Interventionavigaattori eli Nuorten navi ja ensijäsennys – kansallinen toimintamalli

Interventionavigaattori eli Nuorten navi ja ensijäsennys – kansallinen toimintamalli

Nuorten navi on 13–19-vuotiaille nuorille suunnattu digitaalinen työväline, joka nopeuttaa ja yhdenmukaistaa nuoren tuen ja hoidon tarpeen arviointia keräämällä riittävät tiedot nuoren tilanteesta. Vastaukset käydään läpi ensijäsennyksessä.

Toimintaympäristö

Nuorten Interventionavigaattoria voidaan käyttää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä keskitetyissä mielenterveysyksiköissä. Sitä voivat käyttää kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka tapaavat työssään mielenterveyden oireista kärsiviä nuoria, ja joiden tehtäviin kuuluu tuen ja hoidon tarpeen arviointi. 

Joka neljäs nuori kokee mielenterveyteen liittyviä oireita viikoittain. Sen tunnistaminen, millaista apua nuori tarvitsee, on usein haasteellista. Esimerkiksi kouluissa kaikki opiskeluhuollon ammattilaiset kohtaavat oireilevia nuoria. Usein päädytään tilanteeseen, jossa nuori jonottaa toistuvasti eri ammattilaisille toistuvia eri arviointeja varten ennen varsinaisen, tarpeenmukaisen, psykososiaalisen tuen alkamista. Olisikin tarkoituksellista, että nuoren psyykkisen voinnin pystyisi arvioimaan riittävissä määrin se ammattilainen, jonka luokse nuori ensimmäisenä saapuu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Interventionavigaattoria käyttävät 13–19-vuotiaat nuoret, joiden psyykkinen hyvinvointi aiheuttaa jonkinlaista huolta. Huoli on voinut herätä joko nuorella itsellään tai jollakulla muulla. 

Myös huoltajat on mahdollista tarpeen mukaan ottaa mukaan arviointiprosessin tueksi. Nuorten navissa on huoltajille suunnattu osio, jossa kysytään nuoren voinnista ja tilanteesta huoltajan näkökulmasta käsin. Huoltajien vastaukset ja haastattelu ovat tärkeä tiedonlähde nuoren kokonaistilannetta arvioitaessa. Nuorten navia voi kuitenkin käyttää myös ilman huoltajan vastauksia.

Kohderyhmään kuuluvat myös heidän kanssaan työskentelevät sote-ammattilaiset.

 

Ratkaisun perusidea

Interventionavigaattori on digitaalinen kysely, jonka avulla kartoitetaan nuoren mielenterveyttä esimerkiksi opiskeluhuollossa. Se auttaa ohjaamaan nuoren oikeanlaisen tuen pariin. Navigaattori koostaa nuoren hyvinvoinnin kannalta olennaisia tietoja. Siinä kysytään mm. oireista, päihteiden käytöstä, toimintakyvystä, elämäntilanteesta ja opiskelusta.

Kouluissa ja oppilaitoksissa koko opiskeluhuoltotiimi voi ottaa Interventionavigaattorin käyttöön. Tällöin esimerkiksi koulun henkilökunta voi ohjata nuoren, josta on herännyt huoli, opiskeluhuollon ammattilaisen luokse. Opiskeluhuollon ammattilainen ohjeistaa navigaattorin täytön sekä nuorelle että huoltajalle.

Nuori voi täyttää navigaattorin joko yksin tai ammattilaisen vastaanotolla. Ammattilainen, joka ohjaa nuoren täyttämään navigaattorin, pyytää myös luvan olla yhteydessä nuoren huoltajaan, jolle Interventionavigaattorissa on oma osionsa.

Nuori ja mahdollisesti huoltaja täyttävät navigaattorin osoitteessa interventionavigaattori.fi. Täyttämisen jälkeen he saavat henkilökohtaiset koodit, jotka he toimittavat terveydenhuollon ammattilaiselle. Interventionavigaattori yhdistää sekä nuoren että huoltajan vastaukset, ja vastauksia tarkennetaan vielä nuoren kanssa ensijäsennyshaastattelussa. Haastattelun pohjalta ammattilainen tekee ensijäsennyksen, jonka lopputuloksena yhdessä nuoren kanssa valitaan hänelle sopivin varhaisen vaiheen hoito- tai tukimuoto tai vaihtoehtoisesti ohjataan esimerkiksi koululääkärille tarkempaan arvioon.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ensijäsennystä voi tehdä vain nuorten Interventionavigaattoriin eli Nuorten naviin ja ensijäsennyksen periaatteisiin perehtynyt sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen. Käyttöönottoa suunniteltaessa tuleekin huolehtia ammattilaisten asianmukaisesta perehdytyksestä. 

Ennen ammattilaisten kouluttamista on kuitenkin tarpeen pysähtyä suunnittelemaan, miten Nuorten navin käyttöä ja ensijäsennystä yksikössä lähdetään toteuttamaan. Suunnitteluun voivat osallistua alueella palveluja ja koulutuksia koordinoivat henkilöt ja esihenkilöt. Myös ammattilaisia on hyvä osallistaa suunnitteluun. 

Suunnittelun lähtökohtana on alueen tuen ja hoidon porrastus. On syytä huolehtia, että koulutettavilla ammattilaisilla on riittävä interventio-osaaminen. Ammattilailla tulee olla mahdollisuus toteuttaa varhaisen vaiheen interventioita, mikäli nuorella tarve siihen todetaan. 

Ennen navin käyttöönottoa muotoillaan yksikön navi-prosessi ja täsmennetään, miten Nuorten navi ja ensijäsennys yksikön prosesseihin istuvat. Lisäksi sovitaan yhteisistä kirjaamiskäytänteistä ja tiedonkeruusta. Myös konsultaatioväylien ja eteenpäin ohjaamisen käytänteet varmistetaan jo suunnitteluvaiheessa. Jotta vältytään useilta arviointiprosesseilta, tulee Nuorten navin vastaukset ja ensijäsennyskirjaus olla käytettävissä myös muilla nuoren hoitoon osallistuvilla ammattilaisilla.

Nuorten navin käyttö vaatii hyvinvointialueilta 2026 alusta lähtien sopimuksen DigiFinlandin kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jotta Interventionavigaattori toimii parhaalla tavalla, alueella on oltava tarjolla riittävästi palveluita, joihin nuoria voidaan ohjata.

Ammattilaisia pitää myös kouluttaa Interventionavigaattorin käyttöön ja ensijäsennyksen tekemiseen.

Ensijäsennyksen tärkeimpiä periaatteita on asiakaslähtöisyys. Nuoren ohjauksen nopeuttamiseksi ei tulisi tehdä toimia, jotka eivät ole nuoren edun mukaisia, esimerkiksi: 

  • Nuoren ohjausta tuen tai hoidon piiriin ei tule tehdä yksin Nuorten navin raportin perusteella: Nuorten navi on tarkoitettu vain nopeuttamaan tietojen keruuta. Tuen ja hoidon arviointi vaatii aina koulutetun ammattilaisen nuoren kanssa tekemää ensijäsennyshaastattelua.
  • Nuoren ohjauksessa tuen ja hoidon piiriin ei tule keskittyä pelkästään psyykkisiin oireisiin. Nuoren tuen ja hoidon tarpeen arvioinnissa tulee huomioida myös koulun/oppilaitoksen tukitoimien, päihdepalvelujen, lastensuojelun ja sosiaalipalvelujen tarve.
  • Nuorten navin käyttöä ei tule asettaa ehdoksi avun piiriin pääsemiselle: Jotkut nuoret eivät halua tai kykene täyttämään Nuorten navia. Tällöin arvio tehdään nuorta haastattelemalla. Nuorten navi voidaan täyttää myös vastaanotolla yhdessä ammattilaisen kanssa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nuorten navista on hyötyä arviointityötä tekeville ammattilaisille ja nuorille sekä muille hyvinvointialueen toimijoille muun muassa seuraavilla tavoilla: 

  • Arviointiprosessi helpottuu ja yhdenmukaistuu.
  • Aikaa säästyy perustietojen keräämisessä, oiremittareiden täytössä, pisteytyksessä ja tulkinnassa.
  • Häiriöiden tunnistamiseen liittyvä alidiagnosointi tai väärin tunnistamisen riski laskee, kun tiedonkeruu on systemaattista ja samansisältöistä.
  • Vastaanottoajalla on mahdollista keskittyä nuoren kannalta olennaisiin asioihin.
  • Päällekkäisten ja toistuvien arviointien tarve vähenee, ja resurssia voidaan suunnata enemmän interventioiden toteuttamiseen.
  • Tiedonkeruu on tehokasta.
  • Kirjaamiskäytänteet yhtenäistyvät.