Ikääntyneiden Etä- Tuki- ja Koordinaatio -toimintamalli ETKO, Etelä-Savon HVA, (RRP, P4, I1)
ETKO-toimintamalli yhdistää kotihoidon digi- ja etäpalvelut yhteen yksikköön, tehostaen resurssien käyttöä ja tiedolla johtamista. Tämä innovatiivinen malli vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja edistää ikääntyneiden hyvinvointia Etelä-Savossa.
Etelä-Savo on yksi Suomen ikääntyneimmistä alueista, ja ikääntyneiden määrä kasvaa voimakkaasti aina vuoteen 2034 asti. Yli 75-vuotiaiden osuus väestöstä on nyt vuonna 2025 16,7 % (koko maassa 11,6 %) ja nousee vuoteen 2030 mennessä 20,2 prosenttiin (koko maassa13,2 %). Myös yli 80-vuotiaiden osuus ikääntyneistä kasvaa merkittävästi: vuonna 2025 se on 27 %, ja sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2024 mennessä 44 prosenttiin. Palvelujen tarve lisääntyy iän myötä, erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä. (Tilastokeskus, Väestöennuste 2024.)
Etelä-Savo on harvaan asuttu, ja pitkät etäisyydet vesistöjen vuoksi lisäävät palvelujen järjestämisen haastetta. Samalla henkilöstön saatavuus heikkenee, sillä eläkkeelle siirtyvien määrä kasvaa - jo vuosina 2025-2026 ikääntyneiden palveluissa työskentelee yli 100 eläkeiän ylittänyttä työntekijää. Teknologian laaja hyödyntäminen on välttämätöntä, jotta voidaan vastata kasvavaan palvelutarpeeseen ja paikkaamaan henkilöstövaje.
Kustannusten hillintä korostuu nykyisessä soterahoituksen tilanteessa. Keskittämällä tiettyjä toimintoja yhteen keskukseen ja hyödyntämällä etäpalveluita, jotka eivät ole paikkasidonnaisia, voimme saada aikaiseksi taloudellisia säästöjä ilman, että asiakkaiden saama palvelu heikkenisi.
Etelä-Savon hyvinvointialue panostaa vahvasti digitaalisiin palveluihin perinteisten palveluiden rinnalla. Digitaalisia palveluita lisäämällä Eloisa pyrkii tarjoamaan sujuvia ja oikea-aikaisia palveluja, jotka ovat helposti saavutettavissa kaikille asiakkaille. Etelä-Savon strategian arvopohjassa on nostettu rohkeus uudistaa luovasti ja ennakkoluulottomasti. Hankerahoituksen hyödyntäminen on ollut merkittävä uudistuksen edistäjä.
Toimintamalli koskee:
- Ikääntyneitä asiakkaita, jotka tarvitsevat etäpalveluja.
- Hyvinvointialueen ammattilaisia, jotka tuottavat palveluja ja käyttävät teknologiaa.
- Etelä-Savon hyvinvointialuetta, joka vastaa palvelujen järjestämisestä ja kustannusten hallinnasta.
Asiakkaille tarjotaan videovälitteisiä etäpalveluja, jotka tukevat esimerkiksi lääkehoitoa ja toimintakykyä, vähentävät fyysisten käyntien tarvetta ja säästävät kustannuksia. Keskitetty ETKO mahdollistaa myös ryhmämuotoisen etäkuntoutuksen ja -päivätoiminnan. Lääkeautomaattien hallinta parantaa lääketurvallisuutta ja vähentää pitkiin välimatkoihin liittyviä kustannuksia.
Ammattilaisille ETKO tarjoaa teknologian käyttöönoton tukea, koulutusta ja tekoälyratkaisuja, kuten Gillie-sovelluksen, joka helpottaa asiakastiedon hallintaa. Lisäksi ETKO vastaa laite- ja tunnushallinnasta, mikä vapauttaa henkilöstön aikaa hoivatyöhön.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty tunnistamalla ikääntyneiden arjen haasteet ja palvelutarpeet Etelä-Savossa. Alue on harvaan asuttu, etäisyydet ovat pitkiä ja ikääntyneiden määrä kasvaa nopeasti, mikä lisää hoivan ja kuntoutuksen tarvetta. Asiakkaiden keskeiset tarpeet liittyvät:
- Mahdollisuuteen asua kotona turvallisesti ja laadukkaasti – tavoite, että 94 % yli 75-vuotiaista asuu kotona.
- Helposti saavutettaviin palveluihin, jotka eivät ole sidottuja paikkaan.
- Tukeen lääkehoidossa ja toimintakyvyn ylläpidossa.
- Osallistumiseen ryhmämuotoiseen etäpäivätoimintaan, mikä vähentää yksinäisyyttä.
- Kustannustehokkaisiin ratkaisuihin, jotka eivät heikennä palvelun laatua.
Asiakasymmärrystä on syvennetty myös seuraamalla teknologian käyttöönottoa ja sen vaikutuksia asiakkaiden arkeen sekä keräämällä dataa palvelujen toimivuudesta ja kustannuksista. Lisäksi on huomioitu ammattilaisten näkökulma, koska heidän osaamisensa ja työvälineensä vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen.