Kotiuttamisen kehittäminen, Keski-Uudenmaan HVA (RRP, P1, I1)
Toteuttaa asiakkaan kotiutuminen asiakaslähtöisesti, sujuvasti ja turvallisesti hyödyntäen asiakkaan tilanteen arvioimisessa ja kotiutumisessa moniammatillista yhteistyötä sekä vahvistaa kotiutumisen koordinaatiota.
Alueella asiakkaiden kotiutumisen kokonaisuutta johdetaan eri toiminnoista käsin, jolloin asiakkaan kotiutuminen ei aina ole asiakaslähtöistä, sujuvaa ja turvallista eikä taloudellista. Kehittämisellä haetaan vahvistusta kotiuttamisen kokonaiskoordinaatioon ja sujuvia asiakasprosesseja, jossa ammattilaiset tekevät sovittuja tehtäviä ja toimenpiteitä oikea-aikaisesti turvatakseen sujuvan ja turvallisen asiakkaan kotiuttamisen. Kehittämisellä haetaan selkeyttä työntekijöiden rooleihin ja tehtäviin kotiuttamisen eri vaiheisiin sekä etsitään digitaalisia ratkaisuja tukemaan toimintaa.
Kotiuttamisen kehittäminen tukee alueen tulevaa johtamisen mallia.
Kehittämisen kohteena oli HUS:ista jatkohoitoon siirtyvät sekä Keusoten osastoilta kotiutuvat asiakkaat sekä Keusoten asiakkaan tilanteen arvioimiseen ja kotiuttamiseen osallistuvat työntekijät.
Kotiutumisen asiakasvirtojen kuvaamisella tuotiin esille asiakkaiden liikkuminen asiakaspolulla ja eri ammattilaisten osallisuus ja roolit ja tehtävät asiakkaan kotiutumisessa.