Kiireetön yhteydenotto Päijät-Sote-sovelluksessa (RRP4, I4)
Päijät-Sote-sovellus tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kiireettömästi digiklinikan kautta.
Viesteihin voi liittää kuvia ja dokumentteja. Puolesta-asiointi onnistuu Suomi.fi-valtuutuksella
THL:n arviointiraportin (syksy 2023) mukaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toiminnan käynnistyessä alueen väestön sairastavuus ja palvelutarve oli keskimääräistä suurempaa.
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän talouden muutos- ja tasapainottamisohjelman 2019–2020, Covid-19-pandemian sekä kasvaneiden henkilöstöhaasteiden vaikutuksesta hoito- ja palveluvelka sekä tekninen korjausvelka olivat lisääntyneet hyvinvointialueella ja useiden palvelujen saatavuudessa on ollut haasteita. Hoidon jatkuvuus on heikentynyt hyvinvointialueella vuodesta 2020 lähtien. Laskun syinä ovat muun muassa Covid-19-pandemian aiheuttama töiden uudelleenorganisointi sekä panostaminen hoidon saatavuuteen. Hoitoon pääsyn parantuminen on tapahtunut osittain hoidon jatkuvuuden kustannuksella.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa kehitettiin perustason sosiaali- ja terveyspalveluja sekä monipalveluasiakkaan palvelupolkua.
RRP 4 -hankkeessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaiselle asukkaalle nimetään omatiimi ja edelleen omalääkäri-omahoitaja-työpari aloittaen pitkäaikaissairauksia sairastavista asukkaista. Omatiimi arvioi ja hoitaa potilaan kiireelliset ja kiireettömät hoidon tarpeet sekä seuraavat tutkimusten ja hoidon toteutumista. Perusterveydenhuollon toimintaa vahvistetaan myös työnkuvia päivittämällä mahdollistaen sekä lääkärin ja potilaan että potilaan ja hoitajan välisten hoitosuhteiden jatkuvuus. Hankkeessa kehitettävät tietotekniset ja käytännön ratkaisut tukevat hoidon jatkuvuutta.
Kohderyhmänä on terveyspalveluja ja Päijät-Sote-sovellusta käyttävät Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat.