Hyte-viestinnän toimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, RRP P4, I2
Toimintamalli kuvaa, miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, järjestöyhteistyön ja osallisuuden tehtäväalueella varmistetaan riittävä viestintä yhteistyön, kumppanuuksien, asukkaiden ja asiakkaiden kannalta.
Vantaan ja Keravan alueella kehitetään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelukonseptia osana kansallista kehittämis- ja määrittelytyötä, jota koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Kehittämistyöllä vastataan alueen nykytilan tarpeisiin, sillä Vantaalla ja Keravalla ei ole käytössä yhteisiä rakenteita ja toimintatapoja hyte-palveluohjaukseen.
Hyte-viestinnän toimintamallilla tuetaan tätä kehittämistä viestinnän keinoin. Lisäksi hyte-viestinnällä tuetaan hyvinvointialueen hyte-tehtäväalueen hyvinvoinnin ja terveyden - ja osallisuuden edistämiseen sekä järjestöyhteistyöhön liittyvää työtä. Viestintä toimii välineenä, jolla mahdollistetaan asukkaiden, asiakkaiden, henkilöstön ja eri sidosryhmien osallisuutta sekä välitetään ajankohtaista ja saavutettavaa tietoa palveluista ja ajankohtaisista mahdollisuuksista ja tapahtumista. Malli vastaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategian painopisteisiin:
- Toimimme yhdessä: Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiselle luodaan toimivat yhteistyörakenteet, toimintamallit ja mittarit. Viestintä tukee näiden rakenteiden syntymistä ja ylläpitoa.
- Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta: Viestinnän avulla tuodaan esiin yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja.
- Arvostamme henkilöstöämme: Sisäinen viestintä tukee työntekijöiden mahdollisuuksia uudistua, kehittää osaamistaan ja osallistua kehittämiseen.
- Parannamme palveluja: Viestintä tukee digitaalisten palvelujen kehittämistä ja ohjaa asiakkaita niiden käyttöön, muodostaen kokonaisuuden, joka tukee sekä asiakkaan hyvinvointia että ammattilaisten työtä.
Strategian visiossa korostuvat tiedon hyödyntäminen ja kumppaneiden kuuleminen. Hyte-viestinnän periaatteita ohjaavat strategian arvot: oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja rohkeus. Nämä näkyvät esimerkiksi selkokielisessä ja saavutettavassa viestinnässä, ajantasaisessa tiedottamisessa sekä rohkeudessa kokeilla uusia viestintätapoja ja kanavia.
Helmi–maaliskuussa 2025 toteutetussa asukaskyselyssä kartoitettiin asukkaiden kokemuksia ja toiveita hyvinvointialueen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä viestinnästä. Kyselyssä nousi esiin tarve lisätä tietoa vaikuttamiskanavista, kuten asiakasraadeista ja palautemahdollisuuksista. Viestintää koskevissa vastauksissa korostuivat verkkosivustoon liittyvät toiveet: 64 % vastaajista kertoi saaneensa tarvitsemansa tiedon hyvinvointialueen verkkosivuilta. Tämä korostaa verkkosivujen ajantasaisuuden ja käytettävyyden merkitystä osana strategista viestintää
Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKEHyva Hyvät palvelut -hankkeen HyväHyte-kärjessä (investointi 2) edistettiin hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Kehittämistyössä viestinnän merkitys ja siihen vaaditut resurssit nousivat esiin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2023–2025 toimenpiteissä halutaan varmistaa, että tietoa hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävistä ja tukevista palveluista on saatavilla selkeästi eri viestintäkanavissa. Sen lisäksi, että varmistetaan hyvinvointialueen omien palveluiden löydettävyys viestinnällisin keinoin, varmistetaan myös muiden toimijoiden ennaltaehkäisevien ja hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvluiden löydettävyys eri viestintäkanavissa.
Viestintä on vaikuttavampaa, kun siihen on hyte-työssä sovitut rakenteet, resurssit, työvälineet ja sitä toteutetaan yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
Kehittämisen kohderyhmä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) viestinnän kohderyhmänä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ovat alueen asukkaat, asiakkaat, ammattilaiset ja erilaisten järjestöjen ja yhdistysten toimijat sekä muun muassa oppilaitokset ja seurakunnat.
Asiakasymmärrystä on kerätty hankkeen alkuajoista lähtien. Asiakasymmärryksen avulla varmistetaan, että viestintä tavoittaa kohderyhmänsä ja puhuttelee heitä merkityksellisesti. Hyte-viestinnän kohderyhmien huomiointi edellyttää kohdennettua sisältöä, saavutettavuutta, osallisuuden mahdollistamista ja luottamuksen rakentamista. Viestinnän tulee olla suunnitelmallista ja jatkuvasti kehittyvää, jotta se tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita ja vastaa eri ryhmien tarpeisiin.