Hyvinvointialuekohtaisen johtamisen malli (RRP2, P4, I1)

Hyvinvointialuekohtaisen johtamisen malli (RRP2, P4, I1)

Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden johtamisrakenteessa siirryttiin hyvinvointialuekohtaiseen johtamisen malliin aiemmasta lähijohtamisaluekohtaisesta johtamisen mallista.

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla lasten- ja nuorisopsykiatrisissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut merkittäviä hoitoon pääsyn ongelmia. Tilanne on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja on osittain myös kansallinen ongelma. Taustalla on erityisesti nuorten mielenterveysoireiden lisääntyminen ja palvelutarpeen kasvu. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden organisaatioiden resursseissa ja organisoitumistavoissa on ollut merkittäviä eroja. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Osana Next Generation EU:n rahoittamaa RRP2 - Suomen kestävän kasvun kehityksen hanketta (P4, I1) Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettiin laaja lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden selvitystyö ja kehittämisohjelma. Kehittämisohjelman päätavoitteena on tarjota oikea-aikaiset ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut sujuvassa lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä. 

Pirkanmaan RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan kokonaisuudessaan koko alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuuden parantamista, hoidontarpeen arvioinnin ja hoitoon pääsyn nopeuttamista sekä kustannusten nousun hillintää. 

Pirkanmaan hyvinvointialueella lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluita johdettiin kahden palvelupäällikön toimesta. Toinen palvelupäällikkö vastasi pohjoisen lähijohtamisalueesta ja toinen etelän ja lännen lähijohtamisalueista.  Lasten ja nuorten päihde- ja riippuvuuspalveluiden toteutuminen oli alueellisesti epätasa-arvoista. Pohjoisen alueen nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa eriarvoisuus näkyi eri palveluntuottajien tarjonnassa ja pitkien välimatkojen vuoksi saavutettavuudessa. Etelän ja lännen alueilla ei ollut erikoistunutta palvelua kaikissa kunnissa ollenkaan. Päihde- ja riippuvuushoidon saatavuus on riippuvainen asuinkunnasta ja työntekijän osaamisesta. Palveluiden sisältöä ei oltu kuvattu ja yhtenäistetty koko Pirkanmaan alueella.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähijohtamisalueiden käytäntöjen yhtenäistämisen esteenä nähtiin olevan merkittävältä osin nykyinen johtamisrakenne, jossa toinen palvelupäällikkö vastasi kaikista pohjoisen alueen palveluista ja toinen lännen ja etelän alueesta. Lisäksi peruspalveluiden näkökulmasta lähijohtamis- ja kuntakohtaisia ohjautumisen ja konsultaation käytänteitä on ollut liikaa erityisesti nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia oli kehittämässä monialainen työryhmä osana Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisohjelmaa 2024–2026 (RRP2, P4, I1).

Tavoiteltu muutos

Lasten- ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat alueellisesti yhdenvertaisia ja palvelutarjonta yhdenmukaista.

Muutoksen mittaaminen

Lähijohtamisaluekohtaisesta johtamisesta on hyvinvointialuekohtaiseen johtamisrakenteeseen. Muutosta mitataan seuraamalla odotusaikaa tuen tai hoidon alkamiseen Tays lasten- ja nuorisopsykiatrialla, lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa, kasvatus- ja perheneuvonnassa sekä opiskeluhuollon ja neuvolan psykologipalveluissa. Tavoiteltu muutos on hoitotakuun toteutuminen.

Toteutussuunnitelma

Muutoksen toteuttaminen Pirkanmaan hyvinvointialueella vaati laajan organisaatiomuutoksen, joka toteutettiin kevättalvella 2025. Organisaation käytössä olevat resurssit uudelleen sijoitettiin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmä on lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmä ja sen työntekijät. Asiakasymmärrystä kerrytettiin osana lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden selvitystä.

Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueella siirryttiin pois lähijohtamisaluekohtaisesta johtamisesta hyvinvointialuekohtaiseen johtamiseen.  Luovuttiin siis kolmesta eri alueesta (etelä, länsi, pohjoinen) ja yksi yhtenäinen alue meni yhden palvelupäällikön johdettavaksi. Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastuualue lakkautettiin ja sen toiminnot yhdistettiin samalle vastuualueelle opiskeluhuoltopalvelujen kanssa. Alueen mielenterveys- ja päihdepalvelut keskitettiin kolmelle päätoimipisteelle ja neljälle sivutoimipisteelle. Aiemmin toimineesta erikoislääkärivetoisesta perustason erityispalvelusta luovuttiin ja erikoislääkäriresurssi sijoitettiin  yhden johdon alle erikoissairaanhoidon sairaalapalveluihin. Sairaalapalveluiden alueellista kattavuutta vahvistettiin perustamalla kuusi erikoissairaanhoidon aluetyöryhmää.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ratkaisun käyttöönotto voi vaatia organisaatiorakenteen muutosta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen on raskas ja työläs prosessi, jonka tavoitteet ja toteutus on syytä suunnitella tarkkaan.

Lisätietoa antaa palvelulinjajohtaja Titta Pelttari, etunimi.sukunimi@pirha.fi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Puolen vuoden tarkkailuvälillä odotusaika ja jonotilanne on lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden osalta osin lyhentynyt.