Johtamisen ratkaisut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella

Johtamisen ratkaisut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella

Hankkeella tuetaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella johtamisen ratkaisuja hyödyntäen tietoaltaalle vietyä dataa josta rakennetaan BI- raportointikokonaisuus  johtamisen tueksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueelta puuttui selkeä prosessi johdolle miten johdolle saadaan luotettavaan dataan perustava raportointi.

Tavoiteltu muutos

Hyvinvointialueen toiminta perustuu julkisiin varoihin, kustannusvaikuttavuus ja palvelujen laatu ovat keskeisiä. Hyvinvointialueella johtamisen ratkaisuja on RRP hankkeessa kehitetty  sekä jatko kehitetään, jotta käytettävissä olevat resurssit tuottaisivat parhaan mahdollisen hyödyn asiakkaille ja potilaille. Tämä edellyttää vaikuttavuusperustaista johtamista ja tiedolla johtamista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen johto, palvelujen kehittäjät, asiantuntijat ja päätöksentekijät sekä palveluissa toimivat ammattilaiset. Kohderyhmä tarvitsee kattavasti tietoa  palveista mm. resurssien suunnittelusta ja hyödyntämisestä.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Johtamisen ratkaisut hyvinvointialueella

Ratkaisun perusidea

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukasmäärä on hiukan vajaa 100 000 (Tilastokeskus 31.12.2022). Se on väestömäärällisesti katsottuna, kolmanneksi pienin hyvinvointialue. Hyvinvointialue muodostuu seitsemästä kunnasta Askola, Myrskylä, Pukkila, Lapinjärvi, Loviisa, Porvoo ja Sipoo. Alue on HUS- yhtymän osaomistaja, Ruotsinkielisen väestön osuus on 28,0 % (Tilastokeskus 31.12.2022). 

Alkuvuodesta 2024 hyvinvointialue teki päätöksen siirtää raportointi IUHVA tietoaltaalle hyödyntäen Lakehouse-teknologiaa. Raportit tehdään Power BI raporttipohjalle. Tietoa ei tuoteta vain alueen omiin tarpeisiin, vaan myös THL seurantarekisteriin siirtyvä data tulee tietoaltaalta. 

Hyvinvointialueen toiminta perustuu julkisiin varoihin, kustannusvaikuttavuus ja palvelujen laatu ovat keskeisiä. Hyvinvointialueella johtamisen ratkaisuja on RRP hankkeessa kehitetty  sekä jatko kehitetään, jotta käytettävissä olevat resurssit tuottaisivat parhaan mahdollisen hyödyn asiakkaille ja potilaille. Tämä edellyttää vaikuttavuusperustaista johtamista ja tiedolla johtamista.

Johtamisen ratkaisun toimintamalli rakentuu neljästä pääelementistä:

1. Tietoresurssien hallinta

  • Selkeät prosessit tiedon keruuseen, luokitteluun ja varastointiin.
  • Järjestelmät, jotka tukevat helppoa kirjaamista ja raportointia.

2. Tietojärjestelmät ja teknologia

  • Käyttöoikeuksien hallinta ja tiedon avoin saatavuus.
  • Tarkistukset datan laadun varmistamiseksi, validoiminen.

3. Osaaminen ja kulttuuri

  • Koulutus tiedon tuottamiseen, käyttöön ja kriittiseen arviointiin hyvinvointialueella.
  • Hiljaisen tiedon siirtoa tukevat kanavat ja epämuodolliset keskustelutilat.

4. Tietoon perustuva päätöksenteko

  • Ennakoiva analytiikka ja datan yhdistäminen avoimeen tietoon.

     

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Integraatio edellyttää toimivan rajapinnan rakentaminen alueen asiakas ja potilastietojärjestelmien sekä kustannus että henkilöstö järjestelmien,  ja tietoaltaan välille.

Saapuvan tiedon tehokas raportointi edellyttää raportoinnin vaatimaa tietorakenteiden mallintamista ja saapuvien tietokenttien datan merkityksen ymmärtämistä. Datan laadun oikeellisuus on luonnollisesti ehdoton edellytys onnistuneelle tietojohtamiselle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vuoden 2025 lopussa, Power Bi järjestelmää hyödyntäen, on luotu 878 raporttia johdolle sekä esihenkilöille jotta edellytyksen tiedolla johtamineen hyvinvointialueella on mahdollista.