Järjestöavustusten käsittelyprosessi Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen avustukset ovat haettavissa kerran vuodessa. Avustushaun valmistelun ja hakemusten käsittelyn ja päätöksenteon eri vaiheiden ohjaamiseksi on tehty prosessi.

Toimintaympäristö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021, 7§ ohjaa, että Hyvinvointialueen on edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia. Aluehallitus päättää järjestöavustusmäärästä osana talousarviota joulukuussa. 
Hyvinvointialueen  hallintosääntöä päivitettiin keväällä 2025, jolloin avustuksista päättäminen siirtyi aluehallituksen tehtävistä Yhdyspintatyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen lautakunnan tehtäväksi. Järjestöjen avustamista ohjaa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen järjestöavustusten ja tilayhteistyön periaatteet, joista päätettiin Yhdyspintatyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen lautakunnassa 25.9.2025 § 38.  Periaatteiden mukaisesti hyvinvointialue myöntää avustuksia talousarviomäärärahojensa puitteissa sellaiseen järjestötoimintaan, joka on hyvinvointialueen strategian mukaista ja noudattaa avustustoiminnan periaatteita täydentäen hyvinvointialueen toimintaa. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueen painotuksia ja tarpeita järjestöyhteistyölle vuoden 2025 avustushakuun kerättiin syksyn aikana seuraavissa tilaisuuksissa: hyvinvointialueen palvelualueiden työpaja järjestöyhteistyöstä, alueelliset hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen neuvottelut, Työikäisten aikuisten osallisuuden ja vertaistuen edistämisen kumppanuuspöytä. Hyvinvointialueen toimialue- ja professiojohtajien linjaamana toiminta-avustusta oli mahdollisuus hakea seuraaviin:
•    Matalan kynnyksen vertaistuellinen toiminta
•    Osallisuutta edistävä tuki ja kohtaamispaikkatoiminta
•    Yksinäisyyttä ehkäisevä ja vähentävä toiminta
•    Sairauksia ennaltaehkäisevä toiminta ( muun muassa muisti, sydän, syöpä, diabetes, päihde- ja mielenterveys)
•    Omaishoitajien ja omaishoitoperheiden ohjaus ja tuki
•    OLKA-toiminta
•    Digitaalisten palveluiden käytössä tukeminen

Hyvinvointialueen painotuksia ja tarpeita järjestöyhteistyölle vuoden 2026 avustushakuun on kerätty palveluissa ja osana alueellista hyvinvointisuunnitelmavalmistelua.

Painopisteiksi järjestöavustushaun painopisteille vuodelle 2026 on päätetty (Yhdyspintatyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen ltk 31.10.2025 §49)

  • Työ- ja toimintakyvyn edistäminen,  
  • Elintavat,
  • Elämänhallinnan ja osallisuuden vahvistaminen ja  
  • Turvallisuus.

Hyvinvointialueella valmistellaan alueellista hyvinvointisuunnitelmaa 2026-2029 ja avustukset voi tulevina vuosina olla tarpeen liittää vahvemmin tukemaan alueelliseen hyvinvointisuunnitelmaan järjestöyhteistyössä valittujen painopisteiden toteutusta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointialueen järjestöavustuksien käsittelyprosessilta edellytetään oikeudenmukaisuutta, läpinäkyvyyttä ja tasapuolisuutta. Hakijoita ja tarpeita on paljon suhteessa jaettavana olevaan avustusmäärärahaan. Käsittelyprosessin on tarkoitus varmistaa avustusten jakautuminen hyvinvointialueen eri toimialueita ja eri palveluita täydentäville järjestöille siten, että eri ikäryhmät ja maakunnan eri alueet ja niissä ilmenevät tarpeet tulevat tasapuolisesti huomioitua. Järjestöavustuskäsittelyssä on tarpeen kiinnittää huomiota esimerkiksi kuntien erilaiseen ikärakenteeseen ja sairastavuuteen ja hyödyntää alueelliseen hyvinvoinnin ja terveyden tilannekatsaukseen koottua tilannetietoa.

Palvelualueet on perusteltua ottaa tiiviisti mukaan avustuskäsittelyyn. Näin varmistetaan perusteellinen tutustuminen hakemuksiin ja voidaan vahvistaa erilaisia yhteistyön muotoja hakijoina olevien järjestöjen kesken. Avustushakemusten tarkastamisessa on tärkeää hyödyntää toimijoita, joille järjestöjen kanssa tehtävä työ on tuttua.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Käsittelyprosessin myötä hyvinvointialueen palvelualueet ovat tiiviimmin mukana sekä avustuspainopisteiden määrittämisessä että avustettavian järjestöjen hakukriteereiden arvioinnissa.

Ratkaisun perusidea

Avustushaun käsittelyprosessi varmistaa, että avustushakua edeltäen järjestöjen kumppanuusesitykset on kuultu ajoissa ja hyvinvointialueen palvelualueilta on selvitetty johdon ja asiantuntijoiden näkemys järjestötoiminnan ja järjestöyhteistyön tarpeista. 

Tarvelähtöisyyden lisäksi avustuspainotuksia ohjaavat hyvinvointialueen strategiat ja avustusperiaatteet. Strategioista ja suunnitelmista merkittävin on alueellinen hyvinvointisuunnitelma, jonka järjestöyhteistyössä toteutettavia tavoitteita edistetään myös toiminta-avustuksella. Yhdyspintatyön sekä hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen lautakunta linjaa avustuspainotukset lokakuussa. Hyvinvointialueen johtoryhmä tekee esityksen avustusmäärärahasta budjettiin. 

Avustushaku ja sähköinen hakulomake on avoinna marras-joulukuussa.  

Talousarvio ja avustusmääräraha päätetään poliittisesti joulukuussa. Hakemukset tarkastetaan teknisesti ja sisällöllisesti palvelualueilla.  Avustusten käsittelyprosessi varmistaa, että käytössä on riittävä asiantuntijuus ja huolellinen eri näkökulmia edustava tarkastelu tehdä esitykset päätöksentekoon. Järjestöavustushakemuksiin tutustumisen myötä palvelualueilla voi syntyä  taloudellisen avustamisen lisäksi myös uusia yhteistyön tekemisen muotoja.

Toimialueiden johtoryhmäkäsittely yhteensovittaa palvelualueiden avustusesitykset. Toimialuejohtajat sovittavat nämä vielä yhteiseksi päätösesitykseksi tammikuussa poliittiselle päätöksentekoelimelle.

Poliittinen päätöksentekoelin käsittelee asian ja tekee päätökset helmikuussa. Päätökset saavat lainvoimaisuuden maaliskuussa, jolloin avustukset siirtyvät maksatukseen järjestöille. Järjestöt käsittelevät maalis-huhtikuussa edellisen vuoden tilinpäätökset ja edellisvuonna avustusta saavien järjestöjen tulee toimittaa avustuksen käyttöä koskevat raportit hyvinvointialueelle toukokuun loppuun mennessä.

Järjestöillä on mahdollisuus tarjota hyvinvointialueelle myös kumppanuuteen perustuvaa yhteistyötä. Mahdolliset kumppanuustapaamiset palvelualueiden kanssa ajoitetaan mieluiten huhti-toukokuulle, jotta kumppanuudesta on mahdollisuus sopia ennen järjestön muita avustushakuja.

Liitteet
Kuva
Järjestöavustusten käsittelyprosessiin liittyvät vaiheet on kuvattu vuosisyklin muodossa.
Järjestöavustusten käsittelyprosessiin liittyvät vaiheet kuvattu vuosisyklin muodossa.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Järjestöavustusten käsittelyprosessi aikataulutetaan johdon vuosikelloon. Järjestöavustuksiin liittyvä valmistelu on osa budjetointiin ja talousarvioon liittyvää valmistelua.

Järjestöavustusvalmistelun koordinointi ja valmistelu on sisällytetty työnkuviin.

Liitteet
Kuva
Järjestöavustusten käsittelyprosessi on kuvattu vuosisyklin muodossa.
Järjestöavustusten käsittelyprosessi on kuvattu vuosisyklin muodossa.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Aikataulu avustusten käsittelyprosessille on laadittu hyvinvointialueen talousarvion mukaiseen rytmiin. Prosessi on hyödynnettävissä riippumatta siitä, missä poliittisessa hallintoelimessä päätökset tehdään. Prosessi on hyödynnettävissä, vaikka avustusten myöntämisperiaatteita päivitetään.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Järjestöavustusprosessi vahvistaa palvelualuejohdon ja asiantuntijoiden osallisuutta valmisteluun ja päätöksentekoon eri tasoilla. Järjestöavustusprosessi mahdollistaa asiakasrajapinnassa tapahtuvan asiantuntijuuden hyödyntämisen päätösesitysten valmisteluun. Avustusten käsittelyprosessi edistää myös muuta kuin taloudellisen avustamisen yhteistyötä järjestöjen kanssa.