Keskitetty digitaalinen toimintamalli sairaan lapsen hoitotodistuksille, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Keskitetty digitaalinen toimintamalli sairaan lapsen hoitotodistuksille, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Pirkanmaan hyvinvointialueella on hoidettu vanhempien työnantajalleen tarvitsemien sairaan lapsen hoitotodistusten antaminen hyvin monin eri tavoin. Hyvinvointialueelle luotiin yksi yhtenäinen digitaalinen käytänne hoitotodistusten pyytämiseen.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueella halutaan edistää digitaalisia palveluita Suomen hallitusohjelman mukaisesti. Digitaalisten palveluiden on tarkoitus olla ensisijaisia asiointikanavia ja tämä näkyy myös Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa 2023-2025. Pirkanmaan hyvinvointialueen aloitettua tunnistettiin, että kunnissa oli erilaisia käytäntöjä ja ohjeita asiakkaalle sairaan lapsen hoitotodistuksen saamiseksi eri palveluiden kautta. Palvelun yhtenäistämisellä on voitu hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden mukaisesti tarjota asiakkaille sujuva, yhdenmukainen sekä saavutettava palvelu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelua sairaan lapsen hoitotodistuksen saamiseksi käyttävät työikäiset pirkanmaalaiset vanhemmat. Kohderyhmällä on yleisesti ottaen hyvät valmiudet käyttää digipalveluja. Ajasta ja paikasta riippumattomia digitaalisia asiointimahdollisuuksia on asiakaspalautteissa toivottu ja digipalveluita on myös näiden palautteiden perusteella edistetty ja lisätty. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli perustuu siihen, että asiakkaalla on yhtenäinen ohjeistus sairaan lapsen hoitotodistuksen saamiseksi. Ohjeistus on kuvattu omana palvelunaan pirha.fi-sivulla. Asiakkaalla on toimintamallin myötä uusi mahdollisuus saada hoitotodistus asioimalla keskitetyssä digiklinikan chat-palvelussa, joko selaimella tai sovelluksen kautta. Palvelussa puolesta-asiointi on mahdollista suomi.fi-valtuutuksella. Tarvittaessa chat-keskustelussa voidaan avata videoyhteys, jonka perusteella ammattilainen laatii todistuksen. Kyseinen todistus voidaan myös toimittaa chat-palvelussa digitaalisesti asiakkaalle. Digiklinikka tarjoaa laajat aukioloajat (klo 8-22), jonka ansiosta asiointi on sujuvaa ja vältytään mahdollisilta turhilta käynneiltä. Asiakkaalla on myös mahdollisuus ottaa yhteyttä omaan neuvolaan soittoajalla saadakseen arvion ja selvityksen työnantajalle lapsen sairaudesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönoton suunnittelu vaati laajan kartoituksen erilaisista käytänteistä kunnissa ja eri palvelulinjoilla. Valmiudet digitaalisen palvelun tarjoamiseksi tähän käyttötarkoitukseen varmistettiin (alustaratkaisu mahdollisti mm. suomi.fi-valtuutuksella asioinnin ja tarvittaessa avattavan videoyhteyden). Kokonaiskuvan saamisen jälkeen palvelutuotannon puolella  tehtiin päätökset yhteisistä toimintakäytänteistä, jonka jälkeen toimintaa voitiin jatkaa uuden yhtenäisen ohjeistuksen mukaisesti. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin mukainen palveluiden yhdenmukaistaminen ja digitalisointi on todettu kannattavaksi, joten sen skaalaamista voidaan suositella arvioitavaksi ja hyödynnettäväksi myös muiden samankaltaisten palveluiden osalta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla on voitu selkiyttää palveluohjausta niin asiakkaille kuin ammattilaisille. Uusin yhtenäisin ohjein on voitu vähentää tarvetta siirtää asiakkaita palvelusta toiseen ja asiakas on saanut ratkaisun asiaansa suoraan yhdestä kanavasta, jonka ansiosta on voitu säästää myös asiakkaan aikaa asian hoitamiseksi.