Mielen hyvinvoinnin lukutaitomittari
Mielen hyvinvoinnin lukutaitomittari
Mielen hyvinvoinnin lukutaitomittari mahdollistaa mielen hyvinvoinnin osaamisen ja lukutaidon mittaamisen. Mittaria voi käyttää eri kurssien, interventioiden tai menetelmien arvioinnissa sekä eri kohderyhmien osaamisen mittaamisessa ja vertailussa.
Ideointi
- Systemaattinen kirjallisuuskatsaus olemassa olevista mittareista (Cresswell-Smith ym 2022)
- Olemassa olevien mittarien kartoitus, hyödyllisten kohteiden tunnistaminen ja niiden tiivistäminen.
Ratkaisun testaaminen
- 20+ ensimmäiset kysely väittelemien määrittäminen.
- Delphi-asiantuntijakyselyn ensimmäinen kierros 12 lopullisen kohdan valitsemiseksi.
- Delphi-asiantuntijakyselyn toinen kierros näiden 12 lopullisen kohdan arvioimiseksi.
- Kognitiivinen haastattelu sen selvittämiseksi, miten yleisväestö ymmärtävät kyselyn kohdat.
- Lopulliset mukautukset ja takaisinkääntäminen.
- Pilotointi >70 osallistujalle yhteistyössä Mieli ry:n kanssa.
- Pilotoinnin tulosten analysointi ja lopullisten kohtien kehittäminen.
Kokeilussa opittua
Yksityiskohtainen kehitysprosessi tuotti mielen hyvinvoinnin lukutaitomittarin, joka koostui 12 yksittäisestä kohdasta. Alustavaa asteikkoa pilotoitiin yhteistyössä Mieli ry:n kanssa, joka jakoi kyselyn 74 osallistujalle heidän kurssitoiminnassaan. Pilotointiprosessi tuotti lupaavia tuloksia mittarin ymmärrettävyyden ja käytettävyyden osalta sekä toi esiin parannuskohteita, kuten kattoefektien käsittelyn tarve.