Kulttuurihyvinvointipilotti Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaispalveluissa (RRP, I2, P4)

Toimintamallissa tuodaan kulttuurihyvinvointia aisti- ja monivammaisten päivätoimintaan pienryhmämuotoisesti. Painopiste on kulttuurin kokemisessa (esim. musiikki, aistikokemukset), saavutettavuudessa ja osallisuuden vahvistamisessa.

Toimintaympäristö

Kulttuurihyvinvoinnin merkitys on noussut kansallisiin strategioihin (mm. STM:n kulttuurihyvinvoinnin suositukset, Hyte-rakenteet). Itä-Uudellamaalla kulttuurihyvinvoinnin ratkaisuja kehitetään osana RRP-hanketta, jossa painopiste on saavutettavuuden lisäämisessä. Vammaispalveluissa asiakasryhmän (aisti- ja monivammaiset) erityinen haaste on kulttuurikokemusten vähäisyys toimintakyvyn rajoitteiden vuoksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vammaispalveluiden aisti- ja monivammaiset asiakkaat eivät pysty osallistumaan tavalliseen kulttuuritarjontaan. Kulttuurihyvinvointi jää heidän osaltaan vähäiseksi, vaikka tarve kokemuksellisuuteen ja osallisuuteen on tunnistettu. Toimintamalli linkittyy hyvinvointialueen hyte-tavoitteisiin, osallisuuden vahvistamiseen ja yhdenvertaisten palvelujen kehittämiseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Asiakas: Mahdollisuus kokea kulttuuria saavutettavasti ja toimintakyvyn rajoitteista huolimatta.
  • Ammattilainen: Uusia työkaluja ja sisältöä viriketoimintaan, jaksamisen ja työhyvinvoinnin vahvistuminen.
  • Organisaatio: Palvelujen laadun ja asiakaslähtöisyyden paraneminen.
  • Yhteiskunta: Yhdenvertaisuuden ja kulttuurihyvinvoinnin edistäminen.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Mukana vammaispalveluiden päivätoiminnan yksikkö (Porvoo), hyvinvointialueen kehittämispalvelut sekä kulttuuritoimijoita (palveluntuottaja haetaan Uudenmaan kulttuurifoorumista). Yhteiskehittäminen perustuu henkilöstön, asiakkaiden ja palveluntuottajan dialogiin, jossa asiakkaiden toiveita kerätään ja huomioidaan.

Tavoiteltu muutos
  • Kulttuurikokemusten tuominen osaksi vammaispalveluiden arkea.
  • Asiakkaiden osallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistuminen.
  • Henkilöstön työssä jaksamisen tukeminen ja osaamisen vahvistuminen.
  • Toimintamallin mallintaminen niin, että se on monistettavissa muihin yksiköihin.
Muutoksen mittaaminen
  • Asiakaskyselyt ja palautteet: koettu hyvinvointi ja osallisuus.
  • Henkilöstön palaute: työhyvinvointi ja osaamisen vahvistuminen.
  • Osallistujamäärät ja toteutuneiden tapahtumien määrä.
Toteutussuunnitelma
  • Palveluntuottajan valinta syksyllä 2025.
  • Kulttuuritoiminnan toteutus pienryhmissä Porvoon päivätoimintayksikössä loppuvuoden aikana.
  • Toimintaa voidaan järjestää kertaluontoisena tai useamman kerran sarjana.
  • Henkilökunta osallistuu ja saa samalla tukea sekä malleja jatkaa kulttuuritoimintaa itsenäisesti.
  • Pilotista kerätään kokemukset ja palautteet, joiden pohjalta päätetään jatkosta ja mallin laajentamisesta.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat aisti- ja monivammaiset asiakkaat, joille kulttuurihyvinvointi ei ole nykyisellään saavutettavaa. Asiakkaita osallistetaan keräämällä palautetta kokemuksista ja tarkkailemalla reagointia toiminnan aikana. Asiakasymmärrys rakentuu myös henkilöstön kautta, joka tuntee asiakkaiden tarpeet ja toiveet.