Kiireetön yhteydenotto Päijät-Sote-sovelluksessa (RRP4, I4)

Päijät-Sote-sovellus tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kiireettömästi digiklinikan kautta. 

Viesteihin voi liittää kuvia ja dokumentteja. Puolesta-asiointi onnistuu Suomi.fi-valtuutuksella

Toimintaympäristö

THL:n arviointiraportin (syksy 2023) mukaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toiminnan käynnistyessä alueen väestön sairastavuus ja palvelutarve oli keskimääräistä suurempaa.

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän talouden muutos- ja tasapainottamisohjelman 2019–2020, Covid-19-pandemian sekä kasvaneiden henkilöstöhaasteiden vaikutuksesta hoito- ja palveluvelka sekä tekninen korjausvelka olivat lisääntyneet hyvinvointialueella ja useiden palvelujen saatavuudessa on ollut haasteitaHoidon jatkuvuus on heikentynyt hyvinvointialueella vuodesta 2020 lähtien. Laskun syinä ovat muun muassa Covid-19-pandemian aiheuttama töiden uudelleenorganisointi sekä panostaminen hoidon saatavuuteen. Hoitoon pääsyn parantuminen on tapahtunut osittain hoidon jatkuvuuden kustannuksella. 

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa kehitettiin perustason sosiaali- ja terveyspalveluja sekä monipalveluasiakkaan palvelupolkua. 

RRP 4 -hankkeessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaiselle asukkaalle nimetään omatiimi ja edelleen omalääkäri-omahoitaja-työpari aloittaen pitkäaikaissairauksia sairastavista asukkaista. Omatiimi arvioi ja hoitaa potilaan kiireelliset ja kiireettömät hoidon tarpeet sekä seuraavat tutkimusten ja hoidon toteutumista. Perusterveydenhuollon toimintaa vahvistetaan myös työnkuvia päivittämällä mahdollistaen sekä lääkärin ja potilaan että potilaan ja hoitajan välisten hoitosuhteiden jatkuvuus. Hankkeessa kehitettävät tietotekniset ja käytännön ratkaisut tukevat hoidon jatkuvuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on terveyspalveluja ja Päijät-Sote-sovellusta käyttävät Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat.

Ratkaisun perusidea

Päijät-Sote-sovellus tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kiireettömästi digiklinikan kautta. Yhteydenotto kanavat ovat asukkaan käytettävissä 24/7, joten keskustelun voi aloittaa itselle sopivimpana ajankohtana. Palvelulupaus yhteydenottoihin vastaamiselle on kolmen arkipäivän kuluessa ja ammattilaiset vastaavat niihin arkisin klo 8–15. Ammattilaisia kannustetaan vastaamaan viesteihin mahdollisimman pian, jotta käyttäjä pysyy yhdessä palvelukanavassa. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle saapuneesta vastauksesta mobiililaitteen notifikaation avulla, mikäli käyttäjä on sallinut ilmoitukset.

Palvelu mahdollistaa muun muassa:

  • Pitkäaikaissairauden omahoidon tuen pyytämisen
  • Laboratoriotulosten tiedustelun ja näytteenotto-ohjeiden kysymisen
  • Matkailijan rokotusneuvonnan ja rokotereseptien toimittamisen
  • Suun terveydenhuollon neuvonnan ja hoito-ohjeiden tarkennukset
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sote-keskuksen ammattilaiset on jaettu tiimeihin ja sen puitteissa myös asukaille on määritetty oma tiimi. Tiimin lisäksi asukkaille on nimetty lääkäri-hoitaja-työpari. Sote-keskusten ammattilaiset ovat aktiivisesti mukana kehittämässä hoidon jatkuvuutta ja digitaalisten kanavien ottamista osaksi sujuvaa toimintamallia. 

Kiireettömän yhteydenoton käyttöönottoa varten kaikki sote-keskusten hoitotyön ammattilaiset koulutetaan ammattilaisen BeePro-alustan käyttöön, myös lääkäreille osallistumista suositellaan jo alkuvaiheessa. Koulutusten yhteydessä ammattilaisille opastetaan digialustan käytön lisäksi kiireettömien yhteydenottojen tilastoinnit ja toimintamallit, kuinka toimitaan, mikäli asiaa ei voida hoitaa kokonaan digitaalisesti. 

Asukkaiden yhteydenotto alkaa aina esitieto -kyselyllä, jossa asukas valitsee oman hoitavan sote-keskuksen, hoitotiimin (jos se hänellä on tiedossa) sekä yhteydenoton syyn ja siihen liittyvät kysymykset mm perussairauksista ja lääkityksistä. Sote-keskus valinta ohjaa yhteydenoton omaan sote-keskukseen käsiteltäväksi ja mikäli tiimi on tiedossa, niin suoraan oman tiimin työjonolle. Mikäli yhteydenotto saapuu sote-keskuksen yhteiselle jonolle, näkee ammattilainen asiakkaan tiimin ilman viestin aukaisua, sillä tiimitieto nousee digialustalle suoraan potilastietojärjestelmästä ja se voidaan siirtää suoraan oikeaan tiimiin, josta omahoitaja poimii viestit käsiteltäviksi.

Ammattilaisen Beepro-digialusta työjonot on konfiguroitu sote-keskus ja tiimitasolle asukkaan esitietojen perusteella. Tiimien sisällä omahoitajat poimivat omien potilaidensa yhteydenotot käsiteltäviksi. Työjonoja ei tehdä omahoitajatasolle saakka, koska tällöin loma-ajat ja äkilliset poissaolot vaatisivat lisätyötä, jotta kaikki yhteydenotot tulee hoidettua asianmukaisesti.

Asukkaiden yhteydenottojen ohjautuminen tiimitasolle ja omahoitajalle nopeuttaa viestien käsittelyä sekä tuo laadukkuutta potilaan hoitoon. Omahoitaja tuntee omat potilaansa eikä aina tarvitse aloittaa keskustelua alusta.

Ammattilaiselle digialustan käyttö on helppo ja sujuva kokemus ilman erikseen muisteltavia salasanoja. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kiireetön yhteydenotto sopii useiin eri toimintaympäristöihin. Yhteydenottokanavat voidaan luoda yksikkötasoisesti ja palvelulupaukset samoin. AD-perusteinen käyttäjäoikeus työjonolle takaa sen, että kuka tahansa ei pääse lukemaan saaapuneita yhteydenottoja, vaan ammttilaisten käyttö on tarkkaan luvitettu.

Kiireettömän yhteydenoton haasteeksi saattaa nousta häiriökysyntä, mikäli palvelu on haluttaisiin rajata tarkkaanjollekin potilasryhmälle, mutta pitää asukaslähtöisenä/löydettävänä palveluna.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisen BeePro digialustan työjonokonfiguraatiot on luotu sote-keskusten tiimitasolle. Asukkaan Päijät-Sote-sovelluksen palvelukanavia on yksinkertaistettu ja valintoja on lisätty palvelun esitietokyselyyn. Ammattilaiset koulutettu laajasti digiklinikka toiminaalisuuksien, lomakkeiden ja videovastaanoton käyttöön.