ITSENÄISEN KIIREVASTAANOTTOHOITAJAN TOIMINTAMALLI: Tehtävänkuvan ja toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tavoitteena oli hyödyntää itsenäisiin kiirevastaanottotehtäviin koulutettujen ja pätevöityneiden sairaanhoitajien osaamista osana moniammatillista kiirevastaanottotiimiä. Tehtävään määriteltiin yhtenäiset edellytykset, tehtävänkuva ja toimintatavat.

Toimintaympäristö

Väestön ikääntyminen ja hoitoon pääsyn haasteet lisäävät painetta kehittää uusia toimintamalleja ja tehtävien uudelleenjakoa, samalla kun hyvinvointialueet etsivät taloudellisesti kustannustehokkaita ratkaisuja. Hoitotyön roolien vahvistaminen sekä moniammatillisen yhteistyön edistäminen ovat keskeisiä toimintakulttuurien muutostekijöitä.

Itsenäisen kiirevastaanottohoitajan toimintamalli yhdistää yhtenäisen tehtävänkuvan, laajennetun roolin, sekä selkeät toimintatavat ja pelisäännöt. Näillä tavoitellaan palvelujen saatavuuden ja laadun paranemista sekä ajan saatossa kustannussäästöjä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Alkuselvityksenä toteutettiin laaja Webropol-kysely, jossa kartoitettiin kiirevastaanottohoitajien nykyisiä toimintatapoja ja työtehtäviä. Jo aiemmin nykytilaselvityksessä havaittiin merkittävät eroavaisuudet koulutus- ja kokemustaustoissa sekä roolin määrittelyissä kahdeksan sote-keskuksen välillä. Tämä haastoi yhtenäistämisen toteuttamista. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallia työstettiin hankkeen avulla loppuvuodesta 2025 niin pitkälle kuin mahdollista ja työ jatkuu lähiterveyspalveluissa. Mallia kehitettiin yhtenäistämään kiirevastaanottoon erikoistuneen, itsenäistä vastaanottoa pitävän sairaanhoitajan (KIVAsh) roolia. Aiemmin päivystävänä sairaanhoitajana (ilman lääkkeenmääräämisoikeutta) toimineet hoitajat nimettiin KIVAsh:ksi, koska perustason palveluihin ei enää sisälly päivystystä. Yhtenäistämisen haasteena olivat merkittävät eroavaisuudet koulutus- ja kokemustaustoissa sekä roolin määrittelyissä kahdeksan sote-keskuksen välillä.

Toimintamalli kattaa pääosin kasvokkain tapahtuvat kiirevastaanotot, mutta tämän lisäksi heidän osaamista voidaan hyödyntää mm. Chat- ja puhelintyössä hoidon tarpeen arvioijina. Mallin tavoitteena on selkeyttää työnjakoa ja yhteistyötä kiirevastaanotolla, vahvistaa moniammatillisuutta, parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua sekä hyödyntää hoitajien osaamista entistä tehokkaammin keventäen mm. kiirevastaanoton lääkäreiden työkuormaa. Tavoitteisiin kuuluu myös yhtenäisten käytäntöjen luominen sekä tehtävään vaadittavien kokemus- ja koulutusedellytysten määrittely. Osaamisvaatimuksissa korostuvat kliinisen tutkimisen taito ja kyky tunnistaa tilanteet, joissa potilas tarvitsee lääkärin arviota joko konsultoiden tai vastaanotolle ohjaten. Tehtävänkuvaan liittyvää työnjakoa tarkasteltiin erityisesti KIVAsh:n ja LMEP-hoitajien välillä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sairaanhoitajan itsenäisen kiirevastaanoton työtehtävät sisältävät laajennettua hoitovastuuta. Toimintamallin pohjalta laaditaan jatkossa myös toimivaltamääräys ja kirjallinen, tarkennettu tehtävänkuva. Toimintaohjeet ja yhtenäistetyt pelisäännöt eivät sinänsä vaadi lisäresursseja tai rahaa, vaan asioita tehdään mahdollisesti aiemmasta poiketen – joillakin muutoksia tuli enemmän, toisilla vähemmän. 

Käyttöönoton ja juurtumisen onnistuminen edellyttää koko henkilöstön sitoutumista organisaatiossa hyväksyttyihin toimintamalleihin. Prosessin tavoitteena on, että itsenäisen kiirevastaanottohoitajan rooli vakiintuu osaksi vastaanottopalveluja, vahvistaen moniammatillista yhteistyötä ja parantaen hoidon tasalaatuisuutta sekä saatavuutta.