Ikäihmisten digitaalisten palveluiden kehittäminen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P2, I1)
Toimintamalli kehittää ikäihmisten asiakas- ja palveluohjausta digitaalisilla ratkaisuilla, jotka parantavat saavutettavuutta, helpottavat asiointia paikasta riippumatta ja tukevat itsenäistä palveluiden käyttämistä.
Väestön vanhenee ja ikärakenne muuttuu myös Etelä-Pohjanmaalla, jossa yli 65-vuotiaiden osuuden on arvioitu nousevan lähes 30 prosenttiin vuoteen 2033 mennessä. Petteri Orpon hallitusohjelmassa digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on nostettu keskeiseksi keinoksi parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saavutettavuutta. Hallitusohjelman uudistukset valmistautuvat vastaamaan väestön ikääntymisen tuomiin haasteisiin, ja digitaalisen asioinnin ensisijaisuus perinteisten palveluiden rinnalla on keskeinen osa tätä kehitystä.
Tavoiteltu muutos on lisätä ikäihmisten digipalveluiden saavutettavuutta ja käytettävyyttä siten, että he pystyvät itsenäisesti käyttämään digitaalisia palveluita arjessaan. Tavoitteena on vahvistaa ikäihmisten digiosallisuutta, parantaa palveluiden laatua sekä edistää sujuvampaa ja tehokkaampaa asiointia niin ikäihmisten kuin heidän läheistensäkin näkökulmasta.
Kohderyhmänä ovat ikäihmiset ja heidän läheisensä.