Lasten ja nuorten porrastettu psykososiaalisen tuen ja hoidon malli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Lasten ja nuorten porrastettu psykososiaalisen tuen ja hoidon malli, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Kehitettiin hyvinvointialueelle porrasteinen lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen ja hoidon malli lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisyyn, mielenterveyden vahvistamiseen, varhaiseen tukeen ja mielenterveyshäiriöiden hoitoon.
Lasten ja nuorten psykososiaalista tukea ja hoitoa tarjotaan laajasti hyvinvointialueen eri toimialojen palveluissa ja eri lainsäädäntöjen alla. Keskeisiä toimijoita ovat lastenneuvolapalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut, kasvatus- ja perheneuvolapalvelut, perhetyö, kehityksellisten palveluiden vastaanotto, Nuorten Matala sekä lastenpsykiatrinen ja nuorisopsykiatrinen erikoissairaanhoito. Kuntoutusta ja hoitoa järjestetään tarvittaessa myös ostopalveluna ja Kelan järjestämänä kuntoutuksena.
Lasten ja nuorten mielenterveyteen liittyvän palvelujärjestelmän haasteiksi on kansallisesti tunnistettu palvelujärjestelmän sirpaleisuus, alueelliset vaihtelut palvelujen saatavuudessa sekä kokonaisvaltaisen moniammatillisen yhteistyön puutteet.
Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman aikana hyvinvointialueelle kehitettiin ensimmäiset luonnokset lasten ja nuorten porrasteisten psykososiaalisen tuen ja hoidon malleista. Luonnoksiin koottiin alueella oleva menetelmäosaaminen, saatavilla olevat interventiot ja porrastettiin ne neljälle eri portaalle. Lisäksi luonnoksiin tehtiin suunnitelma uusista Terapiat etulinjaan toimintamallin koulutuksista palveluiden tarpeiden mukaan.
Lähtötilanteessa:
- Luonnosvaiheessa olevia porrasteisia malleja ei oltu vahvistettu.
- Kriteereitä porrasteiseen malliin valittavista menetelmistä ei ollut sovittu.
- Käyttösuunnitelmia eri menetelmiin ei ollut tehty.
- Toimintamallia menetelmien toteutumisen seurantaan ei ollut.
- Ohjautumisen prosessien kuvaukset puuttui.
- Ylläpidon suunnitelma ja rakenne puuttui.
Toimintamallin kehittäminen edellytti laajaa yhteistyötä ja vahvaa koordinaatiota, jota hoidettiin lasten ja nuorten interventiokoordinaatiosta. Työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä Terapiat etulinjaan -toimintamallin kanssa, ja mukana oli asiantuntemusta useilta tasoilta:
- Menetelmien kehittäjät ja kansalliset kotipesät
- Menetelmiä käyttävät työntekijät
- Palveluiden esihenkilöt ja johto
- Kansalliset ohjaavat tahot: STM, THL, ITLA
Yhteiskehittäminen oli välttämätöntä, koska lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalista tukea ja hoitoa tarjotaan laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, ja ohjausta annetaan monelta eri taholta.
Kehittämistyön tavoitteena oli varmistaa, että perustasolta on saatavilla vaikuttavaa, oikea-aikaista ja yhdenvertaista psykososiaalista tukea ja hoitoa lapsille, nuorille ja perheille. Malli siirtää painopistettä päällekkäisestä arvioinnista kohti hoitamista ja ohjaa palveluita porrasteisen mallin mukaisten interventioiden toteutukseen ja seurantaan. Malli ohjaa koulutusten ja osaamisen kohdentamista, luo yhtenäiset ja tasalaatuiset käytännöt sekä tukee hyvinvointialuetta lasten ja nuorten terapiatakuun toteuttamisessa.
- Koulutettujen ammattilaisten määrä (tavoite 70% ammattilaisista)
- Toteutuneet toimenpiteet (terveydenhuolto toimenpidekoodit ja sosiaalihuolto erillisseuranta)
- Interventiot on kuvattu osaksi toimintayksiköiden prosesseja (tavoite 100%)
- Interventiokoordinaatio
- Implementointitiimin kokoaminen ja säännölliset tapaamiset
- Käyttöönottotiimin kokoaminen tarvittaessa
- Interventiokäsikirjan kokomainen
- Porrasteisen mallin toteutumisen seurantamallin kehittäminen
- Tuen piiriin/hoitoon ohjautumisen kehittäminen: Lasten navigaattori pilotointi ja Nuorten interventionavigaattorin pilotointi ja käyttöönotto.
- Viestintä
Kohderyhmänä oli lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjät, joille tarjottiin psykososiaalisten pulmatilanteiden tai mielenterveyden haasteiden tukeen ja ennaltaehkäisyyn tarkoitettuja menetelmiä, sekä lasten ja nuorten psykososiaalista tukea ja hoitoa tarjoavat ammattilaiset.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin keräämällä koulutuspalautetta ammattilaisilta, mikä on auttanut arvioimaan koulutusinterventioiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Lisäksi ammattilaiset ovat osallistaneet koulutusinterventioissa lapsia, nuoria ja perheitä kysymällä heidän kokemuksiaan interventioista, joissa tuki tai hoito on toteutettu menetelmän avulla. Näin on saatu arvokasta tietoa siitä, miten palvelut koetaan ja miten ne vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.