Hoidon jatkuvuusmalli päihdepalveluissa - Päihde- ja riippuvuushoitoon ohjautuminen sote-keskusten kautta / RRP4, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Päihde- ja riippuuvuuspalveluihin ohjautuminen on yhtenäistetty  Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella osana hoidon jatkuvuusmallin kehittämistä. 

 

 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueuudistuksen myötä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on vastannut alueen julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Uudistus mahdollistaa entistä yhtenäisemmät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut alueen asukkaille ja tiiviimmät yhteistyöverkostot alueen ammattilaisille. Hyvinvointialueilla pyritään vastaamaan yhteiskunnan muutoksiin ja takaamaan yhdenvertaiset palvelut asuinpaikasta riippumatta. Uudistuksen tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Omalääkärimallin edistäminen on kirjattu osaksi pääministeri Orpon hallitusohjelmaa. Sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtionvarainministeriö käynnistivät Omalääkäri-ohjelman, jonka tarkoituksena on edistää omalääkärimalleja. Tavoitteena ohjelmalla on parantaa perusterveydenhuollon  hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta. Ohjelman toimikausi on 19.11.2024 - 1.4.2027. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämissuunnitelman mukaisesti hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön koko Pohteen alueella. Pohteen hoidon jatkuvuusmalli perustuu STM:n selvitykseen
Hoidon jatkuvuusmalli : Omalääkäri 2.0 -selvityksen loppuraportti. Hoidon jatkuvuusmallin keskeisenä elementtinä on potilaan ja lääkärin välisen hoitosuhteen jatkuvuus, jossa potilaan hoidon tukena on omahoitaja ja tarvittaessa moniammatillisen tiimin muita jäseniä. Moniammatilliset palvelut integroidaan  tiiviimmin terveyden- ja sairaanhoidon palveluihin sote-keskuksissa. Kehitetään ammattilaisten välistä yhteistyötä ja karsitaan päällekkäisiä tehtäviä. Tuotoksena on hoidon jatkuvuuden ja sitä kautta hoidon saatavuuden paraneminen sekä sujuvampi palvelupolku moniammatillisen yhteistyön lisääntyessä. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi, että päihdepalveluita on saatavissa sote-keskuksista. Asiakas on kaikessa toiminnassa keskiössä ja on aktiivinen toimija. Hyvinvointialueen tavoitteena on ennaltaehkäisevän perustason hoitoon pääsyn paraneminen ja nopeutuminen. Järjestämissuunnitelmassa luvataan avun saaminen yhdellä yhteydenotolla.
 

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päihde- ja riippuvuuspalveluihin ohjautumisessa on Pohteella hyvin erilaisia variaatioita yksiköstä riippuen. Päihde- ja riippuvuuspalveluihin ohjaudutaan joko sote-keskusten kautta, ottamalla yhteyttä yksikön päihdetyöntekijään tai sihteeriin tai palveluohjaukseen, jossa puhelimeen vastaa joko päihdetyöntekijän tai sosiaaliohjaaja / sosiaalityöntekijä. Osassa yksiköissä toimii  päihdepäivystys päihdetyöntekijävetoisesti rajattuna aikana.

Hoitoon ohjautumisessa on paikoin monia välikäsiä eikä vastaanottoaikaa saa sujuvasti. On tunnistettu, että ammattilaiset tekevät päällekkäistä työtä. Ammattilaisten välisissä työjaoissa ja vastuissa on epäselvyyttä.  Osaamista päihde- ja riippuvuussairauksista avosairaanhoidossa tulee vahvistaa. Osassa paikoin päihde- ja riippuvuuspalveluihin ohjautuminen vaatii haastavassa elämäntilanteessa olevilta potilailta paljon itseohjautuvuutta. Asiakas voi kohdata palvelusta toiseen ohjaamista, toimintavat eivät yhtenäisiä eivätkä ne ole kaikkien ammattilaisten tiedossa. Riskinä on, että asiakkaat ”putoavat kyydistä” hakeutuessa tai ohjautuessa päihde- ja riippuvuspalveluihin. Hoitoon pääsytiedot eivät kerry oikein, kirjaamisessa ja tilastoinnissa on puutteita mikä heijastuu myös tiedolla johtamiseen. 

Päihde- ja riippuvuuspalveluissa ei pääsääntöisesti työskentele lääkäriä vaan päihdelääkäripalvelu toteutetaan ostopalvelulääkärinä joka on 1-4x/kk riippuen yksiköstä. On voinut olla niin, että asiakkaita on jouduttu pompottelemaan kiirellisissä tilanteissa päihde- ja riippuvuuspalveluiden sekä terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden kiirevastaanoton välillä sekä välillä OYS yhteispäivytykseenkin. 

Tavoitteena, että päihde- ja riippuvuuspalveluiden tarpeessa olevia ihmisiä tunnistettaisiin paremmin ja hoitoon hakeutumisen kynnys olisi matalampi, kun hoidon tarpeen arvio on sote-keskuksissa. Ajanvaraus mahdollistetaan myös muun asioinnin yhteydessä sairaanhoitajan tai lääkärin vo:lta. Kiirellistä arvioita ja hoitoa vaativat tilanteet ohjataan sote-keskuksen kiirevastaanotoille ja ajanvaraus voidaan tehdä missä tahansa hoitopolun vaiheessa päihde- ja riippuvuuspalveluihin. 

 

 

 

 


 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat täysi-ikäiset haitallisesti tai riippuvuustasoisesti päihteitä käyttävät ihmiset sekä toiminnallisista riippuvuuksista kuten rahapeliongelmien kanssa kamppailevat. Päihde- ja riippuvuusongelmaisilla on erilaisia taustoja ja elämäntilanteita. Heidän tarpeensa ja haasteensa vaihtelevat ongelman asteesta, elämänhallinan tasosta sekä muista sosiaalisista ja terveydellisistä ongelmista riippuen. Osalla kohderyhmään kuuluvista voi olla kokemusta syrjäytymisestä, mielenterveydenhaasteista, asunnottomuudesta, toimeentulohaasteista tai näistä kaikista.  He saattavat myös kohdata ennakkoluuloja ja leimautumista, mikä voi vaikeuttaa avun hakemista ja vastaanottamista. Päihde-ja riippuvuusongelmat eivät ole pelkästään yksilöiden valintoja, vaan liittyvät usein laajempiin biologisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin.

Hyvinvointialueille siirryttäessä Pohteella mielenterveys- ja päihdeintegraatio on jäänyt vähäiseksi sekä irralleen terveyden- ja sairaanhoidon palveluista, mikä on haastanut entisestään moniammatillista yhteistyötä asiakkaiden hoidossa.  On tunnistettu tiivimmän yhteistyön tarve niin ammattilaisten kuin asiakkaiden näkökulmista. Ammattilaisten ollessa lähempänä toisiaan on yhteistyö moniammatillisempaa ja hoito kokonaisvaltaisempaa. 

Tärkeä on myös huomioida päihde- ja riippuvuusongelmista kärsivien fyysinen terveys ja hyvinvointi sekä mahdollisten sairauksien hoito. Yhteistyön kehittyessä päällekkäinen työ vähenee ja ohjautuminen tarpeenmukaiselle ammattilaiselle paranee. Päihdepalveluiden ollessa lähempänä yleisiä terveydenhuollon palveluita saavutettavuus lisääntyy, stigma vähenee sekä ihmisten kynnys hakeutua hoitoon madaltuu.

Päihde- ja riippuvuusongelmien varhainen tunnistaminen ja hoito on keskeinenen keino ehkäistä ongelmien pahenemista ja edistää toipumista. Varhaisessa vaiheessa tunnistetut ongelmat ovat usein helpoimmin hoidettavissa ja se voi vähentää sekä yksilön että yhteiskunnan kustannuksia. On tunnistettu, että sosiaali- ja terveyskeskuksissa päihde- ja riippuvuusongelmien tunnistamiseen tarvitaan osaamisen vahvistamista. Tärkeää on myös huomioida asiakkaan oikea-aikainen ohjautuminen tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle mahdollisimman pian yhteydenotosta ja tunnistetusta hoidontarpeesta sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Palveluissa on tunnistettu 'luukuttamista' ja etenkin haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden riskiä pudota palveluista juuri siirtymävaiheissa ammattilaisten välillä. Tiedetään myös, että päihde- ja riippuvuusongelmista kärsivillä on usein paljon terveysongelmia ja somaattista sairastavuutta. Yhteistyötä edistääkseen on myös tärkeä kehittää ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytänteitä.

Päihde- ja riippuvuuspalveluihin ohjautumisen yhtenäistämisen tarkoituksena on edistää päihde- ja riippuvuusongelmien varhaista tunnistamista, tarjota tukea sekä madaltaa hoitoon hakeutumisen kynnystä sekä ohjautumista. Tarkoituksena on tarjota mahdollisimman varhaisessa vaiheessa neuvontaa, ohjausta ja hoitoa, tätä kautta vähentää päihteiden käyttöä tai esimerkiksi rahapelaamista ja siitä seuraavia erilaisia haittoja.​ Tärkeä on myös huomioida fyysinen tervys ja hyvinvointi sekä mahdollisten sairauksien hoito. Viiveetön hoitoonohjaus vähentää tutkitusti hoitojaksojen pituutta ja toipuminen on nopeampaa. Ammattilaisten välillä päällekkäisen työn tekeminen vähenee, vastuut selkiytyvät,  yhteistyön tekeminen paranee ja osaaminen vahvistuu. 

 

 

Ratkaisun perusidea

Päihde- ja riippuvuushoitoon hakeutuvat asiakkaat ottavat yhteyttä omaan sote-keskukseensa puhelimitse tai suoraan paikalle saapumalla sekä digitaalisen sote-keskuksen kautta. Hoidon tarpeen arviota tehdään sote-keskuksessa puhelimessa, diginä tai kivijalassa.  Hoidon tarpeen arvion sekä riittävien esitietojen kirjaamisen tukena sote-keskuksen vastaanottojen sairaanhoitajat hyödyntävät potilastietojärjestelmään luotua MIPÄ-fraasipohjaa. 

Kiireellistä hoitoa ja arviota vaativat tilanteet ohjataan sote-keskuksen kiirevastaanotolle. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi akuutit alkoholivieroitusoireet kuten avo- tai laitoskatkaisuhoidon tarve, itsetuhoisuus, psykoottiset oireet, vaikeat terveydelle haitalliset vieroitusoireet esim. vahvojen opiaattien käyttäjillä, kuumeilu suonensisäisiä huumeita käyttävillä ja erinäiset pistotapaturmat ja –infektiot. Kiireetön päihde- ja riippuvuushoito tapahtuu päihdetyöntekijän vo:lla ajanvarauksella ns. ’ensivaihetyöskentelyssä’. Ensivaihetyöskentely on intensiivinen, sisällöltään yksilöllisesti suunniteltu ja tavoitteellinen 1-5 kerran hoitojakso päihde- ja riippuvuuspalveluissa. Työskentelyn aikana arvioidaan pidemmän päihde- ja riippuvuushoitojakson tarvetta. Asiakas ohjataan tarvittaessa myös muihin palveluihin.

Ajanvaraus kiireettömään päihde- ja riippuvuushoitoon tapahtuu sote-keskuksen HTA:sta tai lääkäreiden ja sairaanhoitajien vastaanotoilta muun asioinnin yhteydessä. Päihde- ja riippuvuuspalveluissa on ajanvarauskirjoille ajanvaraukseen tarkoitettuja vastaanottoaikoja. Lisäksi ajanvarauskirjoilta löytyy asiakkaille varattavia puhelinaikoja ja ammattilaisten käyttöön konsultaatioaikoja. Myös mielenterveyspalveluilla on mahdollisuus konsultoida kiirettömästä päihde- ja riippuvuuspalveluita ajanvarauskirjojen kautta. Lisäksi käytössä on turvasähköposti ja puhelinkonsultaatiomahdollisuus muille ammattilaisille, kuten sosiaalipalveluille. 


 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia on pilotoitu....  kokemuksia kerätty. Ohjautumisen muutos on viety alueittain etenpäin vuoden 2025 aikana.

Hyvien kokemusten perusteella päihdepäivystyksen palvelut ja ohjautuminen siirtyneet sotekeskuksiin Oulussa 1.2.25 alkaen.
Ensivaiheen työskentelyyn pääsee 1-4 viikon sisällä yhteydenotosta vastaanotoille
Pidempään päihdetyöskentelyyn pääsee sujuvasti. Jonossa vain 5 asiakasta tällä hetkellä. Ohjautumisen muutoksen yhteydessä tehtiin jonopurkua, lähtötilanne 100.  
Päihdesairaanhoitajien läsnäolo koettu tesa:n palveluissa tärkeäksi. Tesa:n hoitajat saavat tuen, osaaminen kehittyy.  
Yhteistyö mielenterveyspalveluiden kanssa tiivistynyt ja parantunut. 
Pilotin aikana tehtiin hankkeesta käsin osaamisen kartoitus päihde- ja riippuvuuspalveluiden henkilöstölle Oulussa  osalle henkilöstöä Terapiat etulinjaan Riippuvuuksien psykososiaaliset menetelmät koulutusta.
Työstetty materiaali: 
Päihteitä ongelmallisesti käyttävän kohtaaminen ja alkoholikatkaisuhoidontarpeen arvio sote-keskuksessa -ohjeistus terveyden- ja sairaanhoidon palveluihin
Antabuksen aloitus ja seurantaohje

Tämän myötä tehtiin päätös toimintamallin yhtenäistämisestä koko alueella kahdessa vaiheessa. 

Keskitetty HTA, Tesan vo:n sh:t ja lrit perehdytys ohjautumisen muutokseen
Tiedottaminen mt- ja sosiaalipalvelut sekä asiakkaat
Päihdepalveluiden av-kirjamuutokset sekä perehdytys ensivaihetyöskentelyyn
Toimintamallin jalkauduttua päihde- ja riippuvuuspalveluiden yksikkökohtaiset katselmukset 1x /vko ja yhteistyöhön tukeminen tesa:n kanssa
Toimintamallin ’hiominen’
 

Uuden toimintamallinkäyttöönotto vaati...nimetyn vastuuhenkilön, suunnitelman kuvaamisen ja hyväksymisen, yksiköiden  valmistelun toimintaan, henkilöstön perehdyttämisen, asiakastiedotuksen sekä toiminnan käyttöönoton seurannan ja arvioinnin.

Viikottaiset tapaamiset päri-henkilöstön kanssa on koettu tarpeellisiksikokemusten keräämisen ja käytänteiden hiomiseen päihdepalveluissa.  Kokemuksista on kuultu jahuomioita tehty ja niitä viety  tesa / päide ja viety palvelualui

Koko kehittämistyön ajan tehtyjä muutoksia arvoidaan ja kehitetään tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön tavoitteena on luoda toimintamalli, jotka jäävät käyttöön ja niitä kehitetään jatkuvasti myös hankerahoituksen päättymisen jälkeen.  

käyttöönoton onnistuminen vaatii johdon, yksiköiden lähiesihenkilöiden ja koko yksikön työntekijöiden sitoutumista kehittämiseen ja toiminnan muutokseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhtenäinen päihde- ja riippuvuuspalveluihin ohjautumisen toimintamalli koko Pohteella. Asiakkaan asia etenee yhdellä yhteydenotolla Pohteen järjestämissuunnitelman mukaisesti. 

Hoidon tarpeen arvio sote-keskuksissa, kuten muissakin vaivoissa ja sairauksissa madaltaen asiakkaan kynnystä hakeutua päihde- ja riippuvuushoitoon. Stigman ja häpeän hälventäminen. Hoidontarpeen arvio tehdään mahdollisimman yhtenäisesti ja tasalaatuisesti saman päivän aikana. Kiireelliset ohjautuu kiirevo:lle arvioon ja hoitoon. Ajan voi varata päihde- ja riippuvuuspalveluihin asioinnin yhteydessä sote-keskuksen lääkärien ja sairaanhoitajien kiirettömiltä että kiirevastaanotolta. 

Konsultaatiotavat ajanvarauskirjojen kautta sovittuna palveluiden välillä. Päihde- ja riippuvuuspalveluiden ammattilaista voi konsultoida ajanvarauskirjan kautta myös mielenterveyspalveluista. 

Toimintamalli tukee hoidon jatkuvuutta ja tiivistää moniammatillista yhteistyötä sekä selkiyttää  vastuita ja rooleja. Osaamisen jakaminen ja vahvistuminen.

Hoitoon pääsytieto kertyy mikä tukee myös tiedolla johtamista.