdentuu. Välillisenä kohderyhmänä ovat ikääntyneet mielenterveys- ja päihdeoireita omaavat asiakkaat, jotka toimintamallin myötä saavat oikea-aikaisemmin tukea MTP-haasteisiin. 

MTP-toimintamalli luotiin Seniori-infon neuvontaan, alueelliseen asiakasohjaukseen ja gerontologiseen sosiaalityöhön. 
Seniori-infon neuvonta tekee neuvontaa ja ensiarviointia puhelimitse ja Lunna-sovelluksessa, ohjaten asiakkaan tarvittaviin julkisiin, yksityisiin tai järjestöjen palveluihin.  

Alueellinen asiakasohjaus tekee lakisääteisiä laaja-alaisia palvelutarpeen arviointeja, toimii omatyöntekijänä tai seuranta-asiakkuudessa tukipalveluiden asiakkaille.  

Gerontologinen sosiaalityö kohdentuu erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden akuuttien tilanteiden selvittämiseen sekä pitkäjänteiseen kannattelutyöhön. 

Kehittämistyötä tehtiin yksikköjen projektiryhmissä, joissa terapiat etulinjaan –toimintamallin toimintoja sovellettiin yksikön asiakasprosessiin. Kohderyhmäymmärrystä kerrytettiin lisäksi keskusteluilla tiimien kanssa sekä sähköisillä kyselyillä. Toimintamallia pilotoitiin ja pilotista kerättiin palautetta tiimikohtaisissa keskusteluissa sekä pilotin aikaisella tilastoinnilla. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa sovelletaan Terapiat etulinjaan –toimintamallia ikääntyneiden palveluihin. MTP-toimintamallin avulla ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä tuen tarpeen taso tunnistetaan systemaattisesti Seniori-infon toiminnossa ja ikääntyneet ohjautuvat tarvitsemansa tuen ja hoidon piiriin sujuvammin. Toimintamalli vahvistaa lievien MTP-haasteiden tunnistamista ja tuen saamista varhaisessa vaiheessa. 

MTP-toimintamallissa on määritelty:

  • Ikääntyneiden MTP-tuen porrasmalli Terapiat etulinjaan –toimintamallin mukaisesti 
  • Tiimien prosessit niiden asiakkaiden tunnistamiseksi, jotka hyötyisivät terapianavigaattorin tekemisestä ja asiakkaan motivointi terapianavigaattorin tekoon 
  • Terapianavigaattorin teko avustettuna ja sen purku (tai ohjaaminen terapianavigaattorin tekoon itsenäisesti) 
  • Tiimien roolit MTP-tuen antamisessa sekä ohjauskäytännöt oikeantasoisen tuen pariin terapianavigaattorin tuloksen pohjalta

Toimintamalli kohdistuu ikääntyneiden palvelujen Seniori-infon neuvontaan, asiakasohjaukseen ja gerontologiseen sosiaalityöhön, mutta toimintamalleja voidaan hyödyntää myös muualla ikääntyneiden palveluissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin kytkeminen tiimin asiakasprosessiin, kattavat koulutukset ja aika niiden suorittamiselle, pilotointi ja palautekeskustelut, tiimikohtaiset käyttöönottokoulutukset (toimintamallin työkalujen läpikäynti), johdon ja esihenkilöiden sitoutuminen ja kaikilla tasoilla yhtenäinen viestintä muutoksesta ovat olennaisia toimintamallin juurtumisella osaksi arjen työtä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallissa tuodaan ikääntyneiden palveluihin toimia (terapianavigaattori, ohjattu omahoito), jotka helposti ajatellaan kuuluvan MTP-palveluiden tehtäväksi. Kyseessä on suuri muutos, joka integroi ikääntyneiden MTP-tukea helpommin saavutettavaksi. Muutoksen ja integraation onnistumiseksi on mahdollistettava keskustelu laajasti ja tarjottava tukea työntekijöille uusien käytäntöjen haltuun ottamiseksi arjessa. 

Tärkeää on myös se, että esihenkilöt ja johto viestivät muutoksesta yhdenmukaisesti. Tähän yhteisen viestinnän muotoutumiseen kannattaa varata aikaa ja mahdollistaa myös esihenkilöille riittävä ymmärrys uudenlaisen MTP-tuen toimintamallin hyödyistä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

MTP-haasteiden tunnistamisen ja tuen käytännöt on sovittu ja kytketty tiimien asiakasprosesseihin. Kunkin tiimin rooli on määritelty.

Gerontologinen sosiaalityö: Seurantajaksolla 10–11/25 toimintamallia käytti 82 % työntekijöistä. Niistä, joiden kanssa tehtiin terapianavigaattori, 75 %:n kanssa aloitettiin ohjattu omahoito gerontologisen sosiaalityön toimesta ja 25 % ohjattiin portaan 2 tukeen mtp-palveluihin. Tämä antaa viitettä siitä, että tällä toimintamallilla voidaan mahdollistaa asiakkaalle tukea lieviin mt-häiriöihin gerontologisessa sosiaalityössä.

Alueellinen asiakasohjaus: Seurantajaksolla 10–11/25 toimintamallia käytti 78 % työntekijöistä. Niistä, joiden kanssa asiakasvastaava toteutti terapianavigaattorin, puolet ohjattiin portaan 1 MTP-tukeen (lievä oireilu) ja puolet portaan 2 tukeen (keskivaikea oireilu) MTP-palveluihin. Terapianavigaattorin avulla tunnistettiin siis myös lieväoireisia ja pystyttiin ohjaamaan heidät ikääntyneiden palveluissa toteutettavaan matalan tason psykososiaalisen tuen pariin. 

Seniori-infon neuvonta: Seurantajaksolla 11/25 toimintamallia käytti 73 % työntekijöistä.

MTP-toimintamallin kehittämiseen liittyi vahvasti henkilöstön osaamisen lisääminen. Tätä mitattiin projektin alussa ja lopussa kyselyillä:

  • Kokemus keinojen riittävyydestä asiakkaan mielenterveys- ja päihdehaasteiden tunnistamisessa on vahvistunut (muutos 4–12 % -> 55–58 %).
  • Myös kokemus keinojen riittävyydestä MTP-haasteita omaavan asiakkaan tukemisessa on vahvistunut, mutta on matalammalla tasolla kuin tunnistamisessa (muutos 0–4 % -> 17–20 %).