Luonto osana nuorten hyte-palveluita (LuontoHyte)

Malli edistää luontoperustaisten menetelmien sisällyttämistä nuorten hyte-palveluihin, innostamalla ja perehdyttämällä henkilöstöä. Työkalupakkiin koottu tieto hyödyistä  ja konkreettiset mallit tukevat  luontotoiminnan käyttöönottoa ja juurtumista.
 

Toimintaympäristö

Luontotoiminta soveltuu lähestulkoon kaikkeen nuorisotyöhön sekä muun muassa kouluissa tehtävään nuorisotoimintaan.

Luontomenetelmien käyttö tukee nuorisotyön perussuunnitelmaa (Nups). Se vahvistaa nuorisotyön suhdeteorian mukaisten suhteiden kehittymistä, joita ovat nuoren suhde itseensä, toisiin nuoriin, luotettaviin aikuisiin; palvelujärjestelmään ja rakenteisiin; alueeseen ja omaan lähiympäristöön, päätöksentekoon ja yhteiskuntaan sekä maailmaan, kulttuuriin ja luontoon. 

Nuorisolaki ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet tukevat osallisuutta ja ennaltaehkäiseviä palveluja. Nuorten mielenterveyden haasteet ja yksinäisyys lisäävät tarvetta matalan kynnyksen menetelmille. Kuntien tiukka talous korostaa kustannusvaikuttavuutta. Luontomenetelmät ovat edullisia ja tutkitusti hyödyllisiä, ne soveltuvat osallisuuden tukemiseen ja innostavat palveluihin osallistumista ja sitoutumista. Ehkäisevän työn yhteiskunnalliset säästöt luontotoiminnan kautta ovat merkittävät.  

Luontosuhde on vahva osa suomalaista kulttuuria, mutta nuorten luontokokemukset vaihtelevat. Siksi menetelmien pitää olla saavutettavia ja myös digitaalisesti tuettuja. Ilmastonmuutos ja tiivistyvä kaupunkirakenne korostavat lähiluonnon merkitystä. Luonto voi tarjota nuorille väylän vastuullisuuteen ja vaikuttamiseen ilman ympäristöahdistusta.

Luontotoiminta vahvistuu osana nuorisopalveluiden kokonaisuutta, kun se tulee näkyviin hallinnollisissakin järjestelmissä ja -raporteissa. Siksi on merkitystä, että nuorisotyön arjen tilastoinneissa kirjattaisiin ylös luonnosta ammentavat tilat ja menetelmät. Kunnallisen nuorisotyön dokumentointijärjestelmä nuoDon päivitystyön yhteydessä vuonna 2024 täsmennettiin ja lisättiin tiloihin, toimintaympäristöihin ja menetelmiin vastausvaihtoehtoja, jotka mahdollistavat luontotoimintojen tarkemman ja monipuolisemman kirjaamisen. Tarkempi tilastointi luo pohjan luontotoiminnan todentamiselle, mikä puolestaan tukee toiminnan juurtumista pysyväksi osaksi kuntien palvelurakennetta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmä on nuorisotyöntekijät, jotka tarvitsevat konkreettisia välineitä luontotoiminnan toteuttamiseen työarjessaan. Mukana ovat myös esihenkilöt ja päättäjät, jotka kaipaavat tietoa toiminnan vaikuttavuudesta, kustannuksista ja juurtumisen edellytyksistä.

Asiakkaina ovat nuoret alle 29 vuotta, joilla voi olla tuen tarpeita, osallisuuden haasteita tai hyvinvoinnin haavoittuvuutta. Malli korostaa nuorten vahvuuksia ja mahdollisuuksia, luonto tarjoaa heille tilan rauhoittua, osallistua ja kokea merkityksellisyyttä.

Asiakasymmärrystä on kerätty kokeiluissa ja piloteissa nuorten ja työntekijöiden palautteen avulla. Nuoret ovat osallistuneet toiminnan suunnitteluun työntekijöiden kanssa. Työntekijöiden näkemyksiä on hyödynnetty menetelmien muokkaamisessa ja työkalupakin sisällön rakentamisessa. Esihenkilöitä on haastateltu ja kuunneltu, jotta malliin saadaan tiedolla johtamisen näkökulma ja materiaalia päätöksenteon tueksi.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin ydin on mahdollistaa nuorisotyöntekijöille luontotoiminnan suunnitelmallinen käyttöönotto ja tuoda luonto pysyvästi osaksi nuorten hyvinvointia ja osallisuutta. Malli tarjoaa työkalupakin Mikä on sinun luontosi nuorisotoiminnassa?, joka sisältää käytännön menetelmiä nuorisotyöhön sekä tietoa vaikuttavuudesta esihenkilöille ja päättäjille.

Työkalupakki kokoaa yhteen luontotoimintamalleja, konkreettisia työkaluja, tutkimustietoa, kustannusarvioita ja rahoitusvaihtoehtoja. Se tukee sekä käytännön toteutusta että strategista päätöksentekoa. Työkalupakki toimii perehdyttäjänä, ideointityökaluna ja ajatusten herättäjänä nuorisotyöntekijöille sekä sisältää materiaalia esihenkilöille sitoutumisen ja resurssien kohdentamisen tueksi.

Tavoitteena on, että luontotoiminta toteutuu suunnitelmallisesti ja säännöllisesti, osana nuorisopalveluiden arkea.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Luontomenetelmien käyttö voi kasvaa entisestään, kun henkilöstössä nähdään, ettei luonnosta ammentavat toiminnot tarvitse olla aina isoja. Pienikin voi olla kaunista, eli esimerkiksi nuoren kanssa juttelu ulkona, kävely puistomaisemman reitin kautta tai taukojen ja eväshetken toteuttaminen ulkona. Digitaaliset menetelmät kuten nettivideot mahdollistavat esimerkiksi kaiuttimella linnunlaulun tai tuulenhuminan tuomisen taustaääneksi työtilaan. LuontoHyte-hankkeessa laaditut Luontohetki-kortit auttavat ohjaamaan nuoren ajatuksia luonnon kautta kohti nuoren omaa elämää.

Nuorisotyössä voidaan myös vapaasti hyödyntää LuontoHyte-hankkeessa tuotettua Mikä on sinun luontosi nuorisotoiminnassa? -työkalupakkia. Se sopii niin kokeneille kuin aloitteleville työntekijöille tai luontomenetelmien käyttäjille. Lisäksi työkalupakin sisältämä Luontotoiminnan huoneentaulun käyttöönotto tuo koko henkilöstölle näkyväksi, että meidän työssämme saa hyödyntää luontomenetelmiä. Tämä ohjaa uusiakin työntekijöitä kulkemaan kohti luontotoimintojen käyttöä.

Luontotoimintojen käyttö nuorisotyössä ei välttämättä vaadi isoja budjetteja. Se on toteuttavissa pieninkin kustannuksin, parhaimmillaan maksuttakin, edellyttäen vain työntekijän ohjauspanoksen. Luontotoiminnan juurtumista vahvistavat tai heikentävät tekijät ovat kuin vaakakupissa vastakkain. Juurtumista vahvistavaksi tekijöiksi tunnistettiin alla näkyvät tekijät - mitkä niistä ovat jo kunnossa yksikössänne ja mitkä voisivat olla teidän omat kehityskohteenne?

  • Organisaation toimintamalli
  • Johdon tuki ja esimerkki
  • Henkilöstön innostaminen
  • Nuorten tarpeiden ja toiveiden oleminen keskiössä
  • Myönteisten vaikutuksien havaitseminen ja kollegoille jakaminen
  • Henkilöstön osaaminen ja halukkuus luontotoimintaan
  • Resurssit ja toteuttamisen helppous
  • Sisäinen viestintä ja yhteistyö
  • Verkostot ja kumppanuudet
  • Ulkopuolinen tuki
Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Vinkit nuorisotyöntekijöille

  • Hyödynnä työkalupakin harjoitteita ja ohjeita työarjen toiminnan rikastamiseen.
  • Sovella rohkeasti, luonto sallii monenlaiset tavat: sisällä, ulkona, lähellä, kaukana, digitaalisesti tai virtuaalisesti, eläinten kanssa tai ilman.
  • Muista, että pienikin voi olla merkityksellistä, juttelu ulkona, kävely puiston kautta tai eväshetki luonnossa. Kaiken ei tarvitse olla isoa ja kallista, tarkastele erityisesti maksuttomia luontotoiminto.
  • Hyödynnä työkalupakin ideoita ja kysymyksiä suunnittelussa.
  • Osallista nuori suunnitteluun ja toteutukseen, kysy toiveita, anna valinnan mahdollisuuksia ja tee toiminnasta yhteistä.
  • Nojaa omiin vahvuuksiisi, mutta uskalla kokeilla uutta -yksin tai yhdessä työkavereiden kanssa.
  • Muista reflektointi ja siirrä vaikutukset nuorten arkeen ja kirjaa havainnot ylös sekä dokumentoi myös luontotoiminta.

Vinkit esihenkilöille

  • Hyödynnä työkalupakin tutkimustietoja ja kustannusvertailuja päätöksenteon tukena.
  • Tarkastele rahoitusvaihtoehtoja, yhteistyökumppanuuksia ja palveluiden monipuolistamisen hyötyjä.
  • Huolehdi, että resurssit (työaika, henkilöstö, välineet) ovat riittävät ja näkyvät myös budjetoinnissa.
  • Näytä tuki käytännössä, kerro henkilöstölle toiminnan mahdollisuuksista, kannusta kokeilemaan ja anna esimerkkejä. Mahdollista toiminnan hidas kasvu ja tue laajentumista sisätiloihin, kokouksiin jne.
  • Hyödynnä järjestelmien kirjauksia (esim. NuoDo, Nups) raportoinnissa ja vaikuttavuuden todentamisessa. Kannusta työntekijöitä kirjaamaan luontotoiminta huolellisesti.

Vinkkejä kaikille

  • Aloita pienesti, kokeile ja kerää palautetta, työkalupakki tukee myös kehittämistä.
  • Tee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa (järjestöt, luontopalvelut).
  • Vältä sudenkuoppia: älä tee toiminnasta liian monimutkaista, älä unohda turvallisuus- ja saavutettavuusohjeita sekä varmista johdon tuki.

Huom! Vaikka toimintamalli ja työkalupakki on kehitetty ensisijaisesti nuorisotyön tarpeisiin, sen luontoperustaiset menetelmät ja periaatteet ovat laajasti sovellettavissa ja hyödynnettävissä myös muilla hyvinvoinnin ja osallisuuden aloilla, kuten kouluissa, sosiaalityössä ja harrastustoiminnassa.
 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

LuontoHyte-hankkeessa toteutettujen loppukyselyn, haastattelujen ja tilaisuuksien perusteella luontotoimintojen käyttö nuorisotyössä on lisääntynyt ja tullut osaksi arjen suunnittelua. 

Työntekijät kokivat, että luontotoiminnoissa on aina uutta opittavaa. Osa työntekijöistä oli helpotuksekseen huomannut, ettei jokaisen tarvitse osata kaikkea: jos itse on kiinnostunut esimerkiksi kasveista eikä nuotioruoanlaitosta, on hyvä työnjako retkellä keskittyä opettamaan nuorille kasvien maailmaa, ja ruoanlaitosta kiinnostunut kollega saa keskittyä nuotiolla kokkailuun. 

Työntekijöiden kokemuksissa oli vaihtelua sen suhteen, kuinka helposti luontomenetelmät houkuttelevat nuoria puoleensa. Evästarjoilut toimivat hyvänä houkuttimena. Toisaalta uuden ja erilaisen kokeileminen saattaa vaatia pidempään houkuttelua ja perustelua. Yleensä käy siten, että alkukankeuden jälkeen nuoret eivät halua lähteä luonnosta tai eläimen luota pois, ja toivovat uusintoa. Työntekijät kokivat, että luontomenetelmillä näkee nuorista uusia puolia ja saa keskusteluihin syvyyttä, joka ei välttämättä sisätiloissa näy. Hyvänä puolena moni työntekijä koki myös sen, että luonnossa nuoret tuntuivat olevan vähemmän kiinni kännyköissään. Ja raikas ulkoilma virkistää myös työntekijöitä!

Haastatteluissa tuli esille, että luontomenetelmistä nuorisotyössä kaivattaisiin helppoa ohjekirjaa. Siitä inspiroituneena laadittiin Mikä on sinun luontosi nuorisotyössä? -työkalupakki suomeksi ja ruotsiksi. Tämä 40-sivuinen visuaalisesti houkutteleva kooste auttaa luontotoiminnan suunnittelussa, toteutuksessa. loppuarvioinnissa ja dokumentoinnissa.

Esihenkilöiden mukaan malli tukee ennaltaehkäisevää työtä ja tuo säästöjä pitkällä aikavälillä. He kannustavat jatkossakin siihen, että työntekijät rohkeammin ja enemmän hyödyntävät luontomenetelmiä osana työtään. 

Liitteet